בכל יום לכל מקום – אל על

הכרזה שלפניכם מדגימה גם כיצד, בסוף שנות החמישים של המאה העשרים, לאחר שנות הצנע, צמחה בישראל שכבה של בעלי הון. קראו לה "חוג הסילון". אנשיה נהגו לטוס לחו"ל ולהביא משם מוצרי יוקרה שלא נראו עד אז בארץ.

הדי אור, אוסף אל על
icon

תיאור

נוסח כרזת הפרסומת הוא "בכל יום, לכל מקום - אל על" ועליה הלוגו ותצלום זנב מטוס של החברה באותן שנים. חברת אל על נוסדה בשנת 1948 ואילו הכרזה מתוארכת קצת אחרי תקופת העשור הראשון למדינה ושנות הצנע. ברקע הכרזה תמונות של אתרים, יעדי אל על ברחבי העולם – רומא, פריז, לונדון וניו יורק. עוד רואים ברקע: כרטיס טיסה ורשימת יעדים של החברה. מעניין לציין כי רשימות אלו נעשו בכתב יד. בדצמבר 1957 השיגה אל על שיא עולמי בטיסה רצופה ללא חנייה מניו יורק לנמל התעופה לוד במטוס בריסטול בריטניה. הטיסה נמשכה כחמש עשרה שעות. זמן הטיסה ללונדון התקצר מתשע שעות לשש שעות. אל על הייתה חברת התעופה השנייה בעולם שהטיסה את מטוסי בריטניה. זנב המטוס המופיע בתצלום הוא, ככל הנראה, של אחד מן המטוסים האלה. מטוסי בריטניה שינו את היערכות החברה, והיא הציעה מעתה גם טיסות במחלקה הראשונה.

מבחינה חברתית, יש לציין כי בסוף שנות החמישים, לאחר שהסתיימו שנות הצנע (1959-1949), צמחה בישראל שכבה של בעלי הון עם אופי שונה, שכינויה היה "חוג הסילון". אנשי "חוג הסילון" נהגו לטוס לחו"ל ולהביא משם מוצרי יוקרה שלא נראו עד אז בארץ.

icon

הצעה לפעילות

icon
התבוננות

מה כותרתה של כרזת הפרסומת? אילו אתרים וערים מופיעים בכרזה? 

icon
הבנה

מה מייצגות הערים המוזכרות בכרזת הפרסומת? מדוע, לדעתכם, נבחרו דווקא ערים אלו לפרסומת של חברת אל על? כיצד, לדעתכם, השפיע קיצור משך הטיסה על התחבורה האווירית, ובעקבות כך על הגלובליזציה?

האם הכיתוב "בכל יום לכל מקום" מתאר נכון את פעילותה של חברת אל על? אילו ארצות אינן נמנות עם יעדי אל על? מדוע?

מי היו האנשים שטסו לחו"ל בסוף שנות החמישים? מה היה חלקם באוכלוסייה? האם הם היו הרוב?

icon
חיבור

האם הערים בכרזה הן יעדי תיירות מבוקשים גם בימינו? כמה זמן נמשכה הטיסה לערים האלה בשנות החמישים? כמה זמן נמשכת הטיסה אליהן כיום? מה הן הסיבות להבדלי השעות?

icon
יצירה

עצבו כרזת פרסומת לחברת אל על כיום וחשבו מהם היעדים שיופיעו בה. האם יש להתמקד ביעד אחד או לפרסם מספר יעדים באותה כרזה? נמקו את בחירתכם.