שחרית של שבת / חלב / מקאם ביאת / חכם יוסף בוזו בליווי פייטנים
מקאם: ביאת
להאזנה
אור עליון / ר' אליהו חמווי חַי חַי חַי חַי אוֹר עֶלְיוֹן מֵאִיר כַּסַּפִּירִים כְּזֹהַר מְאוֹרוֹת בָּרִים נָשִׁיר לוֹ בְּשִׁיר הַשִּׁירִים יַחַד כָּל זֶרַע שִׁבְטֵי יָהּ לִפְנֵי רוֹכֵב בָּעֲרָבוֹת הוּא בוֹחֵן כָּל הַלְּבָבוֹת יִקְרְבוּ רָאשֵׁי הָאָבוֹת וְעַם נִבְרָא יְהַלֵּל יָהּ יוֹם שַׁבָּת אֲנִי קוֹבַעַת לְשׁוֹרֵר כְּקוֹל תְּרוּעַת בְּחָכְמָה בִינָה וָדַעַת וַאֲסַפֵּר מַעֲשֵׂה יָהּ הוּא יוֹם מְנוּחָה קְרָאתוֹ וּבִגְדֻלָּה קִדַּשְׁתּוֹ וְגַם בִּגְבוּרָה אִזַּרְתּוֹ עֹז הָדָר הוּא הַלְלוּ יָהּ וְיָצִיץ תִּפְאֶרֶת גּוֹאֵל וְיִבְנֶה בִּנְיַן אֲרִיאֵל הוֹד וָנֶצַח לְיִשְׂרָאֵל כִּי הִנֵּה שָׁם בָּחַר לוֹ יָהּ חַזֶּק נָא יְסוֹד וּמִגְדָּל וְשַׂגֵּב עִיר קָדְשָׁךְ וָדַל וְשֵׁם יָהּ יִתְקַדַּשׁ יִתְגַּדַּל וְאָז נֹאמַר הַלְלוּיָהּ |
על פי התפיסה הקבלית, עשר הספירות הן עשרה גילויים של האל בעולם, עשרה נתיבים בהם העולם מתקיים והן עשר דרכים לעבוד את האל. בפיוט "אור עליון" מתאר הפייטן את הופעת השבת דרך עשר הספירות ואת עבודת ה' בעשרה נתיבים אלו, במיוחד ביום השבת, יום שבו גילוי האל ודרכי האל ניכרים יותר בעולם. השיר מושר בשירת הבקשות של יהודי חאלב ובדומה לשירים קבליים אחרים בשירת הבקשות, גם הוא פותח במילה "אור" כמו למשל הפיוטים "אור צח ומצוחצח" או "אור צח ופשוט". |
• אוֹר עֶלְיוֹן – האור האלוהי. • מֵאִיר כַּסַּפִּירִים – ספיר היא אבן יקרה ומאירה. הדימוי של אור עליון לאור אבן הספיר מופיע בתיאור מעשה מרכבה ביחזקאל א, כו: וּמִמַּעַל לָרָקִיעַ אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁם כְּמַרְאֵה אֶבֶן סַפִּיר דְּמוּת... הספירות מכונות כך על שם הספיר, שמאירות כספיר. • מְאוֹרוֹת בָּרִים – מאורות זכים. • כָּל זֶרַע שִׁבְטֵי יָהּ – כל זרע ישראל. • רוֹכֵב בָּעֲרָבוֹת – כינוי לאל שוכן מרומים. ערבות הוא אחד משבעת הרקיעים, כפי שמופיע במסכת חגיגה יב, ע"ב: א"ר יהודה שני רקיעים הן שנאמר הן לה' אלהיך השמים ושמי השמים ר"ל אמר שבעה ואלו הן וילון רקיע שחקים זבול מעון מכון ערבות. ביטוי זה מופיע בתהלים סח, ה: שִׁירוּ לֵאלֹהִים זַמְּרוּ שְׁמוֹ סֹלּוּ לָרֹכֵב בָּעֲרָבוֹת בְּיָהּ שְׁמוֹ וְעִלְזוּ לְפָנָיו. • בוֹחֵן כָּל הַלְּבָבוֹת – ה' רואה ויודע את אשר בלבבו של האדם. ביטוי המופיע כמה פעמים במקרא, למשל במשלי יז, ג: מַצְרֵף לַכֶּסֶף וְכוּר לַזָּהָב וּבֹחֵן לִבּוֹת ה'. • יִקְרְבוּ רָאשֵׁי הָאָבוֹת – ראשי העם. על פי הלשון בבמדבר לו, א: וַיִּקְרְבוּ רָאשֵׁי הָאָבוֹת לְמִשְׁפַּחַת... • וְעַם נִבְרָא יְהַלֵּל יָהּ – עם ישראל יהלל את האל. • בְּחָכְמָה בִינָה וָדַעַת – שלוש הספירות חכמה בינה ודעת. • וַאֲסַפֵּר מַעֲשֵׂה יָהּ – שיבוץ מתהלים קיח, יז: לֹא אָמוּת כִּי אֶחְיֶה וַאֲסַפֵּר מַעֲשֵׂי יָהּ. • הוּא יוֹם מְנוּחָה קְרָאתוֹ – יום השבת נקרא יום מנוחה. • וּבִגְדֻלָּה ... – הפייטן מזכיר את עשר הספירות כפי שהן מופיעות בפסוק שממנו לומדים את כל עשר הספירות (דברי הימים א כט, יא): לְךָ ה' הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְהַתִּפְאֶרֶת וְהַנֵּצַח וְהַהוֹד כִּי כֹל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה וְהַמִּתְנַשֵּׂא לְכֹל לְרֹאשׁ. הגדולה היא ספירת חסד. • וְגַם בִּגְבוּרָה אִזַּרְתּוֹ – אזכור לספירת גבורה. קשרת, חגרת את יום השבת בגבורה. הלשון על פי תהלים סה, ז: מֵכִין הָרִים בְּכחוֹ נֶאְזָּר בִּגְבוּרָה. • עֹז הָדָר הוּא – ספירת גבורה היא ספירה שמבטאת את העוז ואת ההדר. • וְיָצִיץ תִּפְאֶרֶת גּוֹאֵל – אזכור לספירת תפארת. בקשה להופעת הגואל. • וְיִבְנֶה בִּנְיַן אֲרִיאֵל – בקשה לבנין בית המקדש. • הוֹד וָנֶצַח לְיִשְׂרָאֵל – אזכור לספירות נצח והוד. ישראל הוא סמל לפרצוף זעיר אנפין המכיל את ששת הקצוות – שש הספירות: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד ויסוד. הוד ונצח הינם חלק מזעיר אנפין. • חַזֶּק נָא יְסוֹד – אזכור לספירת יסוד. • וּמִגְדָּל – מגדל פורח באוויר הוא יסוד, שאין לו על מי להשען. • וְשַׂגֵּב עִיר קָדְשָׁךְ וָדַל – פאר את ירושלים הדלה ואת ישראל הדל. דל זו המלכות שעליה נאמר שאין לה מגרמיה (מעצמה) כלום. כמו כן דל הוא גימטריא של שם אדנות במילוי דמילוי, שם המשויך לספירת מלכות. |
מקאם: ביאת משקל: 4/4 לחן מתוך שירת הבקשות החלבית-ירושלמית. הפיוט הוא חלק מרצף פיוטים במקאמים ביאת וסאבא, הממוקמים בין הפתיחות "שיר המעלות לדוד הנה מה טוב..." ו"יום קדוש ומבורך..". הפיוט "אור עליון" ממוקם באמצע הרצף, והוא מהווה נקודת שיא בהתפתחותו המוסיקלית בשל מורכבותו המלודית בהשוואה לשאר הפיוטים. מורכבות זו באה לידי ביטוי, בין השאר, במנעד הרחב שבו מתרחש הלחן, בתחלופת הווריאנטים השונים של מקאם ביאת (עושאק בחלקים המושרים יחד, וביאת שורי בתפקידי הסולו) ובתפקידי הסולו הוירטואוזיים - "נשיר לו" בבית א' ו"ושם יה" בבית האחרון וכיוצא בזה בשאר הבתים. אחרי הפיוט "אור עליון" מופיעים הפיוטים "עורו שירו" ו"יום זה שירו לאל" הקצביים והסוחפים יותר, אשר מובילים, כאמור, אל הפתיחה "יום קדוש ומבורך", הנחשבת אף היא לאחד השיאים בשירת הבקשות. בביצוע של קהילת ניו-יורק מושרים הבתים האמצעיים בלחן שונה במקאם נהוו'נד. לחן זה אינו חלק מהלחן המקורי לפיוט, והוא נהוג כנראה רק בקרב קהילת החלבים בניו-יורק. בירושלים מושרים כל הבתים בלחן שבו מושרים הבית הראשון והאחרון. |
כותר |
אור עליון / חאלב / ביאת / משה חבושה |
---|---|
מסורת |
סוריה - חלב (ארם צובה) |
לחן ממסורת |
אור עליון / חאלב / ביאת |
מאפייני הקלטה |
בהפקת האתר |
סולם |
מקאם: ביאת |
מעגל השנה |
לכל עת |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?