"ויאהב אומן" – נוסח מורחב
על פי אחד מכתבי היד שהציגה אליצור במאמרה.
וַיֶּאֱהַב אוֹמֵן יְתוֹמַת הֶגֶן
אֲמָנָהּ שִׁבְעִים וְחָמֵשׁ בַּעְדָהּ לְהָגֵן
אָז מֵאָז כְּחָז יוֹדֵעַ נָגֵן
אַרְיֵה בֶן זְאֵב לְיֶשַׁע הוֹגֵן
אָץ לְהַזְכִּיר זְכוּת אֵיתָן וּמְנַגֵּן
וּמָרְדְּכַי אֻומַּץ בְּאֶלֶף הַמָּגֵן
הַמָּגֵן אֻויְּימוּ בוֹ עֲדַת קְרוֹבִי
אֲצִילִים אֲשֶׁר בְּמַעֲשֵׂיהֶם התייבי
אָץ לְגַלּוֹת קֵץ יָדוֹעַ לְקָרְבִי
ה' עֻוזִּי וּמָגִינִּי בּוֹ בָטַח לִבִּי
[בא"י מגן אברהם]
הַמֶּלֶךְ בָּן לְזֶרַע כֹּה יִהְיֶה
בַּקָּמִים כָּל נֶשֶׁם לֹא תְחַיֶּה
בֶּן בְּכוֹרַת חַל דְּבַר אֶהְיֶה
בִּמְעֻודָּן אֲשֶׁר נִתְעַדַּן וַיְחַיֶּה
בְּכֵן צִפְעוֹ צָץ לִצְנִינִים שֶׁיִּהְיֶה
יָצָא לְמָרְרוֹ מוֹר בְּמַגְשִׁים וּמְחַיֶּה
וּמְחַיֶּה לְהַצִּילִי מִדֶּחִי
בְּמַפּוֹלֶת צוֹרְרִי תָּקַף מַפָּחִי
לְקַיֵּים זְכוּת נֶעֱקַד לְנִכְחִי
ה' עֲלֵיהֶם יִחְיוּ וּלְכָל בָּהֶן חַיֵּי רוּחִי
[בא"י מחיה המתים]
אֶת אֶסְתֵּר גָּל מִמִּסְתָר לְגוֹאֵל
גּוֹי כְּנוֹאַשׁ להִיגָּאֵל
גּוֹזֵר וְאִם אֵין לָאִישׁ גּוֹאֵל
גָּלַף מִיָּשְׁפֵה תַּבְנִית הַגּוֹאֵל
גָּשׁ לְאָח לְצָרָה לְצַחְצֵחַ מִתְגָּאֵל
מִלִּפְנֵי עִיר וְקַדִּישׁ לְהַקְדִּישׁ הָאֵל
הָאֵל עוֹזֶרְכֶם דִּרְשׁוּ
עֲנוּדִים בְּצִדְקַת חָקוּק גְּשׁוּ
עוּשׁוּ הִתְקוֹשְׁשׁוּ וָקוֹשׁוּ
ה' צְבָאוֹת אוֹתוֹ תַקְדִּישׁוּ
[בא"י האל הקדוש]
מִכָּל דּוֹרוֹ בָּא לְהִתְבּוֹנֵן
דַּעַת מֵאֵי זֶה חֵטְ צָג צַר חֶרֶב שׁוֹנֵן
דִּבְרַת אָב כְּזָכַר אִינֵּן
דַּלְתֵי צוּר דָּפַק וְחִינֵּן
דְּגָלִים לְשַׁלֵּשׁ חינן וּלְחַנֵּן
הַמֶּלֶךְ זַעְקָם בָּן וְדֵיעָה חוֹנֵן
חוֹנֵן זִימַּן חֲנִינָה לַסְּטָרִים
הוּא זִלְעֵף לְאַבֵּד מִתְגָּרִים
הַנִּיצְפָּן בְּתֵיבַת גּוֹמֶא הֵקִים לַנִּמְהָרִים
ה' חָנֵּינוּ לְךָ קִיוִּינוּ הֱיֵה זְרוֹעָם לַבְּקָרִים
[בא"י חונן הדעת]
הַנָּשִׁים הַהֲגוּנוֹת לבם יְשִׁיבָה
וְהֻוכְאֲרוּ וּשְׂעָרָה בָם נִישְּׁבָה
הֲדַסָּה כְּגָע לָהּ תּוֹר מַחְשָׁבָה
הֻודְּרָה לְכָל רוֹאֶה וְעוֹד לֹא שָׁבָה
הֻודַּר יְמִינִי לְשׁוֹבֵב שׁוֹבֵבָה
בִּלְבוּשׁ רחוץ לְרַצּוֹת לָרוֹצֶה בִתְשׁוּבָה
תְּשׁוּבָה רְצוּיָה לְלַמֵּד נוֹשָׁעָה
רֵיעִים וְאַחִים לְשַׁעֲשֵׁעָה
רִינָּתָם עַל יָם סוּף כְּקֶדֶם לְהַבִּיעָה
ה' אֱלֹהִים צְבָאוֹת הֲשִׁיבֵנוּ הָאֵר פָּנֶיךָ וְנִיוָּשֵׁעָה
[בא"י הרוצה בתשובה]
וַתִּשָּׂא וַתָּבֹא בֶאֱלוֹהַּ
וְלֹא יָדְעָה כִּי כָל זֹאת עָשְׂתָה יַד אֱלוֹהַּ
וַיִּבְעַר בחָנֵף בְּכָל גְּבוּל לִשְׁלוֹחַ
וַיַּפְקֵד פְּקִידִים הַשְׁכֵּם וְשָׁלוֹחַ
וּבְהַגִּיעַ תּוֹר זֹאת בִּנְיָין לִצְלוֹחַ
מַלְכוּת בַּת אֲבִיחַיִל לָבְשָׁה כְּהִרְבָּה אֵל לִסְלוֹחַ
לִסְלוֹחַ הורדה בְּעוֹז צֶלַח
הורד יְמִינִי בִּלְתִּי נֶאֱלַח
הַדְרַת מָשׁוּי תָּשׁוּב וְתִצְלַח
ה' טוֹב וְסַלָּח
[בא"י המרבה לסלוח]
חֵן זְבָדָהּ מֵהֲדָרוֹ אֵל
זְכוּתָהּ עִרְעֵר עַל יַד בֶּן אֲבִיאֵל
זֹאת כְּבָאָה הֲלוֹם נָשְׂאָה עַיִן לָאֵל
זָכְרָה לִי זְכוּת הַרְרֵי אֵל
זֶה הֱכִינָהּ לְאוֹת לְתִיכּוּן אֲרִיאֵל
תְּכֵלֶת יָקָר עַטּוֹת גְּאוּלֵי אֵל
אֵל גּוֹאֵל וְחָזָק אוֹתִי בְהַנְפִּישׁוֹ
וַיִּבְעַר בַּצַּר לַהַב אִשּׁוֹ
וּמְכַפֵּר זָכַר וְצַר חֲלָשׁוֹ
ה' גּוֹאֵל יִשְׂרָאֵל קְדוֹשׁוֹ
[בא"י גואל ישראל]
וָחֶסֶד חִיסְּדָהּ חָסִיד הַמְחוֹלְלִי
חוּר כַּרְפַּס ותכלת וַחֲלִי
חֻויְּלָה רוֹץ רוש פֶּתֶן מְגַחֲלִי
חָרוֹון בּוֹ לְשַׁלֵּחַ עוֹד מִלְּבַהֲלִי
חִילַּת פְּנֵי ה' אֱלֹהִים חֵלִי
וָחוּר רַב היתלני רוֹפֵא חֳלִי
חֳלִי דִּכְּאַנִי לְרוֹעֲעָה
דָּמִיתִי לִקְאַת מִדְבָּר בְּאֵין מַרְגֵּיעָה
דִּבְרַת הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי זְכוֹר וְהוֹפִיעָה
רפאינו ה' וְנֵרָפֵא הוֹשִׁיעֵינוּ וְנִוָּשֵׁיעָה
[בא"י רופא חלי עמו ישראל]
לְפָנָיו טָבַע הוֹד אַבְרֵךְ
טָבוּעַ הָיָה וּמוּכָן לוֹ בְּהֵיאָרֵךְ
טֻומָּרָה וְסֻותָּרָה מִפְּרוֹעַ יָרֵךְ
טָמֵא כהוגדל גַּפְנָהּ לְהַבְרֵךְ
טוֹב פָּץ לָהּ קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ
וַעֲטֶרֶת בְּרָכָה בִּשְׁנַת טוֹבָתֵךְ בְּגֶשֶׁם מְבָרֵךְ
מְבָרֵךְ יְעָצַנִי לְהַאֲרֵךְ
יְראוּ אֶת ה' פָּץ בִּן נוּן לְהַצִּילִי מֵחֶרֶךְ
יוֹם זֶה לְחַפְּשִׁי מִפֶּרֶךְ
ה' זְכָרַנוּ יְבָרֵךְ
[בא"י מברך השנים]
מִכָּל יוֹדְעֵי דָת שְׁפוּתֵי מַרְבֵּץ
יָקָר יְמִינִי דַת יָמִין מְרַבֵּץ
יוֹפִי עֲדִי עֶדְיֵי תַשְׁבֵּץ
יָצָא מְלֻובָּשׁ וְאֶל יָד קוֹבֵץ
יָרַשׁ מַתַּן שְׁאֵילוֹת יַעְבֵּץ
זָהָב יִימֵּן לֶאֱסוֹף נִדָּחִים מְקַבֵּץ
מְקַבֵּץ הַנֶּאֱנָחִים עַל יַד בֶּן שְׁאַלְתִּיאֵל
הָרְחוֹקִים וְהַקְּרוֹבִים יִתְרָאוּ פְּנֵי נֶאֱמַן לָאֵל
וְהוּא לְנָבִיא לַה' לְתִּיכּוּן אֲרִיאֵל
ה' מְקַבֵּץ נִדְחֵי עמו יִשְׂרָאֵל
[בא"י מקבץ נדחי עמו ישראל]
הַבְּתוּלוֹת כְּהִקָּבֵץ שֵׁנִית בְּמַאֲהַב
כְּבוּדָּה בַּת מֶלֶךְ הִשְׁלִיכָה יַהַב
כִּי צַדִּיק ה' צְדָקוֹת אָהַב
כָּמַס בְּלֵב רוב רִשְׁפֵּי לַהַב
כָּרָה שַׁחַת לַצַּר לוחמי לְהַבְהַב
גְּדוֹלָה קָצַב בַּדִּין מִשְׁפָּט אָהַב
אוֹהֵב מִתְּחִלָּה וָסוֹף לְהַצְדִּיקֵנוּ
מֵעֵת חֲפוּשִׁים יָצָאנוּ מִיַּד מְצִיקֵינוּ
מִימֵי הַלַּחְמִי זְכוּתוֹ תַעֲנִיקֵינוּ
ה' שׁוֹפְטֵינוּ ה' מְחוֹקְקֵינוּ
[בא"י מלך אוהב המשפט]
וַיָּשֶׂם לַיְלָה וּתְנוּמָה בוֹ הִמְנִיעַ
לַיִל אֲשֶׁר תַּנִּין הַגָּדוֹל הֵנִיעַ
לַדּוֹרוֹת אוֹתוֹ הִצְנִיעַ
לִהְיוֹת לִפְלָאוֹת צָנוּעַ
לָכֵן זר יָהִיר בְּאַשְׁמוּרוֹ הִכְנִיעַ
וְתַכְרִיךְ יְחוּמָיו מַח זֵידִים מַכְנִיעַ
מַכְנִיעַ קָמִים בּוֹגְדִים וּמִינִים לְרוֹעֲעֵם
קוֹל יִפְקוֹד עַל צְבָא הַמָּרוֹם לְהַפְגִּיעֵם
קִימַת וַיֶּחְכַּם כְּקֶדֶם תַּסִּיעֵם
ה' בְּאַפּוֹ יְבַלְּעֵם
[בא"י מכניע זדים]
כֶּתֶר מְלוּכָה מֵאָז הָיָה מֻובְטָח
דאילו לְהִינָּתֵן לַבַּת הֻובְטַח
מְלָכוֹת כְּשָׁרוּהָ מַרְאָם הוּטַח
מִטּוֹבַת זִיו הוֹד מִבְטָח
מֵרֹאשׁ וְעַד עֵקֶב לִבָּהּ בְּךָ בָטַח
בּוּץ לְהַאֲמִירָהּ בְּמָעוֹז וּמִבְטָח
וּמִבְטָח רָם לִבְחִירַיי
רֵיעִים וְאַחִים לְשַׁכְּנָם בַּחֲצֵירַיי
רֶנֶן וַיִּוָּעַץ אֶל הָעָם זְכוֹר לְיַלְדֵי כְשֵׁירַיי
ה' אלהי מִבְטַחִי מִנְּעוּרַי
[בא"י (משען ו)מבטח לצדיקים]
מַלְכוּת נֶחְפָּזָה כְּחָזָה רָבִיד
נָתוּן עַל בֶּן יָדִיד מִיַּד מַעֲבִיד
נִישְּׂאוֹ מֵעַל כֹּל וְטָרְחוֹ הִכְבִּיד
נִינֵי פִּרְיוֹ בְּפוּר זֶה לְהַאֲבִיד
נְשׂוּאֵי רַחַם זֶבֶד טוֹב הִזְבִּיד
וְאַרְגָּמָן יִימֵּן לְכוֹנֵן עִיר דָּוִיד
דָּוִיד זִימֵּן לְבֶדֶק הַבַּיִת בְּדָרְשׁוֹ
יָעַץ לִבְנוֹת בֵּית מִקְדָּשׁוֹ
יָזַם וַאֲנִי בְעָנְיִי הֲכִינוֹתִי לְעַם קְדוֹשֹׁוֹ
ה' בְּהֵיכַל קָדְשֹׁוֹ
[בא"י בונה ירושלים]
בְּרֹאשָׁהּ סֻויַּים זֵר אֲשֶׁר הֻופְלָא
סוּגַת שׁוֹשָן עֲלוֹת מִשִּׁיפְלָה
סִיחָהּ עָלָת מִמַּכְפֵּלָה
שֵׂעִיר וּשְׂרִידָיו לְשַׁחַת הִפִּילָה
סְגוּרֵי כֶלֶא גָּהוּ מֵאֲפֵילָה
וְהָעִיר רוֹן כִיפְּלָה לְשׁוֹמֵעַ תְּפִילָּה
תְּפִילָּה תַּעַן אֲיֻומָּתִי
תְּכוּנַת יֶשַׁע עָמְדָה לִפְדּוֹתִי
תַּעֲנֵינִי צוּר יְשׁוּעָתִי
ה' שְׁמַע תְּפִילָּתִי
[בא"י שומע תפלה]
וַיַּמְלִיכֶהָ עֲזוֹר לְאוֹם מוֹרְאָה
עֲצוּרָה הָיְתָה לְכֵן מֵעֵת נִבְרְאָה
עֲמִיתָהּ הִפְגִּיעַ בַּעְדָהּ קְרִיאָה
עַד עֵת בֹּא דְבָרוֹ אֲשֶׁר רָאָה
עֱנוּתָהּ לַחוֹזִים שַׁדַּי הֶרְאָה
שׁוֹשַׁן חוֹחִים לְעָבְדוֹ בְּיִרְאָה
בְּיִרְאָה סוֹחֲחֵי עֲתִירָה בְּעַד כְּבוּדָּה
סֵדֶר אַבִּירֵי עֵדָה
סִדַּרְתִּי עִבְדוּ פוֹדְכֶם כְּחוֹק תְּעוּדָה
ה' בְּיִרְאָה וְגִילוּ בִּרְעָדָה
[בא"י שאותך (לבדך) ביראה נעבד]
תַּחַת פִּלְפּוּל יְגִיעַ לֶקַח טוֹב
פְּעֻולַּת צַדִּיק פָּעֲלָה לַטּוֹב
פְּאֵר גְּאוֹנָם אֲשֶׁר הוּא טוֹב
פּוּר הָפַךְ לְמִשְׁתֶּה וְיוֹם טוֹב
פְּדוּת כֵּן תָּחִישׁ לְהָהָר הַטּוֹב
צָהֲלָה וְזִמְרָה לְהוֹדוֹת לְמֵיטִיב וָטוֹב
טוֹב פָּרְחָה בַּטּוֹב
פָּגְשָׁה עַל יַד דּוֹרֵשׁ טוֹב
פּוֹנֶה אֶל הָהָר הַטּוֹב
ה' יִתֵּן הַטּוֹב
[בא"י הטוב שמך ולך נאה להודות]
וַשְׁתִּי צוֹאַנְנָה מִמְּלָכוֹת
קְצִינוֹת כְּהֻובְאוּ לִמְּלָכוֹת
רַגְלֵי איילות בָּמוֹת דּוֹרְכוֹת
שִׁבְעִים יְמֵי צַר עֲלוֹת לָהּ אֲרוּכוֹת
תָּקְפָה עִם דּוֹד בְּעֵינַיִם בְּרֵיכוֹת
וְשָׂמֵחָה קוֹל כְּנִשְׁמַע מֵחֲרַכּוֹת
דּוֹבֵר שָׁלוֹם מִמְּעוֹן הַבְּרָכוֹת
הַבְּרָכוֹת שִׁמְּעִי מֵשִׂים שָׁלוֹם
מִבְטַחִי עֻוזִי לֹא אֶכְלוֹם
יָהּ עִנְּדַנִי בְרָכוֹת כְּמֵהֲלוֹם
ה' יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם
[בא"י המברך את עמו ישראל בשלום]
הנוסח המורחב וניקודו – ע"פ שולמית אליצור, "'ויאהב אומן' – קרובה קלירית לפורים בעיצוב מורחב", בתוך: תרביץ, סד (ירושלים, תשנ"ה), עמ' 499-521.
[1] שולמית אליצור, ''ויאהב אומן' – קרובה קלירית לפורים בעיצוב מורחב', בתוך: תרביץ סד:ד (ירושלים, תשנ"ה), עמ' 499–521.
[2] על המקהלה בפיוט הקדום ראו בספרו של עזרא פליישר, שירת הקודש העברית בימי הביניים (מהדורה שנייה מורחבת – ירושלים, 2007), עמ' 134–136.
[3] אליצור (לעיל הע' 1), עמ' 518–521.
[4] הגרסה המוקדמת זכתה לההדרה ולפירוש נרחב בידי שלום שפיגל, בספרו אבות הפיוט: מקורות ומחקרים לתולדות הפיוט בארץ ישראל (ירושלים וניו יורק, תשנ"ז), עמ' 187–210; הגרסה המאוחרת מופיעה במלואה במאמרה הנזכר של אליצור, עמ' 501–513.
[5] לשון הפיוט הקדום ותדמיתה נדונה אצל יוסף יהלום במאמרו ''אץ קוצץ': גישות ועמדות בשאלת סגנון הפיוט ולשונו', בתוך: מחקרי ירושלים בספרות עברית, א (ירושלים, 1981), וכן בספרו: שפת השיר של הפיוט הארץ-ישראלי הקדום (ירושלים, תשמ"ה).
[6] ר' אברהם אבן עזרא, פירוש לקהלת ה, א.
[7] "אָץ קוֹצֵץ בֶּן קוֹצֵץ / קְצוּצַי לְקַצֵּץ // בְּדִבּוּר מְפוֹצֵץ / רְצוּצַי לְרַצֵּץ // לֵץ בְּבוֹא לְלוֹצֵץ / פֻּוּלַּץ וְנִתְלוֹצֵץ // כְּעָץ מְחַצְּצִים לְחַצֵּץ / כְּנֵץ עַל צִפּוֹר לְנַצֵּץ". קטע זה ספג התייחסות אירונית גם משלום יעקב אברמוביץ' (1835–1917), הידוע יותר בכינויו הספרותי "מנדלי מוכר ספרים". ראו "ספר הקבצנים", בתוך: כל כתבי מנדלי מוכר ספרים (תל־אביב, תש"ז), עמ' קא.
[8] רשימת הכינויים אצל שפיגל (לעיל הע' 1), עמ' 209–210.
[9] על נורמה זו ראו אצל פליישר (לעיל הע' 2), עמ' 49–51.
[10] כפי שמדגישה אליצור כמה פעמים במאמרה (לעיל הע' 1), למשל בעמ' 515: "שעה שהמחרוזות הראשיות עמוסות בשפע של כינויים סבוכים חידושי לשון פייטניים ורמזים מרובים למדרשים, כדרכו האופיינית של הקלירי במפוארות שבקרובותיו, מחרוזות המשנה קלילות הרבה יותר, החריזה בהן... פחות קפדנית, ורמזי מדרשים כמעט אינם מופיעים בהן".