audio items
snunit
קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי לואי גארב
  • 2.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו שמואל טולדנו
  • 3.
    ספרדים צפון אפריקה - תוניס מיכאל סיטבון
  • 4.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) שלום צדוק
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר ברוך שומר הבטחתו
מעגל השנה פסח
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • שׁומֵר הַבְטָחָתו לְיִשְׂרָאֵל – הבטחתו לעם ישראל שיגאל אותם ממצרים. ניתן לפרש שזו ההבטחה הספציפית שנאמרה ליעקב-ישראל בבראשית מו, ב-ד: "אַל-תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה, כִּי-לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם. אָנֹכִי, אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה, וְאָנֹכִי, אַעַלְךָ גַם-עָלֹה [...]".
    • בָּרוּךְ... בָּרוּךְ הוּא – זוהי תבנית המוכרת מספרות המדרש שנערכה בימי הגאונים, ובעיקר בסדר אליהו רבה. מקור קדום לנוסח כזה ניתן לראות במסכת מידות (הנחשבת לאחת ממסכתות המשנה בעלות הנוסח המוקדם ביותר) פרק ה, משנה ד.
    • חִשַּׁב אֶת הַקֵּץ – תכנן את כל הנעשה מראש. חישוב הקץ, בעיקר בעקבות ספר דניאל, הוא כינוי מקובל לניסיון להבין מתי יגיע קץ הגלות ותבוא הגאולה. החישוב כאן הינו חישוב היסטורי של קץ שיעבוד מצרים ולא חישוב אסכטולוגי של סוף העולם. יתכן שיש בכך רמז לבראשית מט, א: "וַיִּקְרָא יַעֲקֹב, אֶל-בָּנָיו; וַיֹּאמֶר, הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם, אֵת אֲשֶׁר-יִקְרָא אֶתְכֶם, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים." והמדרשים על פסוק זה, למשל בראשית רבה (פרשת ויחי, א) "[...] מפני שבקש יעקב אבינו לגלות את הקץ" ומכילתא דרבי ישמעאל (מסכתא דפסחא פרשה יד): "ויהי מקץ שלשים שנה וארבע מאות שנה מגיד שמכיון שהגיע הקץ לא עכבן המקום כהרף עין [בחמשה עשר בניסן נדבר המקום עם אברהם אבינו בין הבתרים] בחמשה עשר בניסן באו מלאכי השרת אצל אברהם אבינו לבשרו [בחמשה עשר בניסן נולד יצחק] ומנין שבחמשה עשר בניסן נגזרה גזרה בין הבתרים שנ' ויהי מקץ קץ אחד לכולן".
    • כְּמו שֶּׁאָמַר – בנוסחים המוקדמים "כמה שאמר" שהוא ביטוי שמופיע בעיקר בספרות הגאונים, מה שמחזק את התיארוך המאוחר של פיסקה זו.
    • שֶׁנֶּאֱמַר – בראשית טו, יג-יד.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?