חזרה לתוצאות החיפוש

סדרה 14: חג ג'ורג' הקדוש - קופטים

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית
כותר סדרה 14: חג ג'ורג' הקדוש - קופטים.
תיאור הסדרה כוללת תצלומים שצלם דנצ'ו ארנון המתעדים את אירועי חג ג'ור'ג הקדוש הנחוג בכנסיית ג'ורג' הקדוש הקופטית בירושלים. לא רחוק משער יפו, ברחוב ג'ורג' הקדוש, נמצא מנזר ג'ורג' הקדוש הקופטי. בכנסיית המנזר, מתחת לציור יפה של ג'ורג', בקופסת פלסטיק שקופה, נמצא השריד הקדוש החשוב ביותר לקופטים בירושלים: עצם מידו של ג'ורג'. כל הנכנס לכנסיה מנשק קודם כל את הקופסה שבה השריד הקדוש.בבוקר מתקיימת תפילה ארוכה בשפה הקופטית, אחריה נושא הבישוף (המטרופוליט הקופטי) דרשה ארוכה. לאחר מכן מביאים לו סל עם כיכרות לחם והוא בוחר כיכר מתאימה למיסה. בינתיים מתמלאת הכנסייה מפה לפה בקופטים שבאו לטקס החשוב.עיקר הטקס הוא "רחיצת ידי הקדוש" כפי שהם מכנים זאת. מוציאים את השריד הקדוש ממקומו ומניחים אותו על שולחן. לידו בקבוק מים וקערה ובה "תכריכים" חדשים. עכשיו מתחיל הטקס. הבישוף שולף מכיסוי הקטיפה הרקום קופסת כסף עתיקה. ממנה מוציא שקית בתוך שקית, כך כמה שקיות בד, שהן "תכריכי" השריד. לבסוף הוא מגיע לעיקר: קופסת עץ שחורה מיושן שבתוכה העצם ואותה לא פותחים. הקופסה מכוסה בשכבת משחה ריחנית. מניחים אותה בקערה עם ה"תכריכים" הישנים ומתחיל השלב הראשון בטקס - "רחיצת היד". יוצקים עליה מים וידי כל המצליחים להדחק אליה מנקות אותה מהמשחה.אחרי שניקו את הקופסה יפה יפה מעבירים אותה לקערה חדשה לחלק השני של הטקס. לקערה יוצקים שמנים ובשמים ואבקות ריחניות שבאי הטקס הביאו. מערבבים את הכול (בידיים) עד שנוצרת משחה ריחנית, שאותה מורחים בידיים על הקופסה. הטקס ממלא אחר הכתוב: "ויקחו את גופת ישוע ויעטוה בתכריכים אשר מלאו בשמים..." (יוחנן,19, 40). לבסוף מכניסים את השריד הקדוש ל"תכריכים" חדשים, האחד בתוך השני, חזרה לקופסת הכסף ולעטיפת הקטיפה הרקומה. את ידי העושים במלאכת המשיחה מנקים בעזרת משרת יסמין בכוהל.מחלקים לקהל פיסות מהתכריכים הישנים הספוגים במשחה הריחנית - שומרים את הפיסה והיא מביאה מזל לבית.לבסוף נערכת תהלוכה חגיגית מסביב למזבח, אל מחוץ לכנסייה וחזרה דרך הכנסייה.. הכומר הנושא את הרליקוואריום הולך, משום מה, אחורנית בתהלוכה.לאחר טקס הטרנסובסטנציה מגישים למאמינים את סעודת הקודש. לבסוף מזה הבישוף מים קדושים על הקהל וכולם יוצאים לחצר המנזר, שם מגישים להם ארוחת צהריים. התצלומים בסדרה זו צולמו בשנים 2012, 2017 ו-2018.
שנה 2012-2018
מתוך ארכיון דנצ'ו ארנון
שפה פריט ללא תוכן מילולי
סימול ARC. 4* 2080 04 14
רמת התיאור Series Record
מספר מערכת 997008983786705171
      1. הצג את 5 הפריטים הבאים מתוך 15
      2. הצג הכל

תנאי השימוש:

איסור העתקה

יתכן שאסור להעתיק את הפריט ולהשתמש בו עבור פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

לבירור אפשרות שימוש בפריט, יש למלא טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

מידע נוסף: הפריט עשוי להיות כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?