• אֶשְׁתָּאֶה - אצפה ואייחל. • אֶעְבְּרָה נָא וְאֶרְאֶה - על פי בקשת משה לראות את הארץ בדברים ג, כה: אֶעְבְּרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן... • טוֹבָה רְאִיָּתָהּ - על פי מגילה דף ו' עמוד א': ...ולמה נקרא שמה טבריא שיושבת בטבורה של ארץ ישראל <רבא> [רבה] אמר רקת שמה ולמה נקרא שמה טבריא שטובה ראייתה... • יָם כִּנֶּרֶת חוֹמָתָהּ - על פי מגילה דף ה עמוד ב: ...פרט לטבריא שימה חומתה...על פי ההלכה ים מהווה כקיר של חומה. • יְשָׁרִים בְּלִבּוֹתָם - הכוונה לצדיקים הישרים, הקבורים בטבריה, על פי תהילים קכה, ד: הֵיטִיבָה יְהוָה לַטּוֹבִים וְלִישָׁרִים בְּלִבּוֹתָם. • נָחוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם - על פי הלשון בתפילת האשכבה: לָכֵן בַּעַל הָרַחֲמִים...וְיִצְרר בִּצְרוֹר הַחַיִּים אֶת נִשְׁמוֹתֵיהֶם...וְיָנוּחוּ בְּשָּׁלוֹם עַל מִשְׁכָּבוֹתָם. • בְּנֵי עֲלִיָּה - אנשי סגולה, המצוינים שבאנשים. • וַחֲמִשָּׁה תַּלְמִידִים...דִּמָּה אֶחָד לְבוֹר סִיד...כַּמַּעְיָן הַמִּתְגַּבֵּר- על פי מסכת אבות פרק ב משניות י-יא: חמישה תלמידים היו לו, לרבן יוחנן בן זכאי; ואלו הן: רבי אליעזר בן הורקנוס, ורבי יהושוע בן חנניה, ורבי יוסי הכוהן, ורבי שמעון בן נתנאל, ורבי אלעזר בן ערך.הוא היה מונה שבחן: רבי אליעזר בן הורקנוס, בור סיד שאינו מאבד טיפה; יהושוע בן חנניה, אשרי יולדתו; יוסי הכוהן, חסיד; שמעון בן נתנאל, ירא חטא; אלעזר בן ערך, מעיין המתגבר. • דִּמָּה אֶחָד לְבוֹר סִיד טִפָּה אַחַת לֹא יַפְסִיד- כפי הדימוי הנאמר על אליעזר בן הורקנוס וכוונתו שכל שלמד או שמע לא נשכח ממנו. • דְּחִיל חוֹבַיָּא - ירא חטא. • אַשְׁרֵי יָלְדָה עַל מַשְׁבֵּר אֶת בְּנוֹ שֶׁל חֲנַנְיָה- על ר' יהושע נאמר במסכת אבות ב, ח: רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן חֲנַנְיָה, אַשְׁרֵי יוֹלַדְתּו. • עִמּוֹ עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה אֶלֶף תַּלְמִידַיָּא - על פי המסופר על ר' עקיבא במסכת יבמות דף ס"ב עמוד ב: אמרו שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא מגבת עד אנטיפרס. • אָתַיָּא וְתִמְהַיָּא- ניסים ונפלאות. ר' מאיר נקרא ר' מאיר בעל הנס, על פי הסיפור במסכת עבודה זרה דף יח עמוד ב בו הציל את אחות אישתו בדרך נס. • וְרַב עַל כָּל חַכִּימַיָּא- רב על כל חוכמה. • עֵץ חַיִּים שַׂר הַצָּבָא מִמִּשְׁפַּחַת אַבּוּלְעַפְיָא - שבח לר' חיים אבולעפיה, מחדש היישוב בטבריה. 'עץ חיים'- שם חיבורו המכיל דרשות לתורה. • נֵזֶר קֹדֶשׁ עַל רֹאשׁוֹ- ביטוי לגדולתו, על פי שמות כט, ו: וְנָתַתָּ אֶת נֵזֶר הַקּדֶשׁ עַל הַמִּצְנָפֶת. • אֵלָיו גּוֹיִים יִדְרוֹשׁוּ - גדולתו היתה גם בפני העמים. • מ מִצַּפְרָא וְעַד פַּנְיָא- מבוקר עד ערב. • חֲסִין יָהּ אֵין כָּמוֹהוּ- על פי תהלים פט, ט: יְהוָה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת מִי כָמוֹךָ חֲסִין יָהּ וֶאֱמוּנָתְךָ סְבִיבוֹתֶיך. • אִישׁ אֱלֹקִים קָדוֹשׁ הוּא- על פי הלשון במלאכים ב ד, ט על אלישע הנביא: וַתּאמֶר אֶל אִישָׁהּ הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִישׁ אֱלֹהִים קָדוֹשׁ הוּא עבֵר עָלֵינוּ תָּמִיד. • בְּהֶבֶל רוּחַ פִּיהוּ- בדבריו. • רִשְׁפֵּי אֵשׁ שַׁלְהֶבֶת יָהּ - ביטוי ללהט של דיבוריו הקדושים. על פי הלשון בשיר השירים ח, ו: כִּי עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה קָשָׁה כִשְׁאוֹל קִנְאָה רְשָׁפֶיהָ רִשְׁפֵּי אֵשׁ שַׁלְהֶבֶתְיָה. • חִדֵּשׁ הָעִיר- ר' חיים אבולעפיא חידש את הישוב היהודי בטבריה בשנת ת"ק, כשעלה עם תלמידיו, דאג לפריחת הקהילה היהודית בעיר. • בֵּית מִדְרָשׁוֹ כִּלְכְּלָהּ- פרנס את תלמידיו. • זַרְעוֹ לְעוֹלָם יִחְיֶה- ברכה שלא יכחד זרעו. • בְּקִנְיַן הַגּוּף יִהְיֶה- שזרעו יזכה לעושר ונכסים. • בִּרְכַּת הֶדְיוֹט אַל תִּהְיֶה קַלָּה וְגַם בְּזוּיָה- על פי ברכות דף ז' עמוד א, על האגדה על ר' ישמעאל שברך את ה': תניא א"ר ישמעאל בן אלישע פעם אחת נכנסתי להקטיר קטורת לפני ולפנים וראיתי אכתריאל יה ה' צבאות שהוא יושב על כסא רם ונשא ואמר לי ישמעאל בני ברכני אמרתי לו יה"ר מלפניך שיכבשו רחמיך את כעסך ויגולו רחמיך על מדותיך ותתנהג עם בניך במדת הרחמים ותכנס להם לפנים משורת הדין ונענע לי בראשו וקמ"ל שלא תהא ברכת הדיוט קלה בעיניך. • קוֹל זִמְרַת רְנָנַי אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹנַי- תפילתי ושירי לאל. • אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹנַי- על פי תהלים פרק יט טו: יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְהוָה צוּרִי וְגאֲלִי. • יִהְיוּ לִפְנֵי יְיָ כְּמוֹ סֹלֶת נְקִיָּה - כקורבן מנחה העולה לרצון לפני ה'.
|