audio items
snunit
Back to search results

שבת מנוחה

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    תימן - כלל תימן אהרן עמרם
  • 2.
    תימן - כלל תימן בנימין נחום
  • 3.
    תימן - כלל תימן יוחאי עדן
  • 4.
    תימן - כלל תימן יחיאל כהן, יחיאל נהרי
  • 5.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
  • 6.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
  • 7.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי, תום פוגל
  • 8.
    תימן - מערב תימן (שג'דרה) בנימין נחום
  • 9.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן כהן
  • 10.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) חבורת מורשת
  • 11.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) חיים טביב
Play songs in order
playerSongImg
Title שבת מנוחה
Cycle of the Year לכל עת;שבת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • שַׁבַּת מְנוּחָה – ביטוי זה מופיע כבר במשנה תמיד (ז, ד): "בַּשַּׁבָּת הָיוּ אוֹמְרִים [הלויים בבית המקדש] מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת (תהלים צב), מִזְמוֹר שִׁיר לֶעָתִיד לָבוֹא לְיוֹם שֶׁכֻּלּוֹ שַׁבָּת מְנוּחָה לְחַיֵּי הָעוֹלָמִים".
    • לִבְנֵי סְגֻלָּה – לבני ישראל, המכונים "עם סגולה" – עם מיוחד. כפי שמופיע למשל בדברים ז, ו: כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ בְּךָ בָּחַר ה' אֱלֹהֶיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה. וראו גם שם יד, ב ושם כו, יח.
    • מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים בּוֹאֵךְ – כמה טוב ונעים כשאת באה. הביטוי לקוח מתהלים קלג, א: שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד.
    • בְּחֶמְלָה – ברחמים, באהבה.
    • לִבִּי בְּיוֹם שַׁבָּת יָבִין בְּחִידוֹת – בשבת מעיינים גם בסתריה ובמעמקיה של התורה. עניין זה הודגש בזמירות האר"י ובהגותו, שידוע שהגיעה גם לידי ר' שלום שבזי.
    • מִתְּמוֹל – מיום ששי.
    • אָכִין שָׁלֹשׁ סְעוֹדוֹת – בבבלי שבת קיח, ע"א נאמר: "כל המקיים שלש סעודות בשבת ניצול משלש פורעניות: מחבלו של משיח ומדינה של גיהנם וממלחמת גוג ומגוג".
    • מִיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא – מראשית הבריאה.
    • שׁוֹכֵן שְׁחָקִים – הקדוש ברוך הוא, הגר כביכול בשמים. ביטוי זה מופיע בהקדמה לוידוי: מַה נֹּאמַר לְפָנֶיךָ יוֹשֵׁב מָרוֹם. וּמַה נְּסַפֵּר לְפָנֶיךָ שׁוֹכֵן שְׁחָקִים. הֲלֹא כָּל הַנִּסְתָּרוֹת וְהַנִּגְלוֹת אַתָּה יוֹדֵעַ.
    • כּוֹנֵן – ייסד.
    • וּבְיוֹם שְׁבִיעִי נָח – כפי שנאמר בשמות כ, יא כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי...
    • וַיְצַו חֲשׁוּקִים – ציווה על עם ישראל, שאותו אהב ובו חשק, כפי שנאמר בדברים י, טו רַק בַּאֲבֹתֶיךָ חָשַׁק ה' לְאַהֲבָה אוֹתָם וַיִּבְחַר בְּזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם בָּכֶם מִכָּל הָעַמִּים כַּיּוֹם הַזֶּה.
    • שִׁמְרוּ לְיוֹם שַׁבָּת – שמרו את השבת.
    • יִהְיֶה שְׂכַרְכֶם רָב לֵידַע נְכוֹחִים – שומרי השבת יצליחו לדעת את סודותיה ואמיתותיה של התורה.
    • בְּצַהְלָה – בשמחה.
    • נִסְל אלנַבִי יַעְקוּב פִי אלסַבְת מַעְרוּף – זרע בני יעקב נודע ביום השבת.
    • פִי גֻמְלַת אלְעַאלַם מַשְׁכוּר וּמַוְצוּף – במלוא עולם נערץ ומהולל.
    • קַד דַא דַלִיל וַאגִב פִי סִר מַכְשׁוּף – הרי זו (השבת) הוכחה ניצחת בסוד גלויץ
    • מַן יַכְרֻקהּ אַוְגַב חַצְבֻן וִקַתְלַא – ומי שמחלל אותה חייב סקילה ומיתה.
    • מִמְּכוֹן שִׁבְתָּךְ תַשְׁגִּיחַ וְתִרְאֶה – מהמקום שבו אתה יושב, לפי הביטוי המופיע בתהלים לג, יג-יד: מִשָּׁמַיִם הִבִּיט ה' רָאָה אֶת כָּל בְּנֵי הָאָדָם. מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ אֶל כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ.
    • דָּל – עני.
    • גָּלָה – יצא לגלות.
    • וְנִכְאֶה – שבור, מוכה.
    • תַּשְׁמִיד לְאִישׁ שָׂעִיר – תשמיד את המלכות הנוכחית השולטת בנו, היא מלכות אדום, עשו.
    • בָּזוּי וְגֵאֶה – כך נאמר על אדום בעובדיה א, ב-ד: הִנֵּה קָטֹן נְתַתִּיךָ בַּגּוֹיִם בָּזוּי אַתָּה מְאֹד. זְדוֹן לִבְּךָ הִשִּׁיאֶךָ שֹׁכְנִי בְחַגְוֵי סֶּלַע מְרוֹם שִׁבְתּוֹ אֹמֵר בְּלִבּוֹ מִי יוֹרִדֵנִי אָרֶץ. אִם תַּגְבִּיהַּ כַּנֶּשֶׁר וְאִם בֵּין כּוֹכָבִים שִׂים קִנֶּךָ מִשָּׁם אוֹרִידְךָ נְאֻם ה'.
    • וַאעִידַנַא יַא רַב פִי חַיְת כֻנַא – ה', השיבנו אל המקום שהיינו בו.
    • וִאדְכֻר לַנַא עַהְדַך פִי מַא וֻעִדְנַא – וזכור בריתך כפי שהבטח לנו.
    • וִאיזִיל כֻל הַמֻן גַמֻן וּמִחְנַא – הסר כל צער, יגון ונגישה.
    • יַא מַן לַנַא פִי אלטוּר נוּרַך תִגַלַא – אתה אשר בהר סיני נגלה עלינו אורך.
    • סֻבְחַאן רַב אלְגוּד אלְפַרְד אלַאוְחַד – ישתבח האל הטוב היחיד והמיוחד.
    • דִי כַץ בַנִי אלְאַסְבַאט שַׁרַף וִזַיַד – אשר בחר בבני השבטים, כיבדם ורוממם.
    • וַאעְטַא לַנַא אלתַוְרַאת תַחְכֻם וְתַשְהַד – ונתן לנו את התורה למשפט ולעדות.
    • פִי דַרְסְהַא יֻעְרַף נַהְיֻן וּפִעְלַא – בלימודה יוודעו מצוות עשה ומצוות לא תעשה.
    • פִּתְאֹם – המשיח יגיע בהפתעה, לפי חזון הגאולה במלאכי ג, א: הִנְנִי שֹׁלֵחַ מַלְאָכִי וּפִנָּה דֶרֶךְ לְפָנָי וּפִתְאֹם יָבוֹא אֶל הֵיכָלוֹ הָאָדוֹן אֲשֶׁר אַתֶּם מְבַקְשִׁים. וכך נאמר בסנהדרין צז, ע"א: "שלושה באין בהיסח הדעת. אלו הן: משיח מציאה ועקרב".
    • יִנּוֹן – מלך המשיח, לפי דרשת הפסוק מתהלים עב, יז יְהִי שְׁמוֹ לְעוֹלָם לִפְנֵי שֶׁמֶשׁ יִנּוֹן שְׁמוֹ וְיִתְבָּרְכוּ בוֹ כָּל גּוֹיִם יְאַשְּׁרוּהוּ על ידי ר' ינאי בבבלי סנהדרין צח ,ע"ב.
    • יִרְעֶה לְצֹאנָךְ – ינהיג את עם ישראל.
    • לִכְלַל עֲדַת קֹדֶשׁ – לכל עם ישראל.
    • תָּחִישׁ – תמהר.
    • תִּמְשׁוֹךְ לְעַמֶּךָ חַסְדָּךְ – הטה חסד אל עמך, עפ"י תהלים לו, יא: מְשֹׁךְ חַסְדְּךָ לְיֹדְעֶיךָ וְצִדְקָתְךָ לְיִשְׁרֵי לֵב.
    • תִּמְחֶה פְּשָׁעֵינוּ תַּרְבֶּה מְחִילָה – לפי בבלי שבת קיט ע"ב, כך מובטח לכל המתפלל בערב שבת ואומר "ויכולו": "שני מלאכי השרת המלוין לו לאדם מניחין ידיהן על ראשו ואומרים לו וסר עונך וחטאתך תכופר".


Have more information? Found a mistake?