אודה לאלי / תימן - כללי / שי צברי
כללי
להאזנה
אשתבח בתהלות / ר' אברהם סתהון אֶשְׁתַּבֵּחַ בִּתְהִלוֹת אֱלֹהִים חַי כִּי הוּא עֲלֵי שְׁדֵי אִמִּי מַבְטִיחַי גַּדְּלוּ לוֹ אִתִּי תֹאמְרוּ כֹּה לֶחָי הַזָּן וּמְפַרְנֵס וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי בְּנֵי אֵל חַי בָּרְכוּ בְמַקְהֵלִים לֵאמֹר הָבוּ לוֹ בְּנֵי הָאֵלִים שִׁירוּ לוֹ הָרִימוּ קֶרֶן בַּהוֹלְלִים אִמְרוּ כָּל תִּשָּׂא לַנֶּאְדָּר בָּאֵלִים רַנְּנוּ יַחְדָּיו שִׁיתוּ לוֹ הֲדָרִים בֹּאוּ בִרְנָנָה עֲדַת אַבִּירִים הִקָּבְצוּ יַחְדָּיו כָּל נוֹגְנִים וְשָׁרִים נָשִׁיר וּנְזַמֵּר מֵעַל כָּל הַשָּׁרִים הִנֵּה לָאֵל מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת נֶאְדָּר בַּקֹּדֶשׁ לֹא אֵדַע סְפוּרוֹת שְׁבָחָיו עָצְמוּ גְּדוֹלוֹת וּבְצוּרוֹת כִּי הוּא בוֹקֵעַ בַּצּוּרִים יְאוֹרוֹת מַלְכֵי אֶרֶץ וּלְאֹם יוֹדוּ לְפָנָיו אִם לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו וּבוֹ יָרוּץ צַדִּיק וְתָרוּם קַרְנָיו וּכְאוֹר בֹּקֶר יִזְרַח תָּאֹרְנָה עֵינָיו וְאַתָּה בֶן אָדָם זְכֹר בּוֹרְאֶךָ בְּעוֹדְךָ חַי בִּימֵי בְחוּרוֹתֶיךָ זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם לֹא תֵדָע עִתֶּךָ כִּמְעַט קָט מַפַּח נֶפֶשׁ תִּקְוָתֶךָ אֱנוֹשׁ חָצִיר יָמָיו וּכְיֶרֶק דֶּשֶׁא זְכֹר אַל תִּשְׁכַּח לֹא תִהְיֶה כְּנֹשֶׁה חַטָּאתְךָ כְּתוּבָה הֲלֹא בְּרָאשֵׁי עֹבְרֵי מְזִמּוֹת נִתְּקוּ מוֹרָשֵׁי חֲמֹל עַל נַפְשְׁךָ אַחַת אֲהוּבָה נֵר ה' מִכִּסֵּא כָבוֹד חֲצוּבָה אֶת פְּנֵי הָאָדוֹן מְאֹד חֲבִיבָה נֶפֶשׁ יְקָרָה וְרוּחַ נְדִיבָה הֲלֹא הִיא חֵלֶק אֱלוֹהַּ מִמַּעַל מַדּוּעַ אַתְּ הוֹפְכָהּ לְסַף רַעַל מַה תָּשִׁיב לְצוּר מוֹדֵד מַיִם בְּשַׁעַל כָּל תְּשׁוּבוֹתֶיךָ נִשְׁאֲרוּ מַעַל אִם שׁוֹב תָּשׁוּב עֲדֵי שַׁדַּי תִּבָּנֶה הָפֵק רָצוֹן לִפְנֵי שׁוֹכֵן סְנֶה קְרָא אֶל אֱלוֹהַּ וְהוּא יַעֲנֶה יְשׁוֹבֵב נַפְשְׁךָ יִתֵּן מַעֲדַנֵּי אֵל הַנֶּאֱמָן הוּא אֱלֹהֵי הָרוּחוֹת יַשְׂבִּיעַ אוֹתָהּ נַפְשִׁי בְּצַחְצָחוֹת וִינַהֵל אוֹתָהּ עַל מֵי מְנוּחוֹת ה' רָם מְהֻלָּל בַּתִּשְׁבָּחוֹת |
פיוט משירת הבקשות במנהג ספרד-ירושלים. מחבר הפיוט, ר' אברהם סתהון (מחכמי חלב במאה ה-19, בן למשפחת רבנים נודעת), חתם שמו הפרטי בראשי חמש המחרוזות הראשונות, המוקדשות לתיאור שבחי האל וגדלותו; שש המחרוזות הבאות – ללא חתימה – פונות אל האדם, מזכירות לפניו קטנותו, ומפצירות בו לשוב בתשובה. לכאורה, נושא זה של הפיוט עשוי היה להכניס יאוש בלב האדם: אם הקדוש ברוך הוא כל כך גדול, ובן האנוש כל כך קטן, כיצד בכל זאת תיתכן קרבה ביניהם? פתרונו של הפייטן לבעיה זו מצטרף לפתרונם של הוגי דעות ופייטנים אחרים, המדגישים ומטעימים כי נפש האדם היא "חֵלֶק אֱלוֹהַּ מִמַּעַל", ולכן שמירה עליה מבטיחה חן וחסד מלפני המקום. מלבד ההקפדה על מבנה מסודר ומחושב – גדלות האל מול קטנות האדם – מפליא הפייטן לערוך לשונו בשיבוצים מקראיים לרוב, המשולבים בשיר כביד אמן. אין כמעט צירוף לשוני אחד בשיר כולו שאינו מתכתב עם פסוק מקראי (או לעתים עם פיוטים ותפילות) – בין כאשר הוא מביאו ומשתמש בו כצורתו, ובין כאשר הוא הופך משמעותו. |
כותר |
אשתבח בתהלות |
---|---|
סולם |
כללי |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?