audio items
snunit
كوكيز (cookies)

يستخدم موقع المكتبة الوطنية ملفات تعريف (cookies)لتحسين تجربة التصفح الخاصة بك. إن تصفحك للموقع يمثل موافقة على استخدام ملفات تعريف (cookies). لمزيد من المعلومات، يرجى الاطلاع على سياسة الخصوصية

العودة إلى نتائج البحث

אב ידעך מנוער

لتكبير النص لتصغير النص
playerSongImg
عنوان אב ידעך מנוער
دورة العام יום כיפור;ימים נוראים
موعد الصلاة שחרית
لغة עברית

תנאי השימוש:

تخضع هذه المادة لقانون حقوق النشر و/ أو شروط الاتفاقية. يُحظر كل ما يلي ما لم يتم الحصول على إذن كتابي من مالك حقوق الطبع والنشر ومالك المجموعة: الاستنساخ والنشر والتوزيع والأداء العام والبث والنشر عبر الإنترنت أو بأي وسيلة أخرى ، كذلك إنشاء عمل مشتق من البند (على سبيل المثال ، الترجمة أو التعديل أو التكيّف) بأي شكل أو بأي وسيلة، سواء كانت رقمية أو مادية.

على الرغم مما سبق، يحق للمستخدم القيام بأي استخدامات مسموح بها على النحو المحدد في قانون حقوق النشر الإسرائيلي (5768-2007)، مثل "الاستخدام العادل". في أي حال، يجب ذكر اسم (أسماء) القيّم (القيّمين) عند الاستفادة من عملهم. يحظر الإضرار بكرامة المؤلف أو سمعته عن طريق تغيير المادة أو الإضرار بها.

يخضع استخدام المادة أيضًا لشروط استخدام موقع.

إذا كان هنالك اعتقاد بوجود هناك خطأ في المعلومات الواردة أعلاه، أو في حالة وجود أية مخاوف بشأن انتهاك حقوق النشر فيما يتعلق بهذه المادة، يرجى التواصل معنا عبر البريد الإلكتروني: [email protected]

MARC RECORDS
تفسير التهاليل الدينية اليهودية

  • מגן
    • אָב יְדָעֲךָ מִנֹּעַר – אברהם, שהכיר אותך, ה', מאז היה צעיר. לפי האגדה המובאת בבבלי נדרים לב ע"ב, הכיר אברהם את בוראו כשהיה בן שנתיים או שלוש.
    • בְּחַנְתּוֹ בְּעֶשֶׂר – בחנת אותו בעשרה נסיונות, כפי שמובא במשנה אבות ה, ג: עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת נִתְנַסָּה אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם וְעָמַד בְּכֻלָּם, לְהוֹדִיעַ כַּמָּה חִבָּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם.
    • בַּל עֲבֹר בְּרֹאשׁ תַּעַר – משפט קשה. היו שפירשוהו בלי לעבור כחוט השערה, והיו שפירשוהו כדי שלא תעבור חרב על ראש צאצאיו.
    • גָּשׁ לְחַלּוֹתְךָ – ניגש לחלות פניך, להתחנן לפניך.
    • כְּנַעַר וְלֹא כְּבַעַר – כצעיר, אך לא כבוּר.
    • דְּגָלָיו לָבוֹא בְּזֶה הַשַּׁעַר – בניו יבואו לשער ה', כצדיקים, לפי תהלים קיח, כ: זֶה הַשַּׁעַר לַה' צַדִּיקִים יָבֹאוּ בוֹ. המשורר מתייחס כנראה לשער הכפרה הפתוח ביום הכיפורים, והעומד בשעה זו בפני נעילתו.
    • אֱמוּנִים גָּשׁוּ לְנַצְּחָךְ – ישראל, נאמני התורה, נגשו להתפלל אליך, ל"נצח" אותך, את הדין, בדבריהם, בתפילתם.
    • אָיֹם – כינוי לה', המטיל אימה ויראה על ברואיו.
    • נֶצַח כָּל הַיּוֹם – ה', שקיומו נצחי.
    • עֲבוּר כִּי פָנָה יוֹם – כיוון שמסתלק יום הכיפורים, וכבר שעת נעילה. ברקע אולי מהדהד הפסוק מירמיהו ו, ד קַדְּשׁוּ עָלֶיהָ מִלְחָמָה קוּמוּ וְנַעֲלֶה בַצָּהֳרָיִם אוֹי לָנוּ כִּי פָנָה הַיּוֹם כִּי יִנָּטוּ צִלְלֵי עָרֶב.
    • גּוֹנְנֵנוּ – הגן עלינו.
    • בְּצֶדֶק יוֹשֵׁב כְּחֹם הַיּוֹם – בזכות אברהם, שעליו נאמר בבראשית יח, א: וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא וְהוּא ישֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם.
    מחיה
    • הַנִּקְרָא לְאָב זֶרַע – יצחק, שעליו נאמר בבראשית כא, יב ...כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע.
    • וְנִפְנָה לָסוּר מִמּוֹקְשֵׁי רָע – התרחק מרעתו של אבימלך, לפי דרשה המופיעה בבראשית רבה סד, א: "'...לא יבושו בעת רעה' - ברעתו של אבימלך".
    • זָעַק וְחִנֵּן וְשִׂיחָה לֹא גָרַע – התחנן והתפלל לפניך, לפי דרשת הפסוק מבראשית כד, סג וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה לִפְנוֹת עָרֶב בבראשית רבה ס, יד "אין שיחה אלא תפילה".
    • חֻסַּן בְּרָכָה בַּאֲשֶׁר זָרַע – התחזק בברכה שהתברך בה הזרע שזרע, לפי האמור בבראשית כו, יב: וַיִּזְרַע יִצְחָק בָּאָרֶץ הַהִוא וַיִּמְצָא בַּשָּׁנָה הַהִוא מֵאָה שְׁעָרִים וַיְבָרֲכֵהוּ ה'.
    • יָהּ – אחד משמות ה'.
    • שִׁמְךָ בָּנוּ יֵעָרֵב – יהי רצון ששמך ייקרא עלינו, יתערבב בנו, או גם: שמך יערב לנו, יהא נעים בתוכנו.
    • וְיֶשְׁעֲךָ – וישועתך.
    • גְּאַל נָא מִקֶּרֶב – גאל אותנו מבין האומות.
    • הַחֲיֵינוּ בְּטַל – לפי האמור בפרקי דר' אליעזר לד, לעתיד לבוא הקדוש ברוך הוא יוריד טל, ובו יחיה את המתים. הַחֲיֵינוּ בְּטַל כְּשָׂח לִפְנוֹת עֶרֶב – כמו יצחק, עליו נאמר שיצא לשוח בשדה לפנות ערב (בראשית כד, סג) ועליו מסופר במדרש (פרקי דר' אליעזר ל) כי בשעה שהיה עקוד על גבי המזבח - "...כיון שהגיע החרב על צוארו, פרחה ויצאה נפשו של יצחק. וכיון ש[ה'] השמיע קולו מבין הכרובים ואמר לו: 'אל תשלח ידך', נפשו חזרה לגופו, וקם ועמד יצחק על רגליו. וידע יצחק שכך המתים עתידים להחיות, ופתח ואמר: 'ברוך אתה ה' מחיה המתים'".
    משלש
    • טֶבַע זִיו תָּאֳרָה – תבנית זיו יופיו ומראהו של יעקב. על יופיו של יעקב אבינו דורשים חכמים בבבלי, בבא מציעא פד ע"א.
    • יָהּ חֲקָקוֹ בְּכֵס יְקָרָה – שאת דמותו חקק ה' בכיסא הכבוד, לפי המסופר בתנחומא במדבר יט "אמר לו הקדוש ברוך הוא ליעקב: יעקב, הרבה אתה יקר בעיני. למה? - כביכול קבעתי איקונין [=דמות] שלך בכסא כבודי..."
    • כְּשָׁר תָּם מְקוֹם מַה נּוֹרָא – כמו שאמר (שָׁר) יעקב, הקרוי איש תם (וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם ישֵׁב אֹהָלִים, בראשית כה, כז) בשעה שראה את חלום סולם יעקב: מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם (בראשית כח, יז).
    • לְעֵת קָץ – כאשר הקיץ, התעורר, מן החלום.
    • חָז וַיִּירָא – ראה את החזיון הזה, החלום, ופחד. הפירוש לפי גולדשמידט


أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟