audio items
snunit

פרשת בראשית

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • טעמי המקרא
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי אהרן
  • 2.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 3.
    אשכנז - מזרח אירופה נח מדלסי
  • 4.
    חסידים - חסידות גור יהודה שניידר
  • 5.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה שלו
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר פרשת בראשית
סולם כללי
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • פרשת בראשית היא הפרשה הראשונה בחומש בראשית, כלומר הפרשה הראשונה בתורה. היא נקראת בשבת שלאחר חג שמחת תורה. העלייה הראשונה שבה נקראת גם בשמחת תורה עצמה. בפרשה מאה ארבעים ושישה פסוקים.

    הפרשה מתארת את רגעיו הראשונים של העולם ותחילת דברי ימיה של האנושות. עובדה זו, לצד היותה הפרשה הפותחת את התורה, הפכו אותה לפרשה שרבו הפירושים האלה. מהם העוסקים בפרשנות פשט הדברים, מהם העוסקים במשמעויות האזוטריות והקבליות של בריאת העולם, ומהם בניתוח ההיבטים המדעיים וההיסטוריים העולים מן הכתוב. ידוע מאוד פירושו של רש"י לפסוק הראשון, אשר לפיו מטרת הפרשה היא להציג את בעלותו של הקב"ה עד העולם, שממנה נובעת סמכותו לתת את ארץ ישראל לעם היהודי.

    הפרשה פותחת בבריאת העולם בתהליך הדרגתי. בריאתו של כל מקבץ אורכת יום (אם כי אין לדעת מהי משמעותו של "יום" בהקשר זה, ורבו הפרשנים העוסקים בכך). ראשית נברא האור, לאחר מכאן הרקיע, הימים והצמחים, המאורות ועולם החי, ולבסוף נברא האדם. גם על פשר בריאתו של האדם בסוף נאמרו שני כיווני פירוש המשלימים אלו את אלו: היותו נזר הבריאה האמור לשלוט בטבע ו"לכבוש ארץ הארץ" (כפי שהורה לו הקב"ה) והיותו הנברא האחרון, שאפילו "יתוש קדמו" בסדר בריאתו. לגבי סדר בריאת האישה מוסרת לנו התורה שתי גרסאות בשני פרקים, וגם תופעה זו העלתה פרשנויות רבות לגבי היחס ביניהן.

    לאחר בריאת העולם והיותו "טוב מאוד" מתחילים השבר והנפילות. האדם הראשון עובר על הציווי היחיד שנצטווה ויחד עם אשתו אוכל מפרי עץ הדעת. המציאות האנושית הלא שלמה - צער העבודה, כאב ההיריון, המתח מול הטבע - מוצגת כנגזרת של מעשה זה וכעונש מן הקב"ה. לאחר מכן מובילה קנאה בין שני הצאצאים האנושיים הראשונים בעולם למעשה רצח - קין הורג את הבל אחיו. גם הרצח הראשון בעולם מוביל למשבר, לגלות ולענישה, וסופו של קין שהוא נהרג בידי אחד מצאצאיו.

    האנושות ממשיכה לאחר מכן, והפרשה מתארת עשרה דורות מאריכי ימים מאדם ועד נוח, העשירי בסדר הדורות. בשלב זה העולם נמצא במצב די מקולקל מבחינה מוסרית, והאלוהים מתואר אף כמי שהתחרט על בריאתו - אולם נוח מתואר כמי שמצא חן בעיני ה'. הדבר פותח לנו פתח לפרשה השנייה, העוסקת במחיקת העולם באמצעות המבול, בהישרדותו ובהמשכיותו של נוח עד אברהם.



יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?