הנרות הללו / לבנון / קבוצת חזנים
ספרדים מסורות המזרח - לבנון
להאזנה
מקהלות עם / ר' מרדכי עבאדי מַקְהֵלוֹת עַם בָּרְכוּ אֵל הָרִימוּ קוֹל כֹּחַ וָאֵל יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּיוֹם שִׂמְחַתְכֶם שִׁיר מַהֲלַל אֵל הַלְלוּהוּ גַּדְּלוּהוּ כִּי בָרוּךְ הוּא נֶאֱמָן לִכְבוֹד הֶחָתָן בָּחוּר מֵעַם יַעֲקֹב אִישׁ תָּם רוֹמְמוּ אֵל מֵאִיר אוֹרָה גָּבַר חַסְדּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא חָתָן וְכַלָּה הִיא לוֹ לְעֶזְרָה יָשִׁיר יִשְׂרָאֵל אָז אֶת הַשִּׁירָה דִּרְשׁוּ אֵל חַי לְעוֹלָמִים הַלְּלוּהוּ בַמְּרוֹמִים יוֹסֵף עֲלֵיכֶם אֶלֶף פְּעָמִים עֹשֶׁר וְכָבוֹד וְאֹרֶךְ יָמִים כִּימֵי צֵאתְכֶם מִמִּצְרַיִם בְּעֹז בַּעֲדִי עֲדָיִים כֵּן בְּעַיִן תִּרְאוּ פִּי שְׁנַיִם כֵּן בִּירוּשָׁלַיִם כֻּלְּכֶם חַיִּים |
פיוט זה לשמחת החתונה, נכתב ע"י ר' מרדכי עבאדי, שרבים משיריו מצויים ברפרטואר מסורת יהודי חלב. בשבת חתן, כאשר עולה החתן לתורה, פוצח כל קהל המתפללים בשירת "מַקְהֵלוֹת עַם", שירה חגיגית המשמחת את החתן והקהל גם יחד. כך מקיים הקהל בשירתו את מלות השיר עצמו: מַקְהֵלוֹת עַם בָּרְכוּ אֵל, הָרִימוּ קוֹל כֹּחַ וָאֵל, יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל. |
• מַקְהֵלוֹת עַם - בקהל רב, על פי תהלים סח, כז: "בְּמַקְהֵלוֹת בָּרְכוּ אֱלֹקִים..." • כֹּחַ וָאֵל - מילים נרדפות, משמע שניהם - כח. • יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל - על פי תהלים יד, ז; נג, ז: "...בְּשׁוּב ד' שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל". • שִׁיר מַהֲלַל אֵל - שיר שבח ותהלה לקב"ה. • יַעֲקֹב אִישׁ תָּם - יעקב אבינו נקרא איש תם: "...וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים" (בראשית כה, כז). יעקב הוא גם שמו של החתן שלכבודו כנראה נכתב הפיוט. • גָּבַר חַסְדּוֹ - על פי תהלים קיז, ב: "כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ וֶאֱמֶת ד' לְעוֹלָם הַלְלוּיָה". • אֲשֶׁר בָּרָא חָתָן וְכַלָּה- סופה של השורה ותחילת השורה שאחריה מצטרפות יחד ללשון אחת משבע הברכות לחתן ולכלה הנאמרות תחת החופה: "אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׁוֹן וְשִׂמְחָה, חָתָן וְכַלָּה...". • הִיא לוֹ לְעֶזְרָה - האשה היא לעזר לאיש: "לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" (בראשית ב, יח). • יָשִׁיר יִשְׂרָאֵל אָז אֶת הַשִּׁירָה - על פי הפתיחה לשירת הים, אותה שרו עם ישראל על שפת ים סוף: "אָז יָשִׁיר משֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזּאת..." (שמות טז, א); לשון דומה מצויה גם בשירת הבאר ששרו בני ישראל במדבר: "אָז יָשִׁיר יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזּאת עֲלִי בְאֵר עֱנוּ לָה" (במדבר כא, יז). • דִּרְשׁוּ אֵל חַי - בַּקְשו והתפללו אל הקב"ה שהוא אל חי. • הַלְּלוּהוּ בַמְּרוֹמִים - גם המצויים במרום כביכול מהללים את הקב"ה, על פי תהלים קמח, א: הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ אֶת ד' מִן הַשָּׁמַיִם הַלְלוּהוּ בַּמְּרוֹמִים. • יוֹסֵף עֲלֵיכֶם אֶלֶף פְּעָמִים - ברכת שפע והצלחה, כברכת משה רבנו לעם ישראל על סף הכניסה לארץ ישראל: "ד' אֱלֹקֵי אֲבוֹתֵכֶם יֹסֵף עֲלֵיכֶם כָּכֶם אֶלֶף פְּעָמִים וִיבָרֵךְ אֶתְכֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָכֶם" (דברים א, יא). • בַּעֲדִי עֲדָיִים - בתכשיטים, כמו שהיה ביציאת מצרים, והמדרש מרחיב על פי דברי יחזקאל הנביא באחת מנבואותיו העוסקת בגאולת מצרים: "וַתִּגְדְּלִי וַתָּבֹאִי בַּעֲדִי עֲדָיִים..." (טז, ז). • כֵּן בְּעַיִן תִּרְאוּ פִּי שְׁנַיִם - ע"פ הפסוק בישעיהו נב, ח: "כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב ד' צִיּוֹן" - תזכו לראות בעיניכם ממש את הגאולה העתידה, עליה מובטח שתהא יותר מגאולת מצרים. |
כותר |
מקהלות עם / לבנון–ביירות / מרקו טליו |
---|---|
מסורת |
ספרדים מסורות המזרח - לבנון |
לחן ממסורת |
מקהלות עם / לבנון – ביירות |
מאפייני הקלטה |
הקלטת שדה |
סולם |
כללי |
מעגל החיים |
חתונה |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?