audio items
snunit
קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    תימן - כלל תימן אהרן עמרם
  • 2.
    תימן - כלל תימן בנימין נחום
  • 3.
    תימן - כלל תימן יוחאי עדן
  • 4.
    תימן - כלל תימן יחיאל כהן, יחיאל נהרי
  • 5.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
  • 6.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
  • 7.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי, תום פוגל
  • 8.
    תימן - מערב תימן (שג'דרה) בנימין נחום
  • 9.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן כהן
  • 10.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) חבורת מורשת
  • 11.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) חיים טביב
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר שבת מנוחה
מעגל השנה לכל עת;שבת
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • שַׁבַּת מְנוּחָה – ביטוי זה מופיע כבר במשנה תמיד (ז, ד): "בַּשַּׁבָּת הָיוּ אוֹמְרִים [הלויים בבית המקדש] מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת (תהלים צב), מִזְמוֹר שִׁיר לֶעָתִיד לָבוֹא לְיוֹם שֶׁכֻּלּוֹ שַׁבָּת מְנוּחָה לְחַיֵּי הָעוֹלָמִים".
    • לִבְנֵי סְגֻלָּה – לבני ישראל, המכונים "עם סגולה" – עם מיוחד. כפי שמופיע למשל בדברים ז, ו: כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ בְּךָ בָּחַר ה' אֱלֹהֶיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה. וראו גם שם יד, ב ושם כו, יח.
    • מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים בּוֹאֵךְ – כמה טוב ונעים כשאת באה. הביטוי לקוח מתהלים קלג, א: שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד.
    • בְּחֶמְלָה – ברחמים, באהבה.
    • לִבִּי בְּיוֹם שַׁבָּת יָבִין בְּחִידוֹת – בשבת מעיינים גם בסתריה ובמעמקיה של התורה. עניין זה הודגש בזמירות האר"י ובהגותו, שידוע שהגיעה גם לידי ר' שלום שבזי.
    • מִתְּמוֹל – מיום ששי.
    • אָכִין שָׁלֹשׁ סְעוֹדוֹת – בבבלי שבת קיח, ע"א נאמר: "כל המקיים שלש סעודות בשבת ניצול משלש פורעניות: מחבלו של משיח ומדינה של גיהנם וממלחמת גוג ומגוג".
    • מִיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא – מראשית הבריאה.
    • שׁוֹכֵן שְׁחָקִים – הקדוש ברוך הוא, הגר כביכול בשמים. ביטוי זה מופיע בהקדמה לוידוי: מַה נֹּאמַר לְפָנֶיךָ יוֹשֵׁב מָרוֹם. וּמַה נְּסַפֵּר לְפָנֶיךָ שׁוֹכֵן שְׁחָקִים. הֲלֹא כָּל הַנִּסְתָּרוֹת וְהַנִּגְלוֹת אַתָּה יוֹדֵעַ.
    • כּוֹנֵן – ייסד.
    • וּבְיוֹם שְׁבִיעִי נָח – כפי שנאמר בשמות כ, יא כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי...
    • וַיְצַו חֲשׁוּקִים – ציווה על עם ישראל, שאותו אהב ובו חשק, כפי שנאמר בדברים י, טו רַק בַּאֲבֹתֶיךָ חָשַׁק ה' לְאַהֲבָה אוֹתָם וַיִּבְחַר בְּזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם בָּכֶם מִכָּל הָעַמִּים כַּיּוֹם הַזֶּה.
    • שִׁמְרוּ לְיוֹם שַׁבָּת – שמרו את השבת.
    • יִהְיֶה שְׂכַרְכֶם רָב לֵידַע נְכוֹחִים – שומרי השבת יצליחו לדעת את סודותיה ואמיתותיה של התורה.
    • בְּצַהְלָה – בשמחה.
    • נִסְל אלנַבִי יַעְקוּב פִי אלסַבְת מַעְרוּף – זרע בני יעקב נודע ביום השבת.
    • פִי גֻמְלַת אלְעַאלַם מַשְׁכוּר וּמַוְצוּף – במלוא עולם נערץ ומהולל.
    • קַד דַא דַלִיל וַאגִב פִי סִר מַכְשׁוּף – הרי זו (השבת) הוכחה ניצחת בסוד גלויץ
    • מַן יַכְרֻקהּ אַוְגַב חַצְבֻן וִקַתְלַא – ומי שמחלל אותה חייב סקילה ומיתה.
    • מִמְּכוֹן שִׁבְתָּךְ תַשְׁגִּיחַ וְתִרְאֶה – מהמקום שבו אתה יושב, לפי הביטוי המופיע בתהלים לג, יג-יד: מִשָּׁמַיִם הִבִּיט ה' רָאָה אֶת כָּל בְּנֵי הָאָדָם. מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ אֶל כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ.
    • דָּל – עני.
    • גָּלָה – יצא לגלות.
    • וְנִכְאֶה – שבור, מוכה.
    • תַּשְׁמִיד לְאִישׁ שָׂעִיר – תשמיד את המלכות הנוכחית השולטת בנו, היא מלכות אדום, עשו.
    • בָּזוּי וְגֵאֶה – כך נאמר על אדום בעובדיה א, ב-ד: הִנֵּה קָטֹן נְתַתִּיךָ בַּגּוֹיִם בָּזוּי אַתָּה מְאֹד. זְדוֹן לִבְּךָ הִשִּׁיאֶךָ שֹׁכְנִי בְחַגְוֵי סֶּלַע מְרוֹם שִׁבְתּוֹ אֹמֵר בְּלִבּוֹ מִי יוֹרִדֵנִי אָרֶץ. אִם תַּגְבִּיהַּ כַּנֶּשֶׁר וְאִם בֵּין כּוֹכָבִים שִׂים קִנֶּךָ מִשָּׁם אוֹרִידְךָ נְאֻם ה'.
    • וַאעִידַנַא יַא רַב פִי חַיְת כֻנַא – ה', השיבנו אל המקום שהיינו בו.
    • וִאדְכֻר לַנַא עַהְדַך פִי מַא וֻעִדְנַא – וזכור בריתך כפי שהבטח לנו.
    • וִאיזִיל כֻל הַמֻן גַמֻן וּמִחְנַא – הסר כל צער, יגון ונגישה.
    • יַא מַן לַנַא פִי אלטוּר נוּרַך תִגַלַא – אתה אשר בהר סיני נגלה עלינו אורך.
    • סֻבְחַאן רַב אלְגוּד אלְפַרְד אלַאוְחַד – ישתבח האל הטוב היחיד והמיוחד.
    • דִי כַץ בַנִי אלְאַסְבַאט שַׁרַף וִזַיַד – אשר בחר בבני השבטים, כיבדם ורוממם.
    • וַאעְטַא לַנַא אלתַוְרַאת תַחְכֻם וְתַשְהַד – ונתן לנו את התורה למשפט ולעדות.
    • פִי דַרְסְהַא יֻעְרַף נַהְיֻן וּפִעְלַא – בלימודה יוודעו מצוות עשה ומצוות לא תעשה.
    • פִּתְאֹם – המשיח יגיע בהפתעה, לפי חזון הגאולה במלאכי ג, א: הִנְנִי שֹׁלֵחַ מַלְאָכִי וּפִנָּה דֶרֶךְ לְפָנָי וּפִתְאֹם יָבוֹא אֶל הֵיכָלוֹ הָאָדוֹן אֲשֶׁר אַתֶּם מְבַקְשִׁים. וכך נאמר בסנהדרין צז, ע"א: "שלושה באין בהיסח הדעת. אלו הן: משיח מציאה ועקרב".
    • יִנּוֹן – מלך המשיח, לפי דרשת הפסוק מתהלים עב, יז יְהִי שְׁמוֹ לְעוֹלָם לִפְנֵי שֶׁמֶשׁ יִנּוֹן שְׁמוֹ וְיִתְבָּרְכוּ בוֹ כָּל גּוֹיִם יְאַשְּׁרוּהוּ על ידי ר' ינאי בבבלי סנהדרין צח ,ע"ב.
    • יִרְעֶה לְצֹאנָךְ – ינהיג את עם ישראל.
    • לִכְלַל עֲדַת קֹדֶשׁ – לכל עם ישראל.
    • תָּחִישׁ – תמהר.
    • תִּמְשׁוֹךְ לְעַמֶּךָ חַסְדָּךְ – הטה חסד אל עמך, עפ"י תהלים לו, יא: מְשֹׁךְ חַסְדְּךָ לְיֹדְעֶיךָ וְצִדְקָתְךָ לְיִשְׁרֵי לֵב.
    • תִּמְחֶה פְּשָׁעֵינוּ תַּרְבֶּה מְחִילָה – לפי בבלי שבת קיט ע"ב, כך מובטח לכל המתפלל בערב שבת ואומר "ויכולו": "שני מלאכי השרת המלוין לו לאדם מניחין ידיהן על ראשו ואומרים לו וסר עונך וחטאתך תכופר".


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?