ברכת מעין שלוש / הודו-קוצ'ין / חברי קהילת הודו-קוצ'ין
הודו - קוצ'ין
להאזנה
עננו עֲנֵנוּ אֱלוֹהֵי אַבְרָהָם עֲנֵנוּ עֲנֵנוּ וּפַחַד יִצְחָק עֲנֵנוּ עֲנֵנוּ אֲבִיר יַעֲקֹב עֲנֵנוּ עֲנֵנוּ מָגֵן דָּוִד עֲנֵנוּ עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת רָצוֹן עֲנֵנוּ עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת צָרָה עֲנֵנוּ עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת רַחֲמִים עֲנֵנוּ עֲנֵנוּ אֱלוֹהֵי הַמֶּרְכָּבָה עֲנֵנוּ עֲנֵנוּ רַחוּם וְחַנּוּן עֲנֵנוּ |
אחד מפיוטי הסליחות הידועים ביותר במנהג הקהילות הספרדיות, המושר במהלך חודש אלול ובעשרת ימי תשובה, כולל יום הכיפורים עצמו. היצירתיות ותחושת החופש לשנות ולגוון מצויה בפיוט זה גם מהיבט נוסף שלו - פעמים רבות שרים מתפללים מהקהל או ילדים לצד החזן, בדרך כלל אנשים שנושאים שם זהה לדמות המדוברת - ילד בשם דוד ישיר 'עננו מגן דוד', יעקב ישיר את 'אביר יעקב' וכן הלאה. דווקא קולם של הילדים ושל המתפללים מתוך הקהל - קולות שאינם נשמעים בדרך כלל, הם הצובעים פיוט זה בצבע מיוחד ומחזקים את תחושת השיתוף של כלל הציבור המבקש כאיש אחד "עֲנֵנוּ". |
כותר |
עננו |
---|---|
סולם |
כללי |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
אחד מפיוטי הסליחות הידועים ביותר במנהג הקהילות הספרדיות, המושר במהלך חודש אלול ובעשרת ימי תשובה, כולל יום הכיפורים עצמו.
הפיוט מושר כשירת מענה בין החזן ובין הקהל. החזן שר משפט אחד והקהל חוזר עליו וכן הלאה. שירת הפיוט מבשרת את בואו של 'אדון הסליחות' שמושר בצמידות אליו. שני הפיוטים הללו הם רגעי השיא של שירת הסליחות: עננו - בהיותו פיוט שבו הקהל שותף פעיל יותר, ו'אדון הסליחות' שמושר ע"י כל הציבור בעוצמה ובהתלהבות.
במהלך השנים התרחב הפיוט כאשר המתפללים הוסיפו דמויות מופת כמו ר' מאיר בעל הנס ור' שמעון בר יוחאי, כדמויות שעליהן נשענים ומבקשים שזכותם תעמוד לעם ישראל. גם סדר הבקשות בפיוט משתנה בין המסורות ובתי הכנסת השונים, כאשר יש המרבים ויש הממעיטים בבקשות. לעולם המשפט החותם הוא 'רַחוּם וְחַנּוּן עֲנֵנוּ'.
היצירתיות ותחושת החופש לשנות ולגוון מצויה בפיוט זה גם מהיבט נוסף שלו - פעמים רבות שרים מתפללים מהקהל או ילדים לצד החזן, בדרך כלל אנשים שנושאים שם זהה לדמות המדוברת - ילד בשם דוד ישיר 'עננו מגן דוד', יעקב ישיר את 'אביר יעקב' וכן הלאה. דווקא קולם של הילדים ושל המתפללים מתוך הקהל - קולות שאינם נשמעים בדרך כלל, הם הצובעים פיוט זה בצבע מיוחד ומחזקים את תחושת השיתוף של כלל הציבור המבקש כאיש אחד "עֲנֵנוּ".
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?