• יוֹצֵר יְחִידָתִי – יוצר נפשי, הקב"ה. • לוֹ אֶתְּנָה דוֹדָי – לו אתן את אהבתי, לפי שיר השירים ז, יג: נַשְׁכִּימָה לַכְּרָמִים נִרְאֶה אִם פָּרְחָה הַגֶּפֶן פִּתַּח הַסְּמָדַר הֵנֵצוּ הָרִמּוֹנִים שָׁם אֶתֵּן אֶת דֹּדַי לָךְ. • אֶחְסֶה – אמצא הגנה. • בְּזִיו – באור, בזוהר. • סֵתֶר עֶלְיוֹן – במסתריו של האל העליון. • בְּצֵל שַׁדָּי – תחת צלו וחסותו של ה'. • אֶחְסֶה בְּזִיו סֵתֶר עֶלְיוֹן בְּצֵל שַׁדָּי – לפי תהלים צא, א-ב: יֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן. אֹמַר לַה' מַחְסִי וּמְצוּדָתִי... • גָּמַר... אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה רָאָה וְהִנֵּה טוֹב – ביום הששי הסתיימה הבריאה, כפי שנאמר בבראשית א, לא: וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי. • כָּל מַחֲזֵה שַׁדָּי – שיבוץ מדברי בלעם (במדבר כד, ד; טז): נְאֻם שֹׁמֵעַ אִמְרֵי אֵל אֲשֶׁר מַחֲזֵה שַׁדַּי יֶחֱזֶה נֹפֵל וּגְלוּי עֵינָיִם. • לִמְיַחֲלֵי חַסְדּוֹ – עבור הצדיקים, המחכים לחסד ה'. • גָּנַז מֵאוֹר טוּבוֹ – ה' גנז מהאור שברא ביום הראשון, לפי דברי ר' אלעזר בתלמוד הבבלי, חגיגה יב, ע"א: "אור שברא הקב"ה ביום ראשון, אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו. כיון שנסתכל הקב"ה בדור המבול ובדור הפלגה וראה שמעשיהם מקולקלים, עמד וגנזוֹ מהן... ולמי גנזו? - לצדיקים לעתיד לבא, שנאמר 'וירא אלוהים את האור כי טוב', ואין טוב אלא צדיק, שנאמר 'אמרו צדיק כי טוב'." • מַזְהִיר כְּזֹהַר – מאיר באור מיוחד, כדברי הבבלי לעיל. • וְזִיז שָׂדַי – לפי תהלים נ, יא יָדַעְתִּי כָּל עוֹף הָרִים וְזִיז שָׂדַי עִמָּדִי.על פי ההקשר והתקבולת בפסוק מפרשים את זִיז שָׂדַי כציפור השדה. • פָּדָה בְשָׁלוֹם – הושיע, לפי תהלים נה, יט: פָּדָה בְשָׁלוֹם נַפְשִׁי... • צַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם – יוסף נקרא יוסף הצדיק ובעולם הקבלה משמש הביטוי צַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם כסמלו של יוסף, המשויך לספירת יסוד. לפי משלי י, כה: כַּעֲבוֹר סוּפָה וְאֵין רָשָׁע וְצַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם. • יִתֵּן כְּאֶל יוֹסֵף לוֹ נַחֲלַת שַׁדָּי – כפי שניתנה ליוסף נחלה כפולה, שכן יצאו ממנו שני שבטים – מנשה ואפרים – כך תרבה לעתיד נחלתו של הצדיק. • זָכַר בְּרִית כָּרַת... לְאַבְרָהָם יִצְחָק וְעָמְדָה אֶל יַעֲקֹב – ה' זכר את הברית שכרת עם האבות, לפי תהלים קה, ח-יא זָכַר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ... אֲשֶׁר כָּרַת אֶת אַבְרָהָם וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק. וַיַּעֲמִידֶהָ לְיַעֲקֹב לְחֹק לְיִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם. לֵאמֹר לְךָ אֶתֵּן אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן חֶבֶל נַחֲלַתְכֶם. • בְּאֵל שַׁדָּי – ה' נגלה אל האבות בכינוי זה, כפי שהוא אומר למשה בשמות ו, ג: וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי... • קִדֵּשׁ בְּהַר סִינַי אֶת... עַמּוֹ – הקב"ה קידש את ישראל הן בכך שציווה עליהם להתקדש ולהיטהר לקראת ירידתו על הר סיני, וגם בעצם היגלותו לפניהם בהר. • הָמוּ לְחִבָּתוֹ – נענו לה' ולגילויי החיבה שלו כלפי עמו, על דרך הכתוב בירמיהו לא, יט עַל כֵּן הָמוּ מֵעַי לוֹ. • גַּם בַּהֲמוֹת שָׂדָי – גם בהמות השדה. ייתכן שרומז לקידוש ההר בהרחקה של הצאן, הבקר והאדם ממנו, כפי שנאמר על הר סיני בשמות יט, יג: לֹא תִגַּע בּוֹ יָד כִּי סָקוֹל יִסָּקֵל אוֹ יָרֹה יִיָּרֶה אִם בְּהֵמָה אִם אִישׁ לֹא יִחְיֶה... • מֹשֶׁה זְכוּת הִרְבָּה תּוֹרָה בְּפִיו – בכך שמשה נתן את התורה הוא הרבה את זכויותיהם של ישראל, כפי שאומר ר' חנניא בן עקשיא במשנה מכות ג, טז: רָצָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְזַכּוֹת אֶת יִשְׂרָאֵל, לְפִיכָךְ הִרְבָּה לָהֶם תּוֹרָה וּמִצְוֹת... • נָתַן קוֹלוֹ כְּקוֹל מַיִם רַבִּים – השמיע קולו ברעש גדול. בילקוט שמעוני דברים לג, רמז תתקנא, מסופר: "כשנגלה הקב"ה לתת תורה לישראל, הרעיש את כל העולם כולו על יושביו, שנאמר (תהלים כט) 'קול ה' על המים אל הכבוד הרעים'". וראו גם בבלי, זבחים קטז, ע"א. • כְּקוֹל שַׁדָּי – כקול חזק ותקיף (לפי פירוש הרד"ק ליחזקאל א, כד). • כְּקוֹל מַיִם רַבִּים כְּקוֹל שַׁדָּי – לפי חזון המרכבה של יחזקאל (א, כד) קול כנפי החיות היה: כְּקוֹל מַיִם רַבִּים כְּקוֹל שַׁדַּי בְּלֶכְתָּם קוֹל הֲמֻלָּה כְּקוֹל מַחֲנֶה... • יוֹם זֶה – השבת. • אֲנִי מֵכִין נַפְשִׁי לְהוֹד יֶתֶר – בשבת נוספת נשמה יתרה לכל אדם, לפי מה שנאמר במסכת סופרים יז, ה: "בין השמשות בערב שבת ניתוספת נשמה יתירה לישראל, ולאחר השבת נוטלין אותה הימנו". • עַל כֵּן תְשַׁחֵר נָא אֶל אֵל וְאֶל שַׁדָּי – לכן בשבת הנפש מתגעגעת לה'. • כָל יְמוֹת הַחֹל חוּלָה בְצָרָתָהּ – בשאר ימי החול הנפש מסובבת במצוקותיה וצרותיה. • שׁוֹתָה בְגָלוּת מַר – שני פנים למרירות זו: א. עם ישראל גומע מכוס התמרורים של הגלות המרה ב. שותה בגלות טיפה (מר=טיפה) מכעסו של ה'. • מֵחֲמַת שַׁדָּי – בשל כעסו של ה' או מכעס ה'. • מַר מֵחֲמַת שַׁדָּי – מהדהדים כאן דבריו של יחזקאל א, יד וְרוּחַ נְשָׂאַתְנִי וַתִּקָּחֵנִי וָאֵלֵךְ מַר בַּחֲמַת רוּחִי וְיַד ה' עָלַי חָזָקָה. • אוֹחִיל – אייחל, אצפה. • לְצוּר – לה', הנמשל לסלע חזק, שניתן להישען עליו. • יִגְמוֹר שְׁנוֹת הַחֹל לִשְׁבּוֹת בְּשַׁבַּתוֹ – שיסיים את שנות החולין, שנות הגלות, ויגיענו אל השבת, הגאולה. שהרי ששת אלפים שנות העולם הם כנגד ששת ימות החול, והגאולה היא כנגד השבת, כפי שכתוב במשנה תמיד ז, ד: "'מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת' - מִזְמוֹר שִׁיר לֶעָתִיד לָבוֹא לְיוֹם שֶׁכֻּלּוֹ שַׁבָּת מְנוּחָה לְחַיֵּי הָעוֹלָמִים". • אָז יַעֲלוֹז שָׂדָי – בגאולה ישמח השדה, ויתרונן הטבע כולו, לפי תהלים צו, יב-יג יַעֲלֹז שָׂדַי וְכָל אֲשֶׁר בּוֹ אָז יְרַנְּנוּ כָּל עֲצֵי יָעַר. לִפְנֵי ה' כִּי בָא כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק וְעַמִּים בֶּאֱמוּנָתוֹ.
|