audio items
snunit

קרב יום (ויהי בחצי הלילה)

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    חסידויות נוספות - חסידות בוסטון לוי יצחק הורביץ בן פנחס דוד מבוסטון
  • 2.
    חסידויות נוספות - חסידות בוסטון לוי יצחק הורביץ בן פנחס דוד מבוסטון
  • 3.
    חסידויות נוספות - חסידות בוסטון לוי יצחק הורביץ בן פנחס דוד מבוסטון
  • 4.
    חסידות רוז'ין - חסידות בויאן מבויאן נחום בער ברייער
  • 5.
    חסידים - חסידות ויז'ניץ בנימין הרטמן, יצחק אונגר
  • 6.
    מערב אירופה - הולנד יצחק דסברג
  • 7.
    מערב אירופה - פרנקפורט ודרום גרמניה (כולל אלזס, אוסטריה, שוויץ) חנה אופנהיימר
  • 8.
    מערב אירופה - פרנקפורט ודרום גרמניה (כולל אלזס, אוסטריה, שוויץ) יצחק ברום, מרדכי ברום
  • 9.
    מערב אירופה - פרנקפורט ודרום גרמניה (כולל אלזס, אוסטריה, שוויץ) יצחק שנרב
  • 10.
    מערב אירופה - צפון גרמניה (ברלין) אוסקר גולדברג
  • 11.
    עכשווי - ישראל חיים פרחי
  • 12.
    עכשווי - ישראל חיים פרחי
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר קרב יום (ויהי בחצי הלילה)
סולם כללי
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • "אז רוב נסים הפלאת" הוא אחד מן הפיוטים המופיעים בסוף ההגדה של פסח במנהג אשכנז. הפיוט בנוי לפי סדר הא"ב, והבית האחרון שלו "קרב יום" - מכיל את האותיות ק-ת. מבין כל בתי הפיוט זהו הבית היחידי שיש לו לחן ולכן הוא מושר ולא נאמר בנעימה של נוסח ההגדה. משום כך הוא הבית הידוע והמוכר ביותר מתוך הפיוט, עד כדי כך שהוא מוכר כשיר בפני עצמו, אחד מן הידועים מבין שירי פסח בימינו. הלחן המוכר ביותר שלו הוא אחד מן הלחנים ממסורת אשכנז. לחן ידוע נוסף הוא לחן המיוחס לבעל שם טוב, שנתפרסם לאחרונה בביצוע של אביתר בנאי.
    מחברו של הפיוט הוא יניי, אחד מחשובי פייטנינו הקדומים (ארץ ישראל, המאה ה-6). הוא מונה בפיוט, בעקבות מדרשי חז"ל, את שפע הנסים שנעשו לישראל בחצי הלילה - אברהם אבינו ניצח את המלכים בלילה, יעקב נאבק עם המלאך וגבר עליו בלילה, סיסרא נוצח בלילה וכו'. כך מונה הפייטן אחד לאחד את הנסים שנעשו בלילה לפי סדרם, עד שהוא מגיע לנס פורים, שאף הוא נעשה בלילה, כשנדדה שנת המלך אחשוורוש. אין פלא שהפיוט נבחר לקשט את סוף ההגדה בשעה של חצות הלילה.
    "אז רוב נסים הפלאת" הוא למעשה חלק אחד מתוך מערכת פיוטים שלמה שנתחברה לשבת, ללא זיקה או קשר כלשהו לפסח. במקור נכתב הפיוט לסדר קריאת התורה שהיה נהוג בארץ ישראל במאות הראשונות והוא הוצמד לחטיבת הפסוקים בספר שמות הפותחת בפסוק (יב, כט): "ויהי בחצי הלילה וה' היכה כל בכור...". המערכת מונה שבעה פיוטים, שכל אחד מהם פותח במלים: "ויהי בחצי הלילה".
    הפיוט שלפנינו, השביעי במערכת הפיוטים הזו, התגלגל לאשכנז ולסביבותיה, שם בחרו לומר אותו בליל הסדר.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?