יעלה תחנונינו / חסידות חב"ד / א. ליפסקר
חסידים - חסידות חב"ד
להאזנה
שעה נאסר / ר' שלמה אבן גבירול שְׁעֵה נֶאֱסַר אֲשֶׁר נִמְסַר בְּיַד בָּבֶל וְגַם שֵׂעִיר לְךָ יֶהֱמֶה זֶה כַּמֶּה וְיִתְחַנֵּן כְּבֶן צָעִיר מוּלְךָ צוּר בְּלֵב עָצוּר הֶמְיַת מֵעָיו יַסְעִיר יוֹם גָּבַר הָאוֹיֵב וַתִּבָּקַע הָעִיר לְזֹאת אִכַּף וְאֶסְפּוֹק כַּף בְּיוֹם חָמֵשׁ קְרָאוּנִי עֲלֵי רֶגֶל הָעֵגֶל הַלּוּחוֹת יְצָאוּנִי וְלָכַד צַר עִיר מִבְצָר וּבַסּוּגַר הֱבִיאַנִי וְגַם הִשְׁמִיד הַתָּמִיד וּמֵעֲשׂוֹתוֹ כְּלָאַנִי וְהוּשַׂם אֱלִיל בְּהֵיכַל כְּלִיל וְדָתְךָ צָר בָּאֵשׁ הִבְעִיר מְאֹד אֶתְחַל וָאֶתְחַלְחַל בְּיוֹם שַׁדַּי חֲשָׂפַנִי וְהַשְּׁפִיפוֹן מִצָּפוֹן כְּשִׁבּוֹלֶת שְׁטָפַנִי וְנָהַג שְׁבִי אֶרֶץ צְבִי כְּמוֹ כַּדּוּר צְנָפַנִי וְיוֹם חָשַׁךְ מְאוֹר שֵׁשַׁךְ לְיַד פָּרַס דְּחָפַנִי וְשָׁלַח יָד אִישׁ צַיָּד וְהַצָּפִיר וְהַשָּׂעִיר הוֹד לִבִּי וּמִשְׂגַּבִּי הֲלָעַד אַפְּךָ יֶעֱשַׁן הֲלֹא תִרְאֶה עַם נִלְאֶה אֲשֶׁר הָשְׁחַר כְּמוֹ כִּבְשָׁן גְּדוֹר פִּרְצִי בְּבֶן פַּרְצִי וּמֵחֶדֶק לְקוֹט שׁוֹשָׁן בְּנֵה בֵּית זְבוּל וְהָשֵׁב גְּבוּל הַכַּרְמֶל וְהַבָּשָׁן וְעַיִן פְּקַח וְנָקָם קַח מֵאֵצֶר וּמִדִּישָׁן שְׁפוֹט אֵלֶם וְאָז יְשַׁלֵּם הַמַּבְעֶה וְהַמַּבְעִיר |
פיוט מסוג סליחה, הנאמר בי"ז בתמוז בכל הקהילות. זוהי אחת מן הקינות המצויות בכל המנהגים, אם כי לא בכולם נשתמר לה לחן. המחבר, ר' שלמה אבן גבירול, מגדולי משוררי ספרד (המאה ה-11) שיקע אותיות שמו, 'שלמה', בראשי המחרוזות, וכן גם בראשי הטורים של מחרוזת הפתיחה. עיקרו של הפיוט מיוסד על תיאור המאורעות ההיסטוריים שאירעו לאבותינו בי"ז בתמוז, כפי שהם מפורטים במשנה, מסכת תענית (פ"ד, מ"ו); משנה זו מוסרת כי "חמשה דברים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז: ... נשתברו הלוחות, ובטל התמיד, והובקעה העיר, ושרף אפוסטמוס את התורה, והעמיד צלם בהיכל". אל מול הלשון המתבוננת ממרחק השנים ומבחוץ, כביכול, של המשנה – "שאירעו לאבותינו..." – נוקט ר' שלמה אבן גבירול לשון שאין אישית ממנה: "קְרָאוּנִי... יְצָאוּנִי... הֱבִיאַנִי... כְּלָאַנִי". כך, התיאור ההיסטורי אינו עומד כאן לעצמו; הצרות הגדולות המזוהות עם י"ז בתמוז הן נקודת הראשית להווה מייסר, כואב, שנוכחותו בחיי הדובר ועמו אינה מוגבלת ליום אחד בשנה המְצַוֵוה 'זכור!', אלא כזו המטילה עננה כבדה על הקיום היהודי באשר הוא. |
כותר |
שעה נאסר |
---|---|
סולם |
כללי |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?