אודה לאלי / תימן - כללי / שי צברי
כללי
להאזנה
קדיש / מתוך התפילה הנוסח הספרדי יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵיהּ רַבָּא בְּעָלְמָא דִּי בְרָא כִרְעוּתֵהּ וְיַמְלִיךְ מַלְכוּתֵהּ וְיַצְמַח פּוּרְקָנֵהּ וִיקָרֵב מְשִׁיחֵהּ בְּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן ובְחַיֵּי דְּכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ לְעָלַם לְעַלְמֵי עָלְמַיָּא יִתְבָּרַךְ וְיִשְׁתַּבַּח וְיִתְפָּאַר וְיִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵּׂא וְיִתְהַדַּר וְיִתְעַלֶּה וְיִתְהַלַּל שְׁמֵהּ דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְעֵלָּא מִן כָּל בִּרְכָתָא שִׁירָתָא תֻּשְׁבְּחָתָא וְנֶחָמָתָא דַּאֲמִירָן בְּעָלְמָא וְאִמְרוּ אָמֵן תִּתְקַבַּל צְלוֹתַנָא וּבָעוּתַנָא עִם צְלוֹתְהוֹן וּבָעוּתְהוֹן דְּכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל קֳדָם אֲבוּנָא דְבִשְׁמַיָּא וְאַרְעָא וְאִמְרוּ אָמֵן יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא חַיִּים וְשָׂבָע וִישׁוּעָה וְנֶחָמָה וְשֵׁיזָבָא וּרְפוּאָה וּגְאֻלָּה וּסְלִיחָה וְכַפָּרָה וְרֶוַח וְהַצָּלָה לָנוּ וֹלְכָל עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן עֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן הנוסח האשכנזי יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵהּ רַבָּא בְּעָלְמָא דִּי בְרָא כִרְעוּתֵהּ וְיַמְלִיךְ מַלְכוּתֵהּ [וְיַצְמַח פּוּרְקַנֵהּ וִיקָרֵב מְשִׁיחֵהּ] בְּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן ובְחַיֵּי דְּכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן יְהֵא שְׁמֵהּ רַבָּא מְבָרַךְ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא יִתְבָּרַךְ וְיִשְׁתַּבַּח וְיִתְפָּאַר וְיִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵּׂא וְיִתְהַדָּר וְיִתְעַלֶּה וְיִתְהַלָּל שְׁמֵהּ דְּקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְעֵלָּא מִן כָּל בִּרְכָתָא וְשִׁירָתָא תֻּשְׁבְּחָתָא וְנֶחֱמָתָא דַּאֲמִירָן בְּעָלְמָא וְאִמְרוּ אָמֵן תִּתְקַבַּל צְלוֹתְהוֹן וּבָעוּתְהוֹן דְּכָל [בֵּית] יִשְׂרָאֵל קֳדָם אֲבוּהוֹן דִּי בִשְׁמַיָּא וְאִמְרוּ אָמֵן יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא וְחַיִּים [טוֹבִים] עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן עֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן |
'חצי קדיש' הוא הנוסח הקצר של הקדיש, והוא נאמר רק ע"י החזן, במקומות שונים במהלך התפילה, כאשר יש מניין. בין סוגי הקדיש השונים, חצי קדיש הוא הקדום ביותר והוא מהווה בסיס לכל סוגי הקדיש האחרים, בהם נאמרים חלקים נוספים. |
כותר |
חצי קדיש |
---|---|
סולם |
כללי |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
'חצי קדיש' הוא הנוסח הקצר של הקדיש, והוא נאמר רק ע"י החזן, במקומות שונים במהלך התפילה, כאשר יש מניין. בין סוגי הקדיש השונים, חצי קדיש הוא הקדום ביותר והוא מהווה בסיס לכל סוגי הקדיש האחרים, בהם נאמרים חלקים נוספים.
תפקידו של 'חצי הקדיש' הוא להפריד בין חלקי התפילה השונים והוא נאמר גם בסיום כל קריאה בתורה, למעט במנחה של שבת.. על פי חכמי הסוד התפילה נחשבת כסולם שראשו מגיע השמימה. האדם המתפלל עולה מדרגה אחרי מדרגה בעזרת חלקי התפילה עד שמגיע לשיא המתרחש בתפילת העמידה (תפילת שמונה עשרה). משם חוזר ויורד המתפלל אל עולמנו דרך חלקי תפילה המקבילים לשלבי העלייה. הקדיש הוא המוליך ומעביר מעולם לעולם ומשלב לשלב. בשעת העלייה הקדיש מעורר ומעלה, ובירידה הוא מחזק ומאפשר לחוש את הקדושה בכל מקום שהאדם נמצא בו.
לחצי הקדיש חוברו והוצמדו לחנים רבים השונים ממסורת למסורת, ומשתנים בין תפילות החול, השבת, המועדים והימים הנוראים. בתפילות השבת והמועדים זהו אחד הקטעים בהם החזן מביא לידי ביטוי את יכולותיו המוזיקליות ואת כושר האלתור שלו. בדרך כלל מצמידים לקדיש לחנים של פיוטים השייכים לאותו מועד.
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?