על מסורת התפילה של יהודי ג'רבה
חלל בית הכנסת אלגריבה, ג'רבה. Chapulpetec, מוצג תחת רישיון GNU Free Documentation License

על מסורת התפילה של יהודי ג'רבה

רן חורי

רקע היסטורי על קהילת יהודי ג'רבה ומסורת התפילה שלה, וסיפורו של חזן צעיר שעלה לאחרונה מן האי לארץ ישראל.

לכל התפילות של בנימין חדאד באתר

האי ג'רבה הוא אי קטן בדרום תוניסיה, שתרומתו למסורת היהודית היא ביחס הפוך לגודלו. בקהילה יהודית קטנה ועתיקה זו פועלים עד היום עשרות בתי כנסת ולצדם ישיבות ותלמידי תורה. תלמידי חכמים רבים צמחו באי, שהפך ברבות השנים לאחד ממרכזי הדפוס העברי ולמרכז הפצה לספרים הרבים שכתבו חכמיו. במסורת נשתמרו כמה מנהגים ייחודיים במעגל השנה, בקריאות בתורה ובפיוטים.

מסורת הפיוט והתפילה של יהודי ג'רבה מאופיינת ראשית לכול באהבה גדולה לשפה העברית, נושא שהעסיק רבות את חכמי הקהילה. ביטוי נכון ומוקפד של האותיות והתנועות הוא מאפיין מהותי של התפילה הג'רבאית, שניכר עד היום בקרב נושאי המסורת. בשונה מתפילות אחרות במסורות הספרדים, נעימת התפילה הג'רבאית היא פשוטה יחסית ואינה מלאה בסלסולים – ויש הטוענים שהדבר נועד על מנת להימנע משינויי משמעות הנובעים מאילוצים מוזיקליים. הנעימה המוזיקלית הקבועה והפשוטה מאפשרת השתתפות פעילה של הקהל בתפילה.

לצד הדמיון למסורת יהודי תוניסיה, המסורת הג'רבאית עומדת בזיקה למסורת התפילה של יהודי לוב הסמוכה, בעוד מסורת התפילה של יהודי תוניסיה, בעיקר בצפון המדינה, דומה יותר למסורת התפילה האלג'יראית.

כיום פועלים בארץ בתי כנסת ספורים המשמרים את מסורת הפיוט והתפילה הג'רבאית, בקריית אתא, באשקלון, בנתיבות, בברכיה ובמושבים נוספים ברחבי הארץ.

 

בנימין חדאד עלה מהאי ג'רבה בשנת 2019, יחד עם משפחתו. באי ג'רבה התגורר ב"חארה כבירה" (הרובע הגדול), שבו מתגוררים כיום כ־1200 יהודים, המתפללים בכ־13 בתי כנסת פעילים (רובם המוחלט בכל ימות השבוע), ומתקיימים בהם בקביעות שיעורים ותפילות. הקהילה היהודית בג'רבה היא השנייה בגודלה בצפון אפרקה (אחרי הקהילה היהודית בקזבלנקה שבמרוקו), וכיום רבים מחבריה עוסקים במקצועות קודש: שוחטים, משגיחי כשרות, מוהלים וסופרי סת"ם. יהודי ג'רבה בקיאים בשפה העברית, במנהגי ובהלכות התפילה, וכדברי בנימין – "חיים את התפילה יום־יום".

בג'רבה שימש בנימין כמלמד בתלמוד תורה, מורה לעברית וכסופר סת"ם. בנימין גדל בבית שבו המוזיקה הייתה נוכחת, ובליל שבת שרו על השולחן פיוטים וזמירות, כמו "בר יוחאי" בעברית ובערבית. מר' שמואל אוזן, אחד הפייטנים הבולטים מג'רבה, למד פיוטים רבים.

כיום מתגורר בנימין בעיר באר שבע. בנימין נוהג להתפלל בבתי כנסת ג'רבאיים בבאר שבע ובנתיבות, ומספר על המנהגים השונים של קהילות יוצאי ג'רבה בשראל.


בנימין חדד עם תלמידי תלמוד התורה בג'רבה


בנימין חדד עם תלמידי תלמוד התורה בג'רבה

בבית הכנסת אלגריבה