audio items
snunit
קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • טעמי המקרא
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי ללא מבצע
  • 2.
    מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) - צנעא אהרן עמרם
  • 3.
    סוריה - חלב (ארם צובה)
  • 4.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 5.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו מימון כהן, שמעון אילוז
  • 6.
    פורטוגזים - פורטוגזים כללי דניאל חלפון
  • 7.
    פורטוגזים - פורטוגזים כללי יהונתן כהן
  • 8.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר במה מדליקין
מעגל השנה שבת
מועד התפילה קבלת שבת
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • בַּמֶּה מַדְלִיקִין וּבַמֶּה אֵין מַדְלִיקִין – משניות א–ג דנות בשמנים ובפתילות הפסולים להדלקה. פתילות שנפסלו להדלקה הן אלו שהאש אינה נאחזת בהן יפה, ויש חשש שבשל כך, בשבת, יגעו בפתילה כדי שתבער טוב יותר ואז יהיה חילול שבת שכן הבעירה תגדל. שמנים שנפסלו להדלקה הם אלו שאינם נמשכים בנקל אל הפתילה ובשל כך יש חשש שבשבת יטו את כלי הקיבול, ה'נר', כדי ששמן רב יותר יגיע אל הפתילה ואז ייגרם חילול שבת בשל הגדלת הבעירה.
    • לא יִקּב אָדָם שפופֶרֶת של בֵּיצָה וִימַלְאֶנָּה שמֶן וְיִתְּנֶנָּה עַל פִּי הַנֵּר – משנה ד אוסרת 'נר' שצורתו שונה מהמקובל. מדובר בנר כפול בו השמן ניגר בטפטוף או נמשך ביניקת פתילה מכלי אחד אל הכלי השני בו נעוץ הקצה הבוער של הפתילה. נר כזה נאסר כי בשל צורתו נוח לקחת ממנו שמן לצרכים שונים. אם יקחו ממנו שמן הוא יבער פחות זמן, והדבר אסור כי הוא מעין כיבוי אש בשבת.
    • הַמְכַבֶּה אֶת הַנֵּר - משנה ה עוסקת במקרים חריגים בהם התירו לכבות נרות ועל ידי כך לחלל שבת. טעם ההיתר – פיקוח נפש.
    • עַל שלש עֲבֵרות נָשים מֵתות בִּשעַת לֵדָתָן - משנה ו מדברת על חשיבותה וחומרתה של מצוות הדלקת נרות, ומעמידה אותה בשורה אחת עם שתי מצוות אחרות שאף הן מתבצעות על ידי נשים והן: 'נידה' – כלומר הימנעות לבעלה מחיי אישות בזמן המחזור החודשי; ו'חלה' כלומר הצורך להפריש חלק מעיסת הבצק לפני אפיית לחם.
    • שלשה דְבָרִים צָרִיךְ אָדָם לומַר בְּתוךְ בֵּיתו עֶרֶב שבָּת עִם חֲשכָה עִשּרְתֶּם. עֵרַבְתֶּם. הַדְלִיקוּ אֶת הַנֵּר – לפני כניסת השבת צריכות להיעשות כמה הכנות לקראת שבת, והדלקת הנר היא אחת מהן. בעל הבית אינו חייב לבצע הכנות אלו בעצמו אבל הוא אחראי לביצוען.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?