נוער – עשה למען מולדתך!

​כרזה מאוסף בצלאל הקוראת לנוער לתרום למולדת.  בכרזה יד גברית שרירית וכהה אוחזת אלומות צהובות ופרחים המתמזגים באור. הרקע של הכרזה תכלת וכחול ים. בתחתית הכרזה בגופן בצבע אדום המילים "עשה למען מולדתך". הכרזה קוראת לנוער לעסוק בחקלאות.

ארכיון בצלאל
icon

תיאור

שנות ה־60 של המאה העשרים היו תקופת השיא של בתי הספר החקלאיים, שהוקמו כדי להכשיר בני נוער להתיישבות העובדת. בתי הספר אורגנו בשיטה של כפרי נוער, והם שימשו "כור היתוך" לשילובם של בני נוער עולים בחברה בישראל.


הכרזה מופיעה בספר בצלאל 100, שבו אלפי דימויים המתארים את תולדות בצלאל בשנים 1906–2006. את הכרזה עיצב סטודנט בשם פרידמן בשנת 1960 במסגרת הלימודים לתואר ראשון במסלול לגרפיקה ואומנות שימושית באקדמיה לאומנות ועיצוב בצלאל.

icon

הצעה לפעילות

icon
התבוננות

מה הרושם שהכרזה מעוררת?

מהם צבעי הכרזה? למי הכרזה פונה? מה מטרת הכרזה?

מה מאפיין את עיצוב האותיות, גודלן ומיקומן?

icon
הבנה

כיצד מאפייני ה"צבר" באים לידי ביטוי בכרזה?

 מהו המסר הגלוי ומה המסר הסמוי בכרזה? באילו אמצעים השתמש המעצב כדי להעביר את המסר?

מה נקרא הנוער לעשות למען המולדת? באילו דרכים היה אפשר לתרום למולדת בשנות ה־60? כיום?

מה הייתה תרומתה של העבודה בחקלאות בשנות ה־60 למדינה? לנוער?

icon
חיבור

מדוע, לדעתכם, בחר המעצב במילה "מולדת" ולא במילה "מדינה"? מה משמעות המילה "מולדת" עבורכם?

אילו מסגרות שהיו קיימות בעבר אפשרו לנוער לעבוד בחקלאות? אילו מסגרות קיימות היום?

באילו דרכים אפשר כיום לשכנע נוער לתרום למדינה? האם אתם מוכנים לתרום למדינה? באיזה תחום? מדוע בתחום זה?

icon
יצירה

עצבו כרזה בת זמננו הקוראת לנוער לתרום למדינה. שלבו בכרזה נימוק בעד התרומה.

התארגנו עם חבריכם לפעילות חקלאית בגינה שכונתית, חצר בית הספר, חצר הבניין או הבית שלכם בעזרת אנשי מקצוע. כתבו יומן ותעדו בו את תהליך העבודה מראשיתו ועד לצמיחת הצמחים. מה למדתם מן הפעילות הזו? כיצד השפיעה העבודה בחקלאות על היחס שלכם לאדמה? ליישוב שלכם? לארץ?