אהבת הדסה / תימן–חוגריה / אפרים יעקב
דרום תימן (שרעב וסביבותיה) - חוגריה
להאזנה
לקראת שבת אצא בחיבה / סימן לדויד לִקְרַאת שַׁבָּת אֵצֵא בְחִבָּה מִיּוֹם שִׁשִּׁי זָקֵן וְשֵׂיבָה שְׂשׂוֹנִי קָרַב יְגוֹנִי נֶחְבָּא וְאַעַן וְאוֹמַר בָּרוּךְ הַבָּא דָּא אַגַּדְתָּא עָנוּ סָפְרַיָּא בְּמַעֲלֵי שֶׁבָּא מִתְגְּלַן מַלְאֲכַיָּא לַמִּנְיָן בְּנַיָּא יָהֲבִין כְּלִילַיָּא מְהַדְּרִין מְשַׁבְּחִין יְהֵא שְׁמֵיא רַבָּא וּמֵרוֹב חִבָּה לַיּוֹם הַהוּא נַפְשִׁי אֲטַהֵר יָהּ, אֲבָרְכֵהוּ אֲפַזֵּז אֲכַרְכֵּר זֶהוּ זֶהוּ דוּגְמָא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא יָתְבִין בְּמִדְרַשָׁא מְבָרְכִין לְקֻדְשָׁא בְּצַפְרָא וְרַמְשָׁא וְזִיוְהוֹן כְּאֶשָּׁא בְּרֵישׁ כָּל אֱנָשָּׁא כְּלִילָא דְּקֻדְשָׁא רְעוּתְהוֹן לְמִנְדַּע רָזָא רַבָּה דִּבְרֵי נְבִיאִים אֱלֹהַי, תָּבִיא תְּמַהֵר בְּמֶלֶךְ כֹּהֵן וְנָבִיא וְנַעְלֶה לְצִיּוֹן כְּאַרְיֵה וְלָבִיא וְנִבְנֶה לְמִקְדָּשׁ בְהֶדְרָא רַבָּה וְהַלְלוּיָהּ |
זהו אחד משירי השבת הנפוצים בקרב יהודי תימן. רוב יהודי תימן נהגו לפתוח עמו את סעודת ערב שבת ולשיר שיר זה במהלך אכילת הג'עלה (תקרובת). הג'עלה הוא מנהג ידוע בתימן שבו נהגו לקיים אכילת פירות וקטניות לפני תחילת סעודת ערב שבת ובין הברכות על הפירות והקטניות נהגו לשורר משירי הדיוואן. המשורר יוצא לקראת השבת בחיבה, כמאמר התלמוד (שבת קיט, ע"א) על ר' חנינא, שהיה מתעטף עם כניסת השבת, ומכריז "בואו נצא לקראת שבת המלכה" .השיר מורכב מבית בעברית ובית בארמית ועוסק באותם רגעים ראשונים של ערב שבת, רגעי התפילה בבית הכנסת, כשהמלאכים יורדים לשמוע את עם ישראל בתפילתו, וכולם מברכים את השבת בברכת "ברוכה הבאה". מלותיו של המשורר - "שְׂשׂוֹנִי קָרַב יְגוֹנִי נֶחְבָּא" מבטאות את תחושותיהם של היהודים הגולים, בתימן ובמקומות אחרים, אשר עבורם היוותה השבת זמן שבו המאוויים הרוחניים באו לידי ביטוי בתפילה,לימוד ושירה והשכיחו את היגון, העמל ותחושת הגלות של ימות החול. |
כותר |
לקראת שבת אצא בחיבה |
---|---|
סולם |
כללי |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?