חזרה לתוצאות החיפוש

סדרה 13: חג ג'ורג' הקדוש בלוד

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית
כותר סדרה 13: חג ג'ורג' הקדוש בלוד.
תיאור הסדרה כוללת תצלומים שצלם דנצ'ו ארנון המתעדים את אירועי חג ג'ור'ג הקדוש הנחוג בכנסייה שעל קברו בלוד. 16 בנובמבר הוא יום חגו של ג'ורג' הקדוש. ביום זה מתקיימת בכנסייה שבמרתפה קברו של ג'ורג' חגיגה המונית. פעם חגיגה זו הייתה משותפת גם לערבים המוסלמים ואלפים היו חוגגים במשך שבוע ליד הקבר - עיד ליד (בערבית: החג של לוד). כיום מגיעים אלפי נוצרים. נהוג לנדור נדר לג'ורג' שיביא לנודר בן זכר (שיקרא כמובן ג'ורג') או להחלמת ילד ממחלה קשה. את הילד מלבישים ביום זה בבגדי ג'ורג' הצבעוניים. חלק גדול מהבאים לא לוקחים חלק בתפילה אלא עוסקים בכמה פולחנים מקומיים: משיחה בשמן - כומר הכנסייה עומד באחת הפינות ובעזרת מכחול הוא מורח לבאים אליו מעט שמן זית, שנלקח מנר הניצב לידו, לברכה. הוא מורח צלב על המצח ומעט על הפה, הצוואר, כפות הידיים ועוד. הדלקת נרות - כמעט כל הבאים קונים נרות בדוכן שבכניסה ומדליקים אותם במתקן הגדול שבקיר הצפוני. שמן ממצבת הקבר - רבים מצטופפים בקריפטה, שאליה יורדים במדרגות תלולות מצד אחד ועולים בגרם מדרגות בצד השני. אנשים מביאים תרומת שמן זית ויוצקים על המצבה. אחרים אוספים מהשמן בעזרת כף, כוסית ואף בעזרת מזרק וממלאים בו בקבוקים שהביאו. השמן הזה משמש כתרופה. מורחים מעט ממנו בצורת צלב על מצח החולה ואם הוא מאמין, מובטח לו שיבריא. לאחר שנטלו שמן, מנשקים את הפסיפס שמאחורי הקבר ויוצאים. פולחן השרשרת - ג'ורג' הקדוש ידוע כמרפא חולי רוח. בארץ-ישראל הוקמו על ידי הנוצרים הרבה כנסיות המוקדשות לג'ורג' הקדוש. ברבות מכנסיות אלה הותקנה שרשרת עם קולר שרותקה לאחד הקירות. כשנכנסה בנוצרי או במוסלמי רוח רעה או שד, כלומר יצא מדעתו, היו מרתקים אותו בעזרת השרשרת ומניחים אותו כמה ימים ולילות בכנסייה עם קצת לחם עבש ומעט מים. משוגעים רבים העדיפו "להבריא" מהר ולא להמשיך ב"טיפול". ממשלת המנדט הבריטית שמה קץ לפרקטיקה הזאת ופתחה במקומה מוסדות פסיכיאטריים. אי פעם במאה העשרים, שמו המתפללים את ליבם לשרשראות המוזרות שהם לא ידעו מה משמעותן. מישהו החליט שהשרשראות בוודאי קשורות לג'ורג'. אולי זו השרשרת שבה נכבל ג'ורג' בזמן שעונה, או שהיא בעצם הרסן של סוסו או זו שבה רותק הדרקון. כך או אחרת, השרשרת הפכה לחפץ מקודש והחל פולחן השרשרת. בחג ג'ורג' הקדוש בלוד אפשר לראות אנשים מעבירים את קולר השרשרת שלוש פעמים אל צווארם ובכל פעם מנשקים אותו. יש גם העושים זאת לילדיהם. ג'ורג' הקטן - רבים מביאים ילדים לבושים כג'ורג' קטן: בגד ירוק מקטיפה, אפודה צהובה, גלימה אדומה וכובע קטיפה בשלושת הצבעים. ילדים אלה הם "נדר": המאמין מתפלל לבן בכנסיית ג'ורג' הקדוש ונודר להקדיש אותו לג'ורג'. כשנולד לו בן הוא קורא לו ג'ורג' ובהגיעו לגיל שלוש מביאים אותו הוריו לכנסייה ביום החג, לבוש כג'ורג'. בשנים האחרונות החל מנהג חדש: מביאים את הילד לכומר הכנסייה שילביש אותו וכעבור שנה מביאים אותו שנית, בלבוש ג'ורג', והכומר מפשיט אותו ממדיו ומברך אותו בעזרת מכחול השמן, כפי שהוא עושה למבוגרים. ולבסוף כולם מקבלים פרוסה מהלחם המקודש. התצלומים בסדרה זו צולמו בין השנים 2010-2018.
שנה 2010-2018
מתוך ארכיון דנצ'ו ארנון
שפה פריט ללא תוכן מילולי
סימול ARC. 4* 2080 04 13
רמת התיאור Series Record
מספר מערכת 997008918469805171
      1. הצג את 5 הפריטים הבאים מתוך 15
      2. הצג הכל

תנאי השימוש:

איסור העתקה

יתכן שאסור להעתיק את הפריט ולהשתמש בו עבור פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

לבירור אפשרות שימוש בפריט, יש למלא טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

מידע נוסף: הפריט עשוי להיות כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?