audio items
snunit

שוכן עד (נשמת כל חי)

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי אברהם בן זקן
  • 2.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר שוכן עד (נשמת כל חי)
סולם כללי
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • הקטע המכונה "שוכן עד" פותח במנהגים האשכנזיים את חלקה האחרון של תפילת "נשמת כל חי", המיוחדת לשבתות וחגים. לקטע זה נודעת חשיבות מיוחדת וטקסית בקהילות האשכנזיות, מכמה סיבות. האחת היא שציבור המתפללים נוהג לעמוד באמירת קטע זה. סיבה נוספת היא המנהג (שידוע כבר מימי הביניים) שלפיו ניתן להחליף חזנים בקטע תפילה זה. אם בדרך כלל נוהגים לכבד באמירת פסוקי דזמרה נערים או חזנים מתחלפים, הרי שלקראת אמירת "שוכן עד" עולה לבימה החזן שיוביל את הציבור בהמשך תפילת שחרית.
    בחגים זוכה הקטע הזה לתוספת מיוחדת. החזן העולה לתפוס את מקומו מקדים ל"שוכן עד" את המשפט הבא ושר אותו בלחן המיוחד למועדים:
    הָאֵל בְּתַעֲצֻמות עֻזֶּךָ. הַגָּדול בִּכְבוד שְׁמֶךָ. הַגִּבּור לָנֶצַח וְהַנּורָא בְּנורְאותֶיךָ
    בראש השנה וביום הכיפורים, פותח החזן במלים: הַמֶּלֶךְ הַיּושֵׁב עַל כִּסֵּא רָם וְנִשּא. גם משפט זה מושר בלחן המיוחד לימים הנוראים.
    המשכו של הקטע, עד לחתימת "נשמת כל חי", דומה למדי לנוסח הספרדי. הבדל אחד שיש לציין מצוי בקטע הפותח במלים "בפי ישרים". בנוסח הספרדי נוצרים בקטע זה ראשי התיבות "יצחק" ו"רבקה" ואילו בנוסח אשכנז נשמר רק האקרוסטיכון "יצחק".


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?