audio items
snunit

אשמנו מכל עם

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים ראובן בן ציון בטאט
  • 4.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו נתנאל חן
  • 5.
    פורטוגזים - פורטוגזים כללי דניאל חלפון
  • 6.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר אשמנו מכל עם
סולם כללי
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • פיוט זה הוא וידוי קדום שנזכר כבר ב'סדר האשמורות' שבסדר רב עמרם גאון שלפנינו (אם כי רק בחלק מכתבי היד). הוא נאמר במסגרת הסליחות בחודש אלול וכן בסליחות שבחזרת הש"ץ ביום הכיפורים. בפועל, משמש הוידוי הזה כפתיחה לוידוי הרגיל (או לוידוי המפורט). מיוחד הוא וידוי זה שאין בו פירוט של החטאים, אלא קביעה כללית, נחרצת וקשה: "אָשַׁמְנוּ מִכָּל־עָם!", ולאחר מכן מפרט הפייטן את תוצאותיה של אשמה זו:
    בחלקו הראשון של הפיוט מתמקד הפייטן בהיותו של המקדש חרב בעוונינו, והוא חוזר על עניין זה כמה פעמים באופנים שונים ובמילים נרדפות. ובחלק השני הוא מתמקד בצרות שניתכו על עם ישראל מאז החורבן שארע בגלל חטאתנו. בעל "כף ונקי" הסביר שהחלוקה בפיוט באה כביכול לשכך את מידת הדין

    ואותיות ר-ש-ת) שהן בנויות משלוש צלעיות כל אחת. בסוף הטורים בעלי הצלע המשולשת (האמצעי והאחרון) נהגו להוסיף את המילים "אבל חטאנו אנו ואבותינו..." ואז לומר את הוידוי הרגיל (אשמנו, בגדנו וכו'). בעקבות דברי האר"י, שאמירת הווידוי כמה פעמים ברצף דומה לפעולת ה"כלב השב על קיאו" נהגו ברוב קהילות הספרדים לדלג על הוידוי הרגיל שבין שני חלקי הוידוי "אשמנו מכל עם" ולומר את שני חלקי הוידוי ברצף וללא הפסקה בניהם.

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?