audio items
snunit
Back to search results

אלהים אל מי אמשילך

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    כורדיסטן - זאכו נחמיה חוג'ה
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 4.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים כהן
  • 5.
    תימן - כלל תימן רצון טסה
Play songs in order
playerSongImg
Title אלהים אל מי אמשילך
Cycle of the Year יום כיפור;ימים נוראים
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • • אֶל־מִי אַמְשִׁילֶךָ - אל מי ניתן להמשיל ולהשוות את האל? מה יכול לשמש משל להבנת האל? שאלה רטורית שתשובתה המשתמעת היא: אין אף אחד שניתן להשוות אליו את הקב"ה.
    • וְאֵין עֲרֹךְ אֵלֶיךָ - אין מי שאפשר להעריך את ערכו כערכך ולדמות אותך אליו. כלשון הפסוק בתהלים (מ, ו): "אין ערוך אליך".
    • בַּמָּה אֲדַמֶּךָ, וְכָל־דְּמוּת טֶבַע חוֹתָמֶךָ? - את מה אוכל למשול ולדמות לקב"ה? והרי כל דמות וכל חפץ, גורם או תופעה בעולם נוצרו על ידו, וחותמו של הקב"ה מוטבע בהם, כביכול. כיצד ניתן להשתמש בדבר שהאל יצר, כדי לדמות בו את האל עצמו? שוב, שאלה רטורית שתשובתה היא: אין אף אחד שניתן להשוות אליו את הקב"ה.
    • גָּבַהְתָּ מִכָּל־מֶרְכָּבָה - אתה נשגב מן המרכבה; מן המרכבות הגשמיות של הנכבדים שבעולם הזה, וכן מן המרכבה שלך שבעולם העליון, והאופנים והמלאכים, כפי שמתואר בספר יחזקאל (א, י).
    • וְגָאִיתָ מִכָּל־מַחֲשָׁבָה - והתרוממת, ונעלית.
    • דְּבַר מִי יְכַלְכְּלֶךָ, וּלְשׁוֹן מִי תְכִילֶךָ? - מי יכול להכיל את מלוא גדולתך בדיבור, במילים?
    • יְכַלְכְּלֶךָ - יכיל אותך. ע"פ הנאמר בתפילת שלמה המלך (מלכים א' ח, כז) :"הנה השמיים ושמי השמיים לא יכלכלוּךָ".
    • יְגוּרֶךָ - יכיל אותך, יקבוץ, לפי פירושו של אבודרהם, ופירושו של שירמן בעקבות אבן ג'נאח.
    • הֲיֵשׁ לֵבָב יְגוּרֶךָ - שאלה רטורית: האם יש שכל שיכול להכיל אותך? בעברית המקראית, דווקא הלב הוא משכן השכל. פירוש אחר: האם יש לב שיכול לגור במחיצתך - כלומר: האם יש שכל אנושי שיכול להתקרב אליך?
    • וְיֵשׁ עַיִן תְּשׁוּרֶךָ - האם יש עין שיכולה לראות אותך?
    • וְאֶת־מִי נוֹעַצְתָּ וַיְבִינֶךָ - ועם מי הקב"ה התייעץ כביכול? מי לימד אותו חכמה ובינה, כאשר הוא הראשון, ולא היה שום אל או שום דבר בעולם לפניו? התשובה היא: אף אחד, כפי שנראה מהמשך בפיוט: "וְלֹא נוֹצַר אֵל לְפָנֶיךָ". ע"פ ישעיה (מ, יד): "את מי נועץ ויבינהו".
    • זֶה עוֹלָמֶךָ יְעִידֶךָ, כִּי אֵין בִּלְעָדֶיךָ - העולם עצמו, מעשיו של הקב"ה, מעיד על בוראו; ניכר בעולם הזה שיש לו בורא, ואין בלעדיו.
    • חָכְמָתְךָ בַּכֹּל מְבֹאֶרֶת וְאוֹת חוֹתָמְךָ נִכֶּרֶת - חכמתך בבריאת העולם ניכרת בכל הנבראים, כמו חותם. מזכיר את מאמר חז"ל במשנה (סנהדרין ד, ה): "ולהגיד גדולתו של הקדוש ברוך הוא, שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד וכולן דומין זה לזה, ומלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טבע כל אדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחד מהן דומה לחברו".
    • טֶרֶם הָרִים יֻלָּדוּ - עוד לפני שנבראו ההרים והארץ. שיבוץ מתוך פסוק מתהלים (צ, ב): "בטרם הרים יולדו ותחולל ארץ ותבל, ומעולם ועד עולם אתה אל".
    • וְעַמּוּדֵי שַׁחַק עָמָדוּ - ציורית: עוד לפני שהעמודים שעליהם כיכול נשענים השמיים עמדו יציבים. רוצה לומר: לפני שנבראו השמיים. על פי איוב (כו, יא): "עמודי שמיים ירופפו ויתמהו מגערתו".
    • אַתָּה הוּא אֱלֹהִים, וְאֵין עֲמָקִים וְאֵין גְּבֹהִים - אתה הוא האלוהים עוד לפני שנבראים ההרים והמישורים. אפשרות אחרת לפרשנות: מלפניך הגבוה והשפל שווים.
    • כִּלְכַּלְתָּ הַכֹּל וְלֹא יְכַלְכְּלוּךָ וּמִלֵּאתָ הַכֹּל וְלֹא יְכִילוּךָ - כל הבריאה כלולה בך, אבל כל הבריאה לא יכולה להכיל אותך. דומה ללשון המדרש המובא בבראשית רבה (סח, ט): "ר"ה בשם ר' אמי אמר: מפני מה מכנין שמו של הקב"ה וקוראין אותו מקום? שהוא מקומו של עולם ואין עולמו מקומו".
    • לבבות - משכן השכל.
    • עָמְדוּ מִלִּדְרֹשׁ - חדלו מלחקור.
    • וּלְשׁוֹנוֹת נִלְאוּ מִלִּפְרֹשׁ - אם תנסה הלשון לדבר בבירור על האלוהות - עד מהרה היא תתעייף ותתייאש.
    • יִתְמָהוּ - יתבלבלו, יבואו במבוכה.
    • וְרַעְיוֹנֵי מְהִירִים יִתְמַהְמָהוּ - אפילו מחשבות החכמים והבקיאים יתעכבו מלרוץ כשינסו את כוחם להבין את האל.
    • נוֹרָא תְהִלּוֹת - כינוי מקראי לקב"ה: "נורא תהילות עושה פלא" (שירת הים; שמות טו, יא). זה שתהילותיו נוראות, או לחילופין: זה שיראים לומר את תהילותיו, שהמלים הרי לא יבטאו את תהילותיו בשלמות.
    • נוֹרָא תְהִלּוֹת נִקְרֵאתָ וְעַל כָּל־תְּהִלָּה מְאֹד נַעֲלֵיתָ - כל תהילה שמהללים אותך בה לא מספיקה להלל אותך, כיוון שאתה נעלה וגבוה יותר ממנה. המלים לא מסוגלות לבטא את מעלתך באמת. ככתוב (נחמיה ט, ה): "ויברכו שם כבודך ומרומם על כל ברכה ותהילה".
    • שַׂגִּיא כֹחַ - גְּדול-כוח, עצום וחזק. כינוי לקב"ה המופיע במקרא (איוב לז כג).
    • אֵיךְ נִפְלֵאתָ - כמה נפלא ונשגב אתה.
    • וְהַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ מִלֵּאתָ - אתה כביכול ממלא את היקום כולו, השמיים והארץ; השגחתך ושליטתך חלות על היקום כולו. ע"פ ירמיה (כג כד): "הלא את השמיים ואת הארץ אני מלא נאום ה'".
    • עָמוֹק עָמוֹק מִי יִמְצָאֶנּוּ וְרָחוֹק רָחוֹק מִי יִרְאֶנּוּ - הקב"ה נמצא כביכול בגובה ובמעמקים, ולכן אין אפשרות להשיג תפיסה שלו. ע"פ קהלת (ז כד): "רחוק מה שהיה, ועמוק עמוק מי ימצאנו".
    • פְּעָלֶיךָ - מעשיך, היצירה שלך בעולם הזה.
    • פְּעָלֶיךָ הֵם הַדְּרוּשִׁים - אותך אי אפשר לתפוס, אבל אפשר לתפוס את מעשיך וכך ללמוד אותך.
    • אַף אֱמוּנָתְךָ בִּקְהַל קְדוֹשִׁים - גם האמונה שמאמינים בך הקדושים משמשת עדות למציאותך.
    • צִדְקָתְךָ הִיא הַנִּשְׁמַעַת - את מעשיך הישרים ניתן לשמוע, לתפוס בחושים האנושיים.
    • וְתוֹרָתְךָ הִיא הַנּוֹדַעַת - גם אם אין אפשרות להבין אותך באמת, את תורתך ניתן ללמוד ולדעת.
    • קִרְבָתְךָ קְרוֹבָה לַשָּׁבִים - אתה קרוב אל האדם המתחרט על מעשיו הרעים ושב בתשובה.
    • וּרְחוֹקָה מְאֹד מִן הַשּׁוֹבָבִים - אתה רחוק מן החוטאים והרשעים.
    • שָׁבִים, שׁוֹבָבִים - צימוד, ששני חלקיו מבטאים שני הפכים: הצדיקים מצד אחד והחוטאים מצד שני.
    • רָאוּךָ הַנְּשָׁמוֹת הַטְּהוֹרוֹת, וְלֹא נִצְרְכוּ לִמְאוֹרוֹת - הנשמות הטהורות רואות אותך, אבל לא בעיניהן. הן משיגות אותך לא באמצעות הראייה הגשמית, אלא בקשר נעלה יותר.
    • מְאוֹרוֹת - העיניים, כינוי מליצי מקובל בספרות ימי הביניים.
    • הַנְּשָׁמוֹת הַטְּהוֹרוֹת - נשמות הצדיקים. כמו שמתואר העולם הבא בגמרא (בבלי, ברכות יז ע"א): "צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה". ויש שפירשו שהנשמות הטהורות הם המלאכים (ראו מהדורת חיים שירמן).
    • שְׁמָעוּךָ בְּאָזְנֵי רַעְיוֹנֵיהֶם - שמעו אותך שמיעה פנימית, שכלית, לא שמיעה באוזן. כמו נבואה.
    • קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ ה' צְבָאוֹת - ציטוט של אמירת הקדושה (ישעיהו ו ג) שנאמרת על ידי המלאכים, אך גם על ידי המתפללים.



Have more information? Found a mistake?