כרזה שמודיעה על קיומו של "יום הים" בכ"ג באייר תש"ז, 13 במאי 1947. הכרזה הופיעה מטעם אגודת יורדי הים "זבולון", ומציגה את פיתוח הימאות כחלק חשוב בהצלחת הציונות.
אין תקומת העם מלאה מבלי כבוש הים!
יום הים
כ"ג אייר תש"ז
13.5.1947
אגודת יורדי ים "זבולון" - חלוץ הימאות העברית
כרזת "יום הים" מודיעה על קיומו של יום המוקדש לימאות עברית. צבעי הרקע של הכרזה הם תכלת ולבן, ובחלק הקדמי מלח בכחול כהה. לפני הציור משבצות עם כיתוב בצבע אדום. בימין הכרזה: הכותרת "יום הים" והתאריך בו הוא יחול, ומעליהם הסיסמא "אין תקומת העם מלאה מבלי כבוש הים!". בתחתית הכרזה מצויינים יוזמי היום - אגודת יורדי הים "זבולון".
בציור הכרזה מופיע איש בלבוש מלחים העומד על סירה ומניף את דגל ארגון יורדי הים "זבולון", שעליו סמל הארגון: איור של עוגן המשולב בשקיעת החמה בים. ברקע - גלי הים, סירות וספינות שונות בלבן על רקע תכלת.
יום הים נועד להעלות את המודעות לחשיבות הימאות העברית. הוא צוין לראשונה בשנת 1932 ובהמשך נקבע לו תאריך עברי קבוע - כ"ג אייר. ביום הזה התקיימו תערוכות של כלי שיט, עזרי ניווט ודגלים, ונערכו מפגני שיט של חניכי האגודות הימיות. עוד התקיימה פעילות הסברה חינוכית בבתי הספר, ונערכו מצעדים ומסיבות. העיתונות והרדיו גויסו לסקירה נרחבת על תקומת הימאות העברית ויצירת צי עברי, ובבתי הכנסת נערכו תפילות למען יורדי הים ולזכרם של חלוצים, ואורגנו סיורים בנמלים וביקורים ביישובי דיג. חגיגות יום הים נמשכו עד שנות ה־50.
ראשית הימאות העברית בארץ ישראל מיוחסת לד"ר מאיר גורביץ, שעסק בסיוע לגופים וארגונים בתחום הימי והיה סוכן אוניות עד סוף ימיו. לעומת זאת, התנועה הרוויזיוניסטית מייחסת את תחיית הימאות העברית לירמיהו הלפרן מראשי תנועת בית"ר שהקים באיטליה בשנת 1934 בית ספר לימאים עבריים.
מהם צבעי הכרזה? מה הם מסמלים?
באילו ביטויים נעשה שימוש בכרזה כדי לבטא את משמעות יום הים?
מה היתה מטרתו ומה היה תוכנו של יום הים?
מי היו הימאים העבריים הראשונים וכיצד פיתחו את הימאות העברית?
מדוע, לדעתכם, בחרה אגודת יורדי הים בשם "זבולון"?
האם כיבוש הים סייע לתקומת העם כאמור בכרזה? כיצד?
אירועי יום הים התקיימו בפעם האחרונה בשנת 1953. מדוע, לדעתכם, נפסקה מסורת זו?
איזו משמעות יש לים בתרבות הישראלית כיום? האם יש לו חשיבות בחוויה שלכם?
באיזה ספורט ימי זוכה ישראל להצלחות בעולם? האם יש לכך משמעות תרבותית? וציונית?
ציירו ציור שמציג את חשיבות הים לדעתכם. אילו ערכים באים לידי ביטוי בים? בטאו אותם בציור ונסחו לפיהם סיסמא שתלווה את הציור.
למחקר, לימוד והוראה
מותר להעתיק את הפריט ולהשתמש בו לצרכי לימוד עצמי, הוראה ומחקר בלבד.
חובה להעניק קרדיט ליוצר/ים בכל שימוש בפריט.
אסור לפגוע בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
אין צורך לפנות לספרייה הלאומית לקבלת רשות שימוש למטרות לימוד עצמי הוראה ומחקר.
שימוש שחורג מכללי השימוש ההוגן מותנה בקבלת הרשאה מבעל זכויות היוצרים בפריט. ניתן לפנות לספרייה הלאומית לקבלת פרטי הקשר שלהם בטופס בקשה לבירור זכויות יוצרים
מידע נוסף:
הפריט עשוי להיות כפוף לזכויות יוצרים. הנגשת הפריט והעמדתו לרשות הציבור הרחב נעשית בהתאם לסעיף 19 לחוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007 ("שימוש הוגן"), למטרות של לימוד עצמי, הוראה ומחקר.
יש לשים לב שהחוק המאפשר שימוש ביצירה תחת עיקרון השימוש ההוגן חל בישראל בלבד ולכן אם הנך מעוניין להשתמש ביצירה מחוץ לישראל, עליך לבדוק האם החוק במדינת היעד מאפשר שימוש זה
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים