• עַד אָנָה – עד מתי. • יוֹנָה – כינוי לכנסת ישראל, לפי שיר השירים ומדרשי חז"ל. • תִּצְעָקָה – תצעק. • מִבֵּית חֶמְדָתָהּ – מארץ ישראל ובית המקדש. • גּוֹלָה וְסוּרָה – ציון גלתה והיא סרה ונודדת בין העמים. לפי ישעיהו מט, כא: וְאָמַרְתְּ בִּלְבָבֵךְ מִי יָלַד לִי אֶת אֵלֶּה וַאֲנִי שְׁכוּלָה וְגַלְמוּדָה גֹּלָה וְסוּרָה וְאֵלֶּה מִי גִדֵּל. • פְּזוּרָה – בני ציון מפוזרים בגלות. • אֲסוּרָה – כבולה וקשורה. • עֲשׁוּקָה – גזולה. • שׁוֹקְקָה – משתוקקת. • חוֹמָה תַּמָּה רָמָה חַי יַסֵּד לָךְ – הקב"ה נקרא אל חי. בקשה מהאל לבנות ולהקים את חומות ירושלים. • גַּלֵּה מַלְכוּתָךְ – התגלה כמלך לפני העולם כולו. לפי נוסח תפילת מוסף לחגים. • וּכְבוֹדָךְ בְּבֵיתָךְ תָּאִירָה – אור השכינה וכבוד ה' יאיר מחדש בבית המקדש. • יָבֹא לְצִיּוֹן הַגּוֹאֵל – לפי ישעיהו נט, כ: וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל וּלְשָׁבֵי פֶשַׁע בְּיַעֲקֹב... • יָצִיץ וּפָרַח יִשְׂרָאֵל – ישראל יפרח וישגשג, לפי ישעיהו כז, ו: הַבָּאִים יַשְׁרֵשׁ יַעֲקֹב יָצִיץ וּפָרַח יִשְׂרָאֵל. • אֲשֶׁר הוּא נִבְדַּל – עם ישראל שונה ומבדיל את עצמו משאר האומות, כמו שאומר בלעם על עם ישראל (במדבר כג, ט): הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב. • וְנֶחְדַּל – עם ישראל מתמעט בגלות. • וּכְמוֹ דַּל הוּא שׁוֹאֵל – כמו עני בפתח הוא מבקש מהאדון, אלוהיו. • לִרְאוֹת בְּבִנְיַן אֲרִיאֵל – לחזות בבנין ירושלים ובית המקדש. • נָא חִישׁ הַזְרַח אוֹר יְשָׁרִים – אנא גלה במהרה את אורם של ישראל. • קַבֵּץ נִדָּחִים וּפְזוּרִים – השב את ישראל מגלויותיהם. • בֵּין הֶעָרִיצִים לְחוּצִים רְצוּצִים אֲסוּרִים – עם ישראל כבול ומדוכא בקרב האויבים האכזריים. • חִישׁ נָא יָעוּפוּ כַנְּשָׁרִים – השב את עם ישראל לארצו במהירות, כנשר העף בשמים. פה הדהוד לגאולת מצרים המתוארת כך בשמות יט, ד: אַתֶּם רְאִיתֶם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי. • לְנַחֲלַת אֵל – לירושלים. • יְפַת עֵינַיִם וְתַמָּה – כנסת ישראל, לפי הנדרש משיר השירים (א, טו; ד, א): הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי הִנָּךְ יָפָה עֵינַיִךְ יוֹנִים. • עַד אָנָה תִּהְיֶה שוֹמְמָה – עד מתי תהיה בודדה בגלות ומרוחקת מדודה. • נָאוָה – נאה. • לָךְ צוֹפָה נִכְסָפָה וְהוֹמָה – לְךָ, ה', מצפה, מתגעגעת ומייחלת. • יִתְמַהְמַהּ – יתעכב. • בֶּן דָּוִד – המשיח. • דָּגוּל מֵרְבָבָה – גם כשהוא מוקף באנשים רבים הוא בולט ביניהם. כינוי זה מושאל משיר השירים ה, י, דּוֹדִי צַח וְאָדוֹם דָּגוּל מֵרְבָבָה, שם הוא מתפרש כמתייחס לקב"ה. • יָרוּם וְנִשָּׂא וְגָבַהּ – המשיח, שיתעלה ויתרומם. הביטוי לקוח מנבואתו של ישעיהו (נב, יג) המתארת את מלך המשיח: הִנֵּה יַשְׂכִּיל עַבְדִּי יָרוּם וְנִשָּׂא וְגָבַהּ מְאֹד. ר' ישראל נג'ארה משתמש בפסוק הזה כפתיחה לשיר אחר שלו, המדבר אודות המשיח (ירום ונשא, מסורת בבל). • יִמְשוֹל לְבַדּוֹ – המשיח. כאן מהדהד פסוק המתאר את אחרית הימים והמדבר במקור על אלוהים – וְשַׁח גַּבְהוּת הָאָדָם וְשָׁפֵל רוּם אֲנָשִׁים וְנִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא (ישעיהו ב, יז). • יַאֲרִיךְ יָמִים בְּטוֹבָה – יחיה שנים ארוכות וטובות. • עֲטָרָה – כתר. • נֶאְזַר בַּקֹּדֶשׁ מָתְנָיו – חוגר עצמו בקדושה. זהו אימוץ של הביטוי המופיע ביחס למשיח בישעיהו יא, ה: וְהָיָה צֶדֶק אֵזוֹר מָתְנָיו וְהָאֱמוּנָה אֵזוֹר חֲלָצָיו. • לֹא יִשְׁפֹּט לְמַרְאֵה עֵינָיו – ישפוט לפי הצדק האמיתי ולא רק לפי מה שנראה חיצונית כצודק, לפי אותה נבואה בישעיהו (יא, ג): וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת ה' וְלֹא לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט. • יַנְהִיר וְיַזְהִיר – יאיר, יתמלא אור וזוהר. • וְגַם לֹא לְמִשְׁמַע אָזְנָיו – כשהמשיח ישפוט, הוא לא יתפתה אחר דברים שהוא שומע, כפי שנאמר שם (ישעיהו יא, ג) וְלֹא לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ. • יוֹכִיחַ בְּדָת וּבְתוֹרָה – משפטו ייעשה לפי התורה. • יִזְכֶּה לְרוּחַ נְכוֹנָה דַּעַת וְיִרְאָה עֶלְיוֹנָה – לפי המתואר על המשיח (ישעיהו יא, ב) וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה' רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ה'. • הוּא צֶמַח – כך מכונה המשיח בנבואות שונות, למשל אצל ירמיהו (כג, ה): הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה' וַהֲקִמֹתִי לְדָוִד צֶמַח צַדִּיק וּמָלַךְ מֶלֶךְ וְהִשְׂכִּיל וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ. • לוֹ רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה וְרוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה – אף זה לפי הפסוק הנ"ל בישעיהו יא, ב: וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה' רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ה'. • מְחַיֶּה רוּחַ שְׁפָלִים – מעודד את המדוכאים, כמתואר בישעיהו נז, טו, שם מתייחס התיאור לקב"ה: ...לְהַחֲיוֹת רוּחַ שְׁפָלִים וּלְהַחֲיוֹת לֵב נִדְכָּאִים. • וְיָאִירָה לַאֲפֵלִים – יאיר ויגאל את עם ישראל המצוי בחשכת הגלות. • לוֹ מְבַקְשִׁים – אותו, את מלך המשיח, וגם את הקב"ה, מחפשים ומבקשים. • וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים – לפי אותה נבואה בישעיהו (יא, ד): וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי אָרֶץ... • יַנְחֵם – יוביל וידריך אותם.
|