אודה לאלי / תימן - כללי / שי צברי
כללי
להאזנה
סדר זה נאמר בכל המסורות, למעט אשכנז, שבה נהוג לומר את סדר 'אמץ כוח'. אַתָּה כּוֹנַנְתָּ עוֹלָם מֵרֹאשׁ יָסַדְתָּ תֵבֵל [וְהַכֹּל פָּעַלְתָּ] וּבְרִיּוֹת [בּוֹ] יָצַרְתָּ בְּשׁוּרְךָ עוֹלָם תֹּהוּ וָבֹהוּ [וְחשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם] גֵּרַשְׁתָּ אֹפֶל וְהִצַּבְתָּ נֹגַהּ גֹּלֶם תַּבְנִיתְךָ [תַּבְנִית] מִן הָאֲדָמָה יָצַרְתָּ וְעַל עֵץ הַדַּעַת אוֹתוֹ הִפְקַדְתָּ [פָקַדְתָּ] דְּבָרְךָ זָנַח וְנִזְנַח מֵעֵדֶן וְלֹא כִלִּיתוֹ לְמַעַן יְגִיעַ כַּפֶּיךָ [אֶרֶךְ אַפֶּךָ] הִגְדַּלְתָּ פִרְיוֹ וּבֵרַכְתָּ זַרְעוֹ וְהִפְרִיתָם בְּטוּבְךָ וְהוֹשַׁבְתָּם שָׁקֶט וַיִּפְרְקוּ עֹל וַיֹּאמְרוּ לָאֵל סוּר [מִמֶּנּוּ] וַהֲסִירוֹתָ יָד כְּרֶגַע כֶּחָצִיר אֻמְלָלוּ [אֻמְלָלוּ כֶּחָצִיר] זָכַרְתָּ בְרִית לְתָמִים בְּדוֹרוֹ וּבִזְכוּתוֹ שַׂמְתָּ לְעוֹלָם שְׁאֵרִית חֹק בְּרִית קֶשֶׁת לְמַעֲנוֹ כָרַתָּ וּבְאַהֲבַת נִיחֹחוֹ בָּנָיו בֵּרַכְתָּ טָעוּ בְעָשְׁרָם וּבָנוּ [וַיִּבְנוּ] מִגְדָּל וַיֹּאמְרוּ נַבְקִיעַ [לְכוּ וְנַעֲלֶה וְנִבְקַע] הָרָקִיעַ לְהִלָּחֶם בּוֹ יָחִיד אַב הֲמוֹן פִּתְאֹם כְּכוֹכָב זָרַח מֵאוּר כַּשְׂדִּים לְהָאִיר בַּחשֶׁךְ כַּעַסְךָ הֵפַרְתָּ בְּשׁוּרְךָ פָעֳלוֹ וּלְעֵת שֵׂבָתוֹ לְבָבוֹ חָקַרְתָּ לִוְיַת חֵן מִמֶּנּוּ הוֹצֵאתָ טָלֶה טָהוֹר מִכֶּבֶשֹ נִבְחָר מִגִּזְעוֹ אִישׁ תָּם הוֹצֵאתָ חֻתַּם [חָתוּם] בִּבְרִיתֶךָ מֵרֶחֶם לֻקָּח נָתַתָּ לּוֹ שְׁנֵים עָשָׂר שְׁבָטִים אֲהוּבֵי עֶלְיוֹן [עֲמוּסִים] מִבֶּטֶן נִקְרָאוּ שַׂמְתָּ עַל לֵוִי לִוְיַת חֵן וָחֶסֶד וּמִכָּל אֶחָיו כֶּתֶר לוֹ עִטַּרְתָּ עַמְרָם נִבְחַר מִזֶּרַע לֵוִי אַהֲרֹן קְדוֹשׁ יְיָ מִשָּׁרָשָׁיו [לְשָׁרֶתְךָ] קִדַּשְׁתָּ פֵּאַרְתּוֹ בְּבִגְדֵי שְׂרָד וּבְקָרְבְּנוֹתָיו הֵפֵר כַּעַסְךָ צִיץ וּמְעִיל כְּתֹנֶת וּמִכְנְסֵי בַד חשֶׁן וְאֵפוֹד מִצְנֶפֶת וְאַבְנֵט קָרְבְּנוֹת פָּרִים וְעוֹלוֹת כְּבָשִׂים וּשְׁחִיטַת עַתּוּדִים [שְׂעִירִים] וְנִתּוּחַ [וְנִיחוֹחֵי] אֵלִים רֵיחַ [קְטֹרֶת] [רֹקַח] מִרְקַחַת וּבִעוּר גֶּחָלִים וּסְפִירַת יֹשֶׁר וּזְרִיקַת דָּם [וּזְרִיקַת דָּם וּסְפִירַת יֹשֶׁר] שַׁוְעַת קְטֹרֶת וּתְפִלַּת אֱמֶת וּקְדֻשָּׁתוֹ מְכַפֶּרֶת עֲוֹנוֹתֵינוּ תֹּכֶן בּוּץ וַעֲרִיכַת אֶבֶן מְחֻגָּר בְּכֻלָּם כְּמַלְאָךְ [מִיכָאֵל] מְשָׁרֵת תִּכַּנְתָּ כָּל אֵלֶּה לִכְבוֹד אַהֲרֹן כְּלִי כַפָּרָה לְיִשְׂרָאֵל שַׂמְתּוֹ [וְעַל יָדוֹ סְלִיחַת הֶעָוֹן נָתַתָּה] |
פיוט זה הוא חלק מיצירה פייטנית אנונימית ארוכה וקדומה מאוד, המתארת את עבודת הכהן הגדול בבית המקדש ביום הכיפורים. הפיוט נאמר בקהילות המזרח, והתקבל במאה השמונה עשרה גם בקהילות החסידים. בקהילות אלו תפס הפיוט את מקומו של הפיוט המקביל הנהוג בקהילות אשכנז 'אמיץ כח' לר' משולם בר' קלונימוס, העוסק אף הוא בסדר העבודה, שלשונו סתומה יותר. |
כותר |
סדר העבודה: אתה כוננת |
---|---|
סולם |
כללי |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
פיוט זה הוא חלק מיצירה פייטנית אנונימית ארוכה וקדומה מאוד, המתארת את עבודת הכהן הגדול בבית המקדש ביום הכיפורים. הפיוט נאמר בקהילות המזרח, והתקבל במאה השמונה עשרה גם בקהילות החסידים. בקהילות אלו תפס הפיוט את מקומו של הפיוט המקביל הנהוג בקהילות אשכנז 'אמיץ כח' לר' משולם בר' קלונימוס, העוסק אף הוא בסדר העבודה, שלשונו סתומה יותר.
אמירת סדר עבודת הכהן הגדול במסגרת חזרת הש"ץ על תפילת מוסף של יום הכיפורים הייתה נהוגה כבר בימי התלמוד (ראו בבלי, יומא לו ע"ב ושם נו ע"ב). בימי הגאונים ראו באמירה זו חובת היום, וכך נוצרה ספרות פייטנית שלמה סביב הסיפור המפורט והפרוזאי של סדר העבודה. אמירת סדר העבודה, בכל אחד מנוסחאותיו, נחשבת כתחליף לעבודה עצמה. שליח הציבור אמור להזדהות עם כוונות הכהן הגדול, עד כדי הזדהות עם הכפרה והווידוי. מסיבה זו בקהילות רבות לובש שליח הציבור בגדי לבן.
כאן מובא רק חלקה הראשון של היצירה רחבת ההיקף של סדר העבודה, הפותחת במלים 'אתה כוננת'. בחלק זה מסופרות תולדות העולם על סדר הא"ב, ומודגשות בו הבחירות המצטמצמות והולכות שבחר הקדוש ברוך הוא, עד שנתמקד באהרן, הכהן הגדול, שפעולותיו הן העומדות במרכז עבודת המקדש ביום הכיפורים. הפיוט פותח בבריאת העולם ומתייחס אל התחנות הבאות: בריאת האדם וחטאו, המבול ובחירתו של נח, חטאו של דור הפלגה ובחירת אברהם, בחירת יצחק, בחירתו של יעקב, בחירת לוי כשבט המוקדש לה' מתוך שנים עשר השבטים, עמרם - הנבחר מתוך זרע לוי, ואהרן הכהן שנבחר לכהונה. המשך הפיוט, שאינו מופיע כאן, יורד לפרטי עבודתו של הכהן הגדול בבית המקדש ביום הכיפורים.
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?