• (א) לָמָה, ה', תַּעֲמֹד בְּרָחוֹק, ממרחק, כאילו אינך בתוכנו, תַּעְלִים את נוכחותך לְעִתּוֹת בַּצָּרָה, בזמני מצוקתנו?! (ב) בְּגַאֲוַת רָשָׁע, בגסות רוחו יִדְלַק, ירדוף אחר עָנִי, יִתָּפְשׂוּ העניים בִּמְזִמּוֹת זוּ חָשָׁבוּ, אשר חושבים עליהם הרשעים. (ג) כִּי הִלֵּל, כאשר מהלל, כביכול, הרָשָׁע אותך, ה', הרי זה רק עַל תַּאֲוַת נַפְשׁוֹ הרעה, וּבֹצֵעַ, הגזלן כשבֵּרֵךְ אותך,[1] בעצם נִאֵץ ה', שהרי באמת אין בתפיסת עולמו אלוקים. (ד) הרָשָׁע, כְּגֹבַהּ אַפּוֹ, כגודל כעסו, או: כפי המידה שהוא מגביה את עצמו, בַּל יִדְרֹשׁ, איננו מחפש וגם לא ימצא את הקדוש ברוך הוא, שהרי אֵין אֱלֹֹהִים בכָל מְזִמּוֹתָיו. בכל תכניותיו של הרשע אין אף מחשבה על נוכחותו של ה' בעולם ועל השגחתו ומשפטו. (ה) יָחִילוּ, יעשו חיל, יצליחו דְרָכָו של הרשע בְּכָל עֵת, זה שמָרוֹם מִשְׁפָּטֶיךָ, משפטיך שבמרום הם מִנֶּגְדּוֹ ואינם נוגעים בו כלל, הוא זוכה אף בדין שמים ואת כָּל צוֹרְרָיו - יָפִיחַ, ישיב רוח בָּהֶם.[2] הרשע ברוח פיו מפיץ את כל אויביו. (ו) ולאור הצלחתו אָמַר הרשע בְּלִבּוֹ: "בַּל אֶמּוֹט. דבר לא ימוטט אותי. אתקיים לְדֹר וָדֹר, לדורי דורות אֲשֶׁר לֹא, שלא בְרָע". (ז) אָלָה, בקללות פִּיהוּ מָלֵא, וּמִרְמוֹת וָתֹךְ, תככים תַּחַת לְשׁוֹנוֹ, דברי פיו הם עָמָל וָאָוֶן, חטאים ועוולות, כזב ושקר.[3] וזוהי דרך פעולתו של הרשע: (ח) יֵשֵׁב בְּמַאְרַב בחֲצֵרִים, מקומות בלתי מוגנים, בַּמִּסְתָּרִים יַהֲרֹג נָקִי, עֵינָיו לְחֵלְכָה, למסכן יִצְפֹּנוּ, אורבות, שכן הוא מנסה לתפוס אותו כדי להשמידו. (ט) יֶאֱרֹב הרשע בַּמִּסְתָּר, כְּאַרְיֵה האורב לטרפו בְסֻכֹּה, בתוך הסבך שלו, יֶאֱרֹב לַחֲטוֹף עָנִי, ויַחְטֹף עָנִי בְּמָשְׁכוֹ בְרִשְׁתּוֹ, על ידי משיכה ברשת הציידים. הרשע מרמה ויוצר מכשולים להפיל בהם את החלשים שבסביבתו. (י) יִדְכֶּה, יישבר יָשֹׁחַ, ישקע, וְנָפַל בַּעֲצוּמָיו, ונפל בעצמתו של הרשע חֵל כָּאִים, ממון העניים, או - לפי הכתיב: תתכופף קומתם ונפלו האומללים. (יא) אָמַר הרשע בְּלִבּוֹ: "שָׁכַח אֵל את המציאות שלנו, הִסְתִּיר פָּנָיו, אין הוא מתגלה בעולמו, בַּל רָאָה לָנֶצַח, הוא לעולם לא יראה אותי, ואוכל לפעול בעולם כרצוני". וכאן מבקש המשורר: (יב) קוּמָה, ה'; אֵל, נְשָׂא יָדֶךָ, גלה את כוחך; אַל תִּשְׁכַּח עֲנָוִים. (יג) כי עַל מֶה, למה נִאֵץ רָשָׁע אֱלֹֹהִים?! - משום שאָמַר בְּלִבּוֹ: "לֹא תִדְרֹשׁ. אתה, ה', אינך מחפש, אין אתה מתעניין בבני האדם". העולם נראה לו כהפקר. (יד) לאמתו של דבר רָאִתָה זאת. כִּי אכן, אַתָּה עָמָל וָכַעַס תַּבִּיט. אתה מתבונן ורואה את העוולות והכעס שבעולם כדי לָתֵת גמול בְּיָדֶךָ, בעצמך. עָלֶיךָ יַעֲזֹב, יישען החֵלֵכָה, המסכן, את היָתוֹם אַתָּה הָיִיתָ עוֹזֵר מאז. (טו) ולכן - שְׁבֹר זְרוֹעַ, כוחו של הרָשָׁע, ובכך האיש הרָע אם תִּדְרוֹשׁ, תחפש את רִשְׁעוֹ - בַל תִּמְצָא. ומסיים בדבר טוב: (טז) ה' הוא מֶלֶךְ לעוֹלָם וָעֶד, וכאשר יגלה ה' את מלכותו, אָבְדוּ גוֹיִם, עמים רשעים מֵאַרְצוֹ. (יז) אז את תַּאֲוַת, משאלתם של עֲנָוִים שָׁמַעְתָּ ה', תָּכִין, תחזק, או: תכוון את לִבָּם, ותַּקְשִׁיב אָזְנֶךָ לתפילתם, (יח) לִשְׁפֹּט יָתוֹם וָדָךְ, מדוכא, בַּל יוֹסִיף עוֹד הרע שבעולם לַעֲרֹץ, לשבור ולהשמיד אֱנוֹשׁ, אנשים, בעיקר חלשים מִן הָאָרֶץ. [1] לחלופין, הרשע שמברך על הלחם שבוצע ואוכל. [2] ראו מגילה ו ע"ב. [3] ראו רמב"ן במדבר כג,כא פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.
|