audio items
snunit
קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
playerSongImg
כותר אב ידעך מנוער
מעגל השנה יום כיפור;ימים נוראים
מועד התפילה שחרית
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • מגן
    • אָב יְדָעֲךָ מִנֹּעַר – אברהם, שהכיר אותך, ה', מאז היה צעיר. לפי האגדה המובאת בבבלי נדרים לב ע"ב, הכיר אברהם את בוראו כשהיה בן שנתיים או שלוש.
    • בְּחַנְתּוֹ בְּעֶשֶׂר – בחנת אותו בעשרה נסיונות, כפי שמובא במשנה אבות ה, ג: עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת נִתְנַסָּה אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם וְעָמַד בְּכֻלָּם, לְהוֹדִיעַ כַּמָּה חִבָּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם.
    • בַּל עֲבֹר בְּרֹאשׁ תַּעַר – משפט קשה. היו שפירשוהו בלי לעבור כחוט השערה, והיו שפירשוהו כדי שלא תעבור חרב על ראש צאצאיו.
    • גָּשׁ לְחַלּוֹתְךָ – ניגש לחלות פניך, להתחנן לפניך.
    • כְּנַעַר וְלֹא כְּבַעַר – כצעיר, אך לא כבוּר.
    • דְּגָלָיו לָבוֹא בְּזֶה הַשַּׁעַר – בניו יבואו לשער ה', כצדיקים, לפי תהלים קיח, כ: זֶה הַשַּׁעַר לַה' צַדִּיקִים יָבֹאוּ בוֹ. המשורר מתייחס כנראה לשער הכפרה הפתוח ביום הכיפורים, והעומד בשעה זו בפני נעילתו.
    • אֱמוּנִים גָּשׁוּ לְנַצְּחָךְ – ישראל, נאמני התורה, נגשו להתפלל אליך, ל"נצח" אותך, את הדין, בדבריהם, בתפילתם.
    • אָיֹם – כינוי לה', המטיל אימה ויראה על ברואיו.
    • נֶצַח כָּל הַיּוֹם – ה', שקיומו נצחי.
    • עֲבוּר כִּי פָנָה יוֹם – כיוון שמסתלק יום הכיפורים, וכבר שעת נעילה. ברקע אולי מהדהד הפסוק מירמיהו ו, ד קַדְּשׁוּ עָלֶיהָ מִלְחָמָה קוּמוּ וְנַעֲלֶה בַצָּהֳרָיִם אוֹי לָנוּ כִּי פָנָה הַיּוֹם כִּי יִנָּטוּ צִלְלֵי עָרֶב.
    • גּוֹנְנֵנוּ – הגן עלינו.
    • בְּצֶדֶק יוֹשֵׁב כְּחֹם הַיּוֹם – בזכות אברהם, שעליו נאמר בבראשית יח, א: וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא וְהוּא ישֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם.
    מחיה
    • הַנִּקְרָא לְאָב זֶרַע – יצחק, שעליו נאמר בבראשית כא, יב ...כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע.
    • וְנִפְנָה לָסוּר מִמּוֹקְשֵׁי רָע – התרחק מרעתו של אבימלך, לפי דרשה המופיעה בבראשית רבה סד, א: "'...לא יבושו בעת רעה' - ברעתו של אבימלך".
    • זָעַק וְחִנֵּן וְשִׂיחָה לֹא גָרַע – התחנן והתפלל לפניך, לפי דרשת הפסוק מבראשית כד, סג וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה לִפְנוֹת עָרֶב בבראשית רבה ס, יד "אין שיחה אלא תפילה".
    • חֻסַּן בְּרָכָה בַּאֲשֶׁר זָרַע – התחזק בברכה שהתברך בה הזרע שזרע, לפי האמור בבראשית כו, יב: וַיִּזְרַע יִצְחָק בָּאָרֶץ הַהִוא וַיִּמְצָא בַּשָּׁנָה הַהִוא מֵאָה שְׁעָרִים וַיְבָרֲכֵהוּ ה'.
    • יָהּ – אחד משמות ה'.
    • שִׁמְךָ בָּנוּ יֵעָרֵב – יהי רצון ששמך ייקרא עלינו, יתערבב בנו, או גם: שמך יערב לנו, יהא נעים בתוכנו.
    • וְיֶשְׁעֲךָ – וישועתך.
    • גְּאַל נָא מִקֶּרֶב – גאל אותנו מבין האומות.
    • הַחֲיֵינוּ בְּטַל – לפי האמור בפרקי דר' אליעזר לד, לעתיד לבוא הקדוש ברוך הוא יוריד טל, ובו יחיה את המתים. הַחֲיֵינוּ בְּטַל כְּשָׂח לִפְנוֹת עֶרֶב – כמו יצחק, עליו נאמר שיצא לשוח בשדה לפנות ערב (בראשית כד, סג) ועליו מסופר במדרש (פרקי דר' אליעזר ל) כי בשעה שהיה עקוד על גבי המזבח - "...כיון שהגיע החרב על צוארו, פרחה ויצאה נפשו של יצחק. וכיון ש[ה'] השמיע קולו מבין הכרובים ואמר לו: 'אל תשלח ידך', נפשו חזרה לגופו, וקם ועמד יצחק על רגליו. וידע יצחק שכך המתים עתידים להחיות, ופתח ואמר: 'ברוך אתה ה' מחיה המתים'".
    משלש
    • טֶבַע זִיו תָּאֳרָה – תבנית זיו יופיו ומראהו של יעקב. על יופיו של יעקב אבינו דורשים חכמים בבבלי, בבא מציעא פד ע"א.
    • יָהּ חֲקָקוֹ בְּכֵס יְקָרָה – שאת דמותו חקק ה' בכיסא הכבוד, לפי המסופר בתנחומא במדבר יט "אמר לו הקדוש ברוך הוא ליעקב: יעקב, הרבה אתה יקר בעיני. למה? - כביכול קבעתי איקונין [=דמות] שלך בכסא כבודי..."
    • כְּשָׁר תָּם מְקוֹם מַה נּוֹרָא – כמו שאמר (שָׁר) יעקב, הקרוי איש תם (וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם ישֵׁב אֹהָלִים, בראשית כה, כז) בשעה שראה את חלום סולם יעקב: מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם (בראשית כח, יז).
    • לְעֵת קָץ – כאשר הקיץ, התעורר, מן החלום.
    • חָז וַיִּירָא – ראה את החזיון הזה, החלום, ופחד. הפירוש לפי גולדשמידט


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?