• יוֹצֵר כֹּל – ה', המכונה 'יוצר כל', לפי ירמיהו י, טז: לֹא כְאֵלֶּה חֵלֶק יַעֲקֹב כִּי יוֹצֵר הַכֹּל הוּא, וראו גם שם, נא, יט. • מְבַשֵּׂר תִּשְׁלַח אֵלִיָּה וְגַם מָשִׁיחַ – שלח את המשיח ואת מבשרו, אליה, כפי שאומר מלאכי (ג, כג) הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. • אֵלִיָּה לְבַשֵּׂר עַמִּי וִיבִיאֵם אֶל תּוֹךְ אוּלַמִּי – שלח את אליה לבשר את הגאולה לעם ישראל, והוא יביא את העם אל המקדש. • יַקְטִירוּ קְטֹרֶת לִשְׁמִי וְקָרְבָּן עֲלֵי מִזְבֵּחַ – ואזי יקריבו לפניך את הקרבנות ואת קטורת הסמים. הלשון לפי מלאכי א, יא: כִּי מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ וְעַד מְבוֹאוֹ גָּדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם וּבְכָל מָקוֹם מֻקְטָר מֻגָּשׁ לִשְׁמִי וּמִנְחָה טְהוֹרָה כִּי גָדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם... • יָחִיד רָם וְנוֹרָא עֶלְיוֹן – כינויים לה'. • הָשִׁיבָה שְׁבוּת עַם אֶבְיוֹן – גאל את עם ישראל העני והדל. • וְשִׁמְשׁוֹ לָעַד יַזְרִיחַ – ואורו של המשיח יאיר לנצח, לפי האמור על הצדיקים במלאכי ג, כ: וְזָרְחָה לָכֶם יִרְאֵי שְׁמִי שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא בִּכְנָפֶיהָ. • וַאֲנִי לָךְ מְיַחֵל, אָיוֹם – ה', מטיל האימה, אני מצפה לך. • וַעֲדָתְךָ מְחַכִּים פִּדְיוֹם – ועמך ממתין לישועה. 'פדיום' הוא 'פדיון', לפי במדבר ג, מט. • תִּמְחוֹל כָּל שְׁגִיאוֹת הַיּוֹם – סלח היום על כל השגגות הנעשות. • סוֹדְךָ יָהּ תְּגַלֶּה לָנוּ – ה', גלה לנו את סודך. נראה כי הכוונה לסוד הגאולה. • הַבֵּט נָא עַמָּךְ כֻּלָּנוּ – הבט וראה, הן אנו עמך. פסוק הוא מישעיהו סד, ח: אַל תִּקְצֹף ה' עַד מְאֹד וְאַל לָעַד תִּזְכֹּר עָוֹן הֵן הַבֶּט נָא עַמְּךָ כֻלָּנוּ. • בָּנֶיךָ בְּשִׁיר יַעֲנוּ שִׁיר מִזְמוֹר וְלַמְנַצֵּחַ – עמך ישיר לך מזמורים. נזכרים כאן כינויים שונים של שיר, המופיעים בכותרות מזמורי תהלים. • פְּדֵנִי – הושיעני. • וּבְרָב חַסְדְּךָ חָנֵּנִי – ובחסדך הרב תחון אותי ותסלח לי. יש בביטוי זה צירוף של הביטוי מתהלים סט, יד וַאֲנִי תְפִלָּתִי לְךָ ה' עֵת רָצוֹן אֱלֹהִים בְּרָב חַסְדֶּךָ עֲנֵנִי בֶּאֱמֶת יִשְׁעֶךָ עם הפסוק מתהלים נא, ג חָנֵּנִי אֱלֹהִים כְּחַסְדֶּךָ כְּרֹב רַחֲמֶיךָ מְחֵה פְשָׁעָי. • בְּקָרְאִי לָךְ תַּעֲנֵנִי – ענה לי כאשר אקרא אליך, לפי הפסוק מתהלים ד, ב: בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי. • נֶפֶשׁ עַבְדֶּךָ שַׂמֵּחַ – שמח את נפשי, כאמור בתהלים פו, ד: שַׂמֵּחַ נֶפֶשׁ עַבְדֶּךָ כִּי אֵלֶיךָ ה' נַפְשִׁי אֶשָּׂא. • חַזֵּק בֵּן בְּעֹל צָר תָּמִיד – חזק את עם ישראל הנתונים תמיד תחת עול אויביהם. מתוך חיבתו קרוי עם ישראל בנו של הקדוש ברוך הוא, לפי דברים יד, א: בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלֹהֵיכֶם... וראו משנה אבות ג, יד. • מִיכָאֵל הַשָּׂר תַּעֲמִיד – הוא המלאך המופקד על עם ישראל. הוא קשור לעתיד לבוא ולתחיית המתים, לפי האמור בדניאל (יב, א-ב): וּבָעֵת הַהִיא יַעֲמֹד מִיכָאֵל הַשַּׂר הַגָּדוֹל הָעֹמֵד עַל בְּנֵי עַמֶּךָ וְהָיְתָה עֵת צָרָה אֲשֶׁר לֹא נִהְיְתָה מִהְיוֹת גּוֹי עַד הָעֵת הַהִיא וּבָעֵת הַהִיא יִמָּלֵט עַמְּךָ כָּל הַנִּמְצָא כָּתוּב בַּסֵּפֶר. וְרַבִּים מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת עָפָר יָקִיצוּ אֵלֶּה לְחַיֵּי עוֹלָם וְאֵלֶּה לַחֲרָפוֹת לְדִרְאוֹן עוֹלָם. • שָׁלוֹם עַד בְּלִי יָרֵחַ – הבא לנו שלום עד שיבלה הירח, כלומר לעולם, לפי הפסוק מתהלים עב, ז יִפְרַח בְּיָמָיו צַדִּיק וְרֹב שָׁלוֹם עַד בְּלִי יָרֵחַ (וראו פירושי אבן עזרא ומצודות).
|