audio items
snunit
קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    כורדיסטן - זאכו נחמיה חוג'ה
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 4.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים כהן
  • 5.
    תימן - כלל תימן רצון טסה
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר אלהים אל מי אמשילך
מעגל השנה יום כיפור;ימים נוראים
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש
  • • אֶל־מִי אַמְשִׁילֶךָ - אל מי ניתן להמשיל ולהשוות את האל? מה יכול לשמש משל להבנת האל? שאלה רטורית שתשובתה המשתמעת היא: אין אף אחד שניתן להשוות אליו את הקב"ה.
    • וְאֵין עֲרֹךְ אֵלֶיךָ - אין מי שאפשר להעריך את ערכו כערכך ולדמות אותך אליו. כלשון הפסוק בתהלים (מ, ו): "אין ערוך אליך".
    • בַּמָּה אֲדַמֶּךָ, וְכָל־דְּמוּת טֶבַע חוֹתָמֶךָ? - את מה אוכל למשול ולדמות לקב"ה? והרי כל דמות וכל חפץ, גורם או תופעה בעולם נוצרו על ידו, וחותמו של הקב"ה מוטבע בהם, כביכול. כיצד ניתן להשתמש בדבר שהאל יצר, כדי לדמות בו את האל עצמו? שוב, שאלה רטורית שתשובתה היא: אין אף אחד שניתן להשוות אליו את הקב"ה.
    • גָּבַהְתָּ מִכָּל־מֶרְכָּבָה - אתה נשגב מן המרכבה; מן המרכבות הגשמיות של הנכבדים שבעולם הזה, וכן מן המרכבה שלך שבעולם העליון, והאופנים והמלאכים, כפי שמתואר בספר יחזקאל (א, י).
    • וְגָאִיתָ מִכָּל־מַחֲשָׁבָה - והתרוממת, ונעלית.
    • דְּבַר מִי יְכַלְכְּלֶךָ, וּלְשׁוֹן מִי תְכִילֶךָ? - מי יכול להכיל את מלוא גדולתך בדיבור, במילים?
    • יְכַלְכְּלֶךָ - יכיל אותך. ע"פ הנאמר בתפילת שלמה המלך (מלכים א' ח, כז) :"הנה השמיים ושמי השמיים לא יכלכלוּךָ".
    • יְגוּרֶךָ - יכיל אותך, יקבוץ, לפי פירושו של אבודרהם, ופירושו של שירמן בעקבות אבן ג'נאח.
    • הֲיֵשׁ לֵבָב יְגוּרֶךָ - שאלה רטורית: האם יש שכל שיכול להכיל אותך? בעברית המקראית, דווקא הלב הוא משכן השכל. פירוש אחר: האם יש לב שיכול לגור במחיצתך - כלומר: האם יש שכל אנושי שיכול להתקרב אליך?
    • וְיֵשׁ עַיִן תְּשׁוּרֶךָ - האם יש עין שיכולה לראות אותך?
    • וְאֶת־מִי נוֹעַצְתָּ וַיְבִינֶךָ - ועם מי הקב"ה התייעץ כביכול? מי לימד אותו חכמה ובינה, כאשר הוא הראשון, ולא היה שום אל או שום דבר בעולם לפניו? התשובה היא: אף אחד, כפי שנראה מהמשך בפיוט: "וְלֹא נוֹצַר אֵל לְפָנֶיךָ". ע"פ ישעיה (מ, יד): "את מי נועץ ויבינהו".
    • זֶה עוֹלָמֶךָ יְעִידֶךָ, כִּי אֵין בִּלְעָדֶיךָ - העולם עצמו, מעשיו של הקב"ה, מעיד על בוראו; ניכר בעולם הזה שיש לו בורא, ואין בלעדיו.
    • חָכְמָתְךָ בַּכֹּל מְבֹאֶרֶת וְאוֹת חוֹתָמְךָ נִכֶּרֶת - חכמתך בבריאת העולם ניכרת בכל הנבראים, כמו חותם. מזכיר את מאמר חז"ל במשנה (סנהדרין ד, ה): "ולהגיד גדולתו של הקדוש ברוך הוא, שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד וכולן דומין זה לזה, ומלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טבע כל אדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחד מהן דומה לחברו".
    • טֶרֶם הָרִים יֻלָּדוּ - עוד לפני שנבראו ההרים והארץ. שיבוץ מתוך פסוק מתהלים (צ, ב): "בטרם הרים יולדו ותחולל ארץ ותבל, ומעולם ועד עולם אתה אל".
    • וְעַמּוּדֵי שַׁחַק עָמָדוּ - ציורית: עוד לפני שהעמודים שעליהם כיכול נשענים השמיים עמדו יציבים. רוצה לומר: לפני שנבראו השמיים. על פי איוב (כו, יא): "עמודי שמיים ירופפו ויתמהו מגערתו".
    • אַתָּה הוּא אֱלֹהִים, וְאֵין עֲמָקִים וְאֵין גְּבֹהִים - אתה הוא האלוהים עוד לפני שנבראים ההרים והמישורים. אפשרות אחרת לפרשנות: מלפניך הגבוה והשפל שווים.
    • כִּלְכַּלְתָּ הַכֹּל וְלֹא יְכַלְכְּלוּךָ וּמִלֵּאתָ הַכֹּל וְלֹא יְכִילוּךָ - כל הבריאה כלולה בך, אבל כל הבריאה לא יכולה להכיל אותך. דומה ללשון המדרש המובא בבראשית רבה (סח, ט): "ר"ה בשם ר' אמי אמר: מפני מה מכנין שמו של הקב"ה וקוראין אותו מקום? שהוא מקומו של עולם ואין עולמו מקומו".
    • לבבות - משכן השכל.
    • עָמְדוּ מִלִּדְרֹשׁ - חדלו מלחקור.
    • וּלְשׁוֹנוֹת נִלְאוּ מִלִּפְרֹשׁ - אם תנסה הלשון לדבר בבירור על האלוהות - עד מהרה היא תתעייף ותתייאש.
    • יִתְמָהוּ - יתבלבלו, יבואו במבוכה.
    • וְרַעְיוֹנֵי מְהִירִים יִתְמַהְמָהוּ - אפילו מחשבות החכמים והבקיאים יתעכבו מלרוץ כשינסו את כוחם להבין את האל.
    • נוֹרָא תְהִלּוֹת - כינוי מקראי לקב"ה: "נורא תהילות עושה פלא" (שירת הים; שמות טו, יא). זה שתהילותיו נוראות, או לחילופין: זה שיראים לומר את תהילותיו, שהמלים הרי לא יבטאו את תהילותיו בשלמות.
    • נוֹרָא תְהִלּוֹת נִקְרֵאתָ וְעַל כָּל־תְּהִלָּה מְאֹד נַעֲלֵיתָ - כל תהילה שמהללים אותך בה לא מספיקה להלל אותך, כיוון שאתה נעלה וגבוה יותר ממנה. המלים לא מסוגלות לבטא את מעלתך באמת. ככתוב (נחמיה ט, ה): "ויברכו שם כבודך ומרומם על כל ברכה ותהילה".
    • שַׂגִּיא כֹחַ - גְּדול-כוח, עצום וחזק. כינוי לקב"ה המופיע במקרא (איוב לז כג).
    • אֵיךְ נִפְלֵאתָ - כמה נפלא ונשגב אתה.
    • וְהַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ מִלֵּאתָ - אתה כביכול ממלא את היקום כולו, השמיים והארץ; השגחתך ושליטתך חלות על היקום כולו. ע"פ ירמיה (כג כד): "הלא את השמיים ואת הארץ אני מלא נאום ה'".
    • עָמוֹק עָמוֹק מִי יִמְצָאֶנּוּ וְרָחוֹק רָחוֹק מִי יִרְאֶנּוּ - הקב"ה נמצא כביכול בגובה ובמעמקים, ולכן אין אפשרות להשיג תפיסה שלו. ע"פ קהלת (ז כד): "רחוק מה שהיה, ועמוק עמוק מי ימצאנו".
    • פְּעָלֶיךָ - מעשיך, היצירה שלך בעולם הזה.
    • פְּעָלֶיךָ הֵם הַדְּרוּשִׁים - אותך אי אפשר לתפוס, אבל אפשר לתפוס את מעשיך וכך ללמוד אותך.
    • אַף אֱמוּנָתְךָ בִּקְהַל קְדוֹשִׁים - גם האמונה שמאמינים בך הקדושים משמשת עדות למציאותך.
    • צִדְקָתְךָ הִיא הַנִּשְׁמַעַת - את מעשיך הישרים ניתן לשמוע, לתפוס בחושים האנושיים.
    • וְתוֹרָתְךָ הִיא הַנּוֹדַעַת - גם אם אין אפשרות להבין אותך באמת, את תורתך ניתן ללמוד ולדעת.
    • קִרְבָתְךָ קְרוֹבָה לַשָּׁבִים - אתה קרוב אל האדם המתחרט על מעשיו הרעים ושב בתשובה.
    • וּרְחוֹקָה מְאֹד מִן הַשּׁוֹבָבִים - אתה רחוק מן החוטאים והרשעים.
    • שָׁבִים, שׁוֹבָבִים - צימוד, ששני חלקיו מבטאים שני הפכים: הצדיקים מצד אחד והחוטאים מצד שני.
    • רָאוּךָ הַנְּשָׁמוֹת הַטְּהוֹרוֹת, וְלֹא נִצְרְכוּ לִמְאוֹרוֹת - הנשמות הטהורות רואות אותך, אבל לא בעיניהן. הן משיגות אותך לא באמצעות הראייה הגשמית, אלא בקשר נעלה יותר.
    • מְאוֹרוֹת - העיניים, כינוי מליצי מקובל בספרות ימי הביניים.
    • הַנְּשָׁמוֹת הַטְּהוֹרוֹת - נשמות הצדיקים. כמו שמתואר העולם הבא בגמרא (בבלי, ברכות יז ע"א): "צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה". ויש שפירשו שהנשמות הטהורות הם המלאכים (ראו מהדורת חיים שירמן).
    • שְׁמָעוּךָ בְּאָזְנֵי רַעְיוֹנֵיהֶם - שמעו אותך שמיעה פנימית, שכלית, לא שמיעה באוזן. כמו נבואה.
    • קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ ה' צְבָאוֹת - ציטוט של אמירת הקדושה (ישעיהו ו ג) שנאמרת על ידי המלאכים, אך גם על ידי המתפללים.



יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?