אסדר לסעודתא / חסידות וורקי-אמשינוב / שרה פרידלנד בן ארזה
חסידות פשיסחא - חסידות וורקי
להאזנה
יצווה צור חסדו (ברוך ה' יום יום) / שמעון בר יצחק (רבנו שמעון הגדול?) יְצַוֶּה צוּר חַסְדּוֹ קְהִלּוֹתָיו לְקַבֵּץ מֵאַרְבַּע רוּחוֹת עָדָיו לְהִקָּבֵץ וּבְהַר מְרוֹם הָרִים אוֹתָנוּ לְהַרְבֵּץ וְאִתָּנוּ יָשׁוּב נִדָּחִים קוֹבֵץ יָשִׁיב לֹא נֶאֱמַר כִּי אִם וְשָׁב וְקִבֵּץ בָּרוּךְ הוּא אֱלֹהֵינוּ אֲשֶׁר טוֹב גְּמָלָנוּ כְּרַחֲמָיו וּכְרוֹב חֲסָדָיו הִגְדִּיל לָנוּ אֵלֶּה וְכָאֵלֶּה יוֹסֵף עִמָּנוּ לְהַגְדִּיל שְׁמוֹ הַגָּדוֹל הַגִּבּוֹר וְהַנּוֹרָא שֶׁנִּקְרָא עָלֵינוּ בָּרוּךְ הוּא אֱלֹהֵינוּ שֶׁבְּרָאָנוּ לִכְבוֹדוֹ לְהַלְּלוֹ וּלְשַׁבְּחוֹ וּלְסַפֵּר הוֹדוֹ מִכָּל אוֹם גָּבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ לָכֵן בְּכָל לֵב וּבְכָל נֶפֶשׁ וּבְכָל מְאוֹד נַמְלִיכוֹ וּנְיַחֲדוֹ (כי טוב ה' לעולם חסדו). שֶׁהַשָּׁלוֹם שֶׁלּוֹ יָשִׂים עָלֵינוּ בְּרָכָה וְחַיִּים וְשָׁלוֹם מִשְּׂמֹאל וּמִיָּמִין עַל יִשְׂרָאֵל שָׁלוֹם. הָרַחֲמָן הוּא יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַּשָּׁלוֹם וְיִזְכּוּ לִרְאוֹת בָּנִים וּבְנֵי בָנִים עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה וּבְמִצְוֹת עַל יִשְׂרָאֵל שָׁלוֹם. פֶּלֶא יוֹעֵץ, אֵל גִּבּוֹר, אֲבִי עַד, שַׂר שָׁלוֹם |
אלו הבתים האחרונים מתוך הזמר 'ברוך ה' יום יום'. לפי הנהוג אצל החסידים מושר חלקו הראשון של השיר במנגינה שונה בסעודה שניה, ואילו הבתים המובאים כאן, הפותחים ב'יצווה צור חסדו', מושרים בסעודה שלישית בלחן אחר. הפיוט 'ברוך ה' יום יום' בנוי לפי סדרן של ארבע הגלויות: בבל, פרס, יוון ואדום, ואֵם הגלויות שקדמה להן – מצרים. הרעיון המשרשר בפיוט זה הוא "בכל מקום שגלו ישראל שכינה עמהם" (לפי בבלי מגילה כט ע"א). כיוון שעל סעודה שלישית, סעודת הפרידה מן השבת המתקיימת בשעת דמדומי חמה, חופפת רוח של כיסופים וגעגועי גאולה, נדחה חלקו האחרון של הפיוט, העוסק בגאולה העתידית, מסעודת בוקר השבת אל הסעודה השלישית, ועל כן מושר חלק זה בלחנים של געגועים ודבקות. |
• יְצַוֶּה צוּר חַסְדּוֹ קְהִלּוֹתָיו לְקַבֵּץ – ה', המכונה צור, יצווה בחסדו לקבץ את קהילותיו הפזורות. מֵאַרְבַּע רוּחוֹת השמים. • עָדָיו לְהִקָּבֵץ – להתאסף אליו. • וּבְהַר מְרוֹם הָרִים – הר הבית. • אוֹתָנוּ לְהַרְבֵּץ – להושיב אותנו. • נִדָּחִים קוֹבֵץ – הא-ל מקבץ הנידחים ישוב אתנו. • 'יָשִׁיב' לֹא נֶאֱמַר כִּי אִם 'וְשָׁב וְקִבֵּץ' – הפיטן נוקט את הדרשה המופיעה בבבלי מגילה כט ע"א: "תניא רבי שמעון בן יוחי אומר: בוא וראה כמה חביבין ישראל לפני הקדוש ברוך הוא, שבכל מקום שגלו - שכינה עמהן: גלו למצרים - שכינה עמהן... גלו לבבל - שכינה עמהן... ואף כשהן עתידין ליגאל - שכינה עמהן שנאמר 'ושב ה' אלהיך את שבותך' (דברים ל' ג) 'והשיב' - לא נאמר, אלא 'ושב' - מלמד שהקדוש ברוך הוא שב עמהן מבין הגליות." • בָּרוּךְ הוּא אֱלֹהֵינוּ אֲשֶׁר טוֹב גְּמָלָנוּ – שעשה אתנו טובות. • כְּרַחֲמָיו וּכְרוֹב חֲסָדָיו הִגְדִּיל לָנוּ. אֵלֶּה וְכָאֵלֶּה יוֹסֵף עִמָּנוּ – מעבר למה שהגדיל עמנו יוסיף רחמים וחסדים גם הלאה. • לְהַגְדִּיל שְׁמוֹ הַגָּדוֹל הַגִּבּוֹר וְהַנּוֹרָא שֶׁנִּקְרָא עָלֵינוּ – בכך הוא יגדיל את שמו שנקרא על ישראל. • בָּרוּךְ הוּא אֱלֹהֵינוּ שֶׁבְּרָאָנוּ לִכְבוֹדוֹ – כבודו הוא בכך שאנחנו נהללו ונשבחו... • מִכָּל אוֹם – יותר מכל עם.ֹ • לָכֵן בְּכָל לֵב וּבְכָל נֶפֶשׁ וּבְכָל מְאוֹד – לפי הפסוק מפרשה ראשונה בקריאת שמע: וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ (דברים ו, ה). • נַמְלִיכוֹ וּנְיַחֲדוֹ – נקבל עלינו מלכותו וייחודו. • פֶּלֶא יוֹעֵץ אֵל גִּבּוֹר אֲבִי עַד שַׂר שָׁלוֹם – כל אלה בהקשר הפיוטי הם כינוייו של ה'. במקור זהו פסוק מישעיה ט, ה. |
כותר |
יצווה צור חסדו (ברוך ה' יום יום) / חסידות וורקה / שרה פרידלנד-בן ארזה |
---|---|
מסורת |
חסידות פשיסחא - חסידות וורקי |
לחן ממסורת |
יצווה צור חסדו (ברוך ה' יום יום) / חסידות וורקה |
מאפייני הקלטה |
בהפקת האתר |
סולם |
כללי |
מעגל השנה |
שבת |
מועד התפילה |
אחר |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?