audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

מעמי תשים

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
playerSongImg
כותר מעמי תשים
מעגל השנה לכל עת
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש
  • • מֵעַמִּי תָשִׂים עָלַי יָהּ - המשורר פונה אל האל לכינון ממלכה עצמאית, כפי שהיה בימי קדם ובבקשה למלך מקרב עם ישראל. המילים מֵעַמִּי תָשִׂים, מבוססות על הפסוק בדברים יז, טו: שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ מִקֶּרֶב אַחֶיךָ תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא אָחִיךָ הוּא. • אֵלִיָּה - נראה שמילה זו נבחרה לא בשל משמעותה אלא בשל הצליל שלה, התואם את המלים בערבית של השיר, שלפיו חוברו מלים אלו. כך גם שאר השיבוצים של "יה" בשיר. • פֻּרְקָן - שחרור, גאולה. • לְעִירִי - לירושלים. • וְתַחֲזִיר אֶת הוֹד הֲדָרִי - תחזיר עטרה ליושנה, את מלכות בית דוד למקומה. • לְעַם הַנִּבְחָרִי - לעם ישראל. • וְתִשְׁלַח לָהֶם אֵלִיָּה - תשלח להם את אליהו הנביא, מבשר הגאולה, ככתוב במלאכי ג, כג: הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי, בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. • בֵּית מְעוֹנִי - בית המקדש. כפי שהוא מתואר בתהלים כו, ח: ה' אָהַבְתִּי מְעוֹן בֵּיתֶךָ וּמְקוֹם מִשְׁכַּן כְּבוֹדֶךָ. • וְכֹהֵן יַקְרִיב קָרְבָּנִי - עבודת הקרבנות תתחדש עם בניין בית המקדש. • וְהוּא יְכַפֵּר עָלַי - הכהן יכפר בקרבנותיו על עוונותי. • רָנִּי וְשִׂמְחִי כִּי בָא עִתֵּךְ - המשורר מדבר כביכול משמו של האל הפונה אל כנסת ישראל ומנחם אותה, שהנה מגיע זמן גאולתה. המילים מבוססות על נבואת הנחמה בזכריה, ב, יד: רָנִּי וְשִׂמְחִי בַּת צִיּוֹן כִּי הִנְנִי בָא וְשָׁכַנְתִּי בְתוֹכֵךְ נְאֻם ה'. • וְאָקִים אֶת מְכוֹן שִׁבְתֵּךְ - ואבנה לך את בית המקדש. הביטוי מכון שבתך כבית המקדש נזכר פעמיים בתנ"ך, בשמות טו, יז (שירת הים): תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ פָּעַלְתָּ ה' מִקְּדָשׁ אֲדֹנָי כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ. וכן במלכים א ח, יג, כאשר שלמה המלך פונה אל האל בתפילה, לאחר שבנה את בית המקדש: בָּנֹה בָנִיתִי בֵּית זְבֻל לָךְ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ עוֹלָמִים. • הַר הַמּוֹרִיָּה - הר הבית, מקום בית המקדש. כפי שכתוב בדברי הימים ב ג, א: וַיָּחֶל שְׁלֹמֹה לִבְנוֹת אֶת בֵּית ה' בִּירוּשָׁלִַם בְּהַר הַמּוֹרִיָּה .. • הָאֵל יָשִׁיב אֶת הַדּוּכָן - שעליו היו עומדים הלויים ושרים, כלומר תתחדש שירת הלויים. • בְּכָל עִדָּן - בכל זמן. • וְהַמִּשְׁכָּן - שמו של בית ה' אשר ליווה את עם ישראל ארבעים שנה במדבר. • נָבִיא עוֹלָה יְפֵהפִיָּה - עולה זהו שמו של אחד מהקרבנות שהיו מוקרבים כליל על המזבח. • מִגָּלוּת שְׁבוּתִי הָשֵׁב - להשיב שבות מתפרש בשני אופנים: א. להשיב את המצב הקודם; ב. להשיב את השבויים, הגולים. הלשון לפי האמור בירמיהו כט, יד: וְנִמְצֵאתִי לָכֶם נְאֻם ה' וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּתְכֶם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הַגּוֹיִם וּמִכָּל הַמְּקוֹמוֹת אֲשֶׁר הִדַּחְתִּי אֶתְכֶם שָׁם נְאֻם ה' וַהֲשִׁבֹתִי אֶתְכֶם אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הִגְלֵיתִי אֶתְכֶם מִשָּׁם. • וּלְשַׁוְעָתִי - לתפילתי, לתחינתי. • לְעָלְמֵי עָלְמַיָּא - בארמית: לעולמי עולמים. • עֲפַר יַעֲקֹב מִי מָנָה - איך אפשר למנות את זרע ישראל אשר לא ייספר מרוב. עפ"י ברכתו של בלעם לישראל, הקללה שהפכה לברכה (במדבר כג, י): מִי מָנָה עֲפַר יַעֲקֹב וּמִסְפָּר אֶת רֹבַע יִשְׂרָאֵל. • יִפְרוּ כְגֶפֶן פּוֹרִיָּה - המשורר מברך את עם ישראל שיפרחו וירבו כגפן פוריה שפירותיה מרובים וטובים. עפ"י תהלים קכח, ג: אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ.

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?