audio items
snunit

אשרי עין ראתה אוהלינו

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • תפילה
playerSongImg
כותר אשרי עין ראתה אוהלינו
סולם כללי
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • פיוט זה נאמר במסורות האשכנזים בסיום 'סדר העבודה' שבתפילת המוסף ביום הכיפורים, והוא מקשר בין תיאור עבודת הכפרה של הכהן הגדול לבין חטיבת הסליחות שלאחריו. יש הבעת צער עמוק על חורבן הבית וביטול העבודה בדרך ייחודית. במקום קינה על חורבן, גלות והרס, יש כאן תיאור של עבודת יום הכיפור והמקדש, תוך חזרה על דאבון הלב שבתגובה לכל היופי הזה שאותו לא זכינו לראות אלא רק לשמוע עליו. הניגוד החד שבין תיאורי השמחה, כגון "אשרי עין ראתה גילנו ודיצת נפשנו", לבין התגובה של המתפללים בזמן שהעבודה בטלה מעצים את תחושת האבדן ומתאים מאוד למעבר בין שני חלקי התפילה.
    זהו פיוט קדום (יש המתארכים את כתיבתו קודם לשנת 900) המסודר על תבנית א"ב עם מענה של משפט קבוע שמופיע בנוסח זה כבר בסדר רב עמרם גאון. ישנם מספר פיוטים, מאוחרים יותר ככל הנראה, שנכתבו על ידי גדולי משוררי ספרד בימי הביניים(רשב"ג, ריה"ל וראב"ע) בדגם זה. מבנה הפיוט מעיד על כך שהוא נכתב כדי להאמר במענה של חזן וקהל, וישנן קהילות הנוהגות כך גם כיום.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?