חזרה לתוצאות החיפוש

מתחם מגורים - שכונת גילֹה, ירושלים (מבחר מייצג)

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
מתחם מגורים - שכונת גילֹה, ירושלים (מבחר מייצג) – הספרייה הלאומית
סימול
IL-TLV-006-AES-1-031
סימול מקורי
הארכיון הישראלי לאדריכלות על שם דוד עזריאלי;יחידת אחסון ומספר תיק:;965000000182_01;965000000340_01;965000017796_01;965000017906_02;965157789013_04;965332461001_01
תאריך
1973-1976
היקף
30 פריטים.
תיאור
מבחר מייצג של פריטים מתכנון מתחם מגורים מתוך אוסף אריה ואלדר שרון המופקד בארכיון עזריאלי לאדריכלות. שכונת גילה הוקמה ב–1970 בדרומה של ירושלים, על רכס הררי שהיה בשלטון ירדן עד מלחמת ששת הימים. זו אחת משכונות הטבעת המקיפות את ירושלים, שהוקמו במטרה ליצור רצף טריטוריאלי בין השטחים שסופחו לעיר לאחר 1967 לבין שטחי העיר המערבית. מטרת רשויות העיר ירושלים היתה לשכן בגילֹה, תוך כמה שנים, כ–37 אלף תושבים. אדריכלים רבים תכננו מתחמי מגורים בגילֹה, ביניהם רם כרמי, סלו הירשמן, אברהם יסקי עם יעקב גיל ויוסי סיון. הפרויקטים שהוקמו בשכונה, רובם ככולם, תוכננו בגישה ורנקולרית, שביקשה לעדכן את דפוסי הבנייה הערבית ואת מרקמי העיר המזרח–תיכונית ליצירת מרחב שכונתי עם בנייני דירות עכשוויים. שרון ושרון תכננו בגילֹה מתחם מגורים של 288 דירות, שהיה שונה מעט מהבניינים האחרים שהוקמו בשכונה. המתחם שתכננו הורכב משלושה צמדי בניינים אורכיים, שישבו על הגבעה בתצורת מדורגים. ארגונם בזה אחר זה סביב הגבעה יצר מעין טבעת חיצונית, כאשר החזיתות הראשיות של הבניינים פונות לכיוון הנוף הרחוק. שכונת גילֹה יושבת על אחת הגבעות הגבוהות באזור ירושלים, בגובה 857 מטרים מעל פני הים, והנוף הנשקף ממנה מרהיב. בנייני הדירות הללו, בגובה שש קומות מדורגות, מפולשים באמצע הדרך, בין הקומה השנייה לשלישית, ברחוב העובר לכל אורכם ומשמש מרחב מקשר בין הבניינים. הדירות עצמן תוכננו כיחידות מודולריות חוזרות, הממוקמות זו מעל זו בנסיגה קלה. לדירות נכנסים דרך גרמי מדרגות חיצוניים, ובפתח כל דירה נקבע חלל סגור למחצה המשמש כחצר קדמית המובילה אל הכניסה. הפרויקט נבנה מחלקי בטון טרומיים בשילוב רצועות אבן, על מנת לעמוד בתקנון הבנייה בירושלים הדורש חיפוי אבן על חזיתות המבנים. שרון ושרון העידו כמה פעמים שבתכנון גילֹה פעלו בהשראת הכפר הערבי. אלדר שרון אף הצהיר כי ביקש ליצור במקום תחושה של כסבה, אך זאת בלי לזייף קשתות בדומה לפרויקטים אחרים בשכונה. הוא גם קיווה שעל הקומות המדורגות תטפס צמחייה, שתקנה למקום מראה של גן תלוי. אריה שרון מצא דמיון בין מבנה השכונה למבני הכוורות, שאותם זכר מימיו בקיבוץ גן–שמואל. הצהרותיהם מעידות כי פרשנותם העכשווית לדגם הכפר הערבי אינה מסתפקת בשיעתוק של פני שטח. ביסוס הפרויקט על מודול גיאומטרי–חזרתי, בנוסח האדריכלות שפיתח אלדר שרון עם אלפרד נוימן וצבי הקר ובהשראת המודל המתמטי–טבעי של הכוורות, בידל את המתחם של שרון ושרון מפרויקטים ורנקולריים אחרים שנפוצו באותה תקופה. ב–1977 הוסב מתחם מגורים זה למרכז קליטה של עולים חדשים.
מיקום
  • ארכיון עזריאלי לאדריכלות
כותר מתחם מגורים - שכונת גילֹה, ירושלים (מבחר מייצג).
יוצרים נוספים שרון, אלדר 1933-1994 (אדריכל)
הערות הערות: מוצג 31 פריטים מתוך הפרויקט. לפריטים נוספים ומידע מורחב אנא פנו לארכיון עזריאלי לאדריכלות

סוגה schematic drawings
technical drawings
מתוך ארכיון אריה ואלדר שרון
The Arieh and Eldar Sharon Collection
זכויות גישה online_resources
רמת התיאור Series Record
קרדיטים מבחר מייצג של פריטים מתוך אוסף אריה ואלדר שרון, באדיבות ארכיון עזריאלי לאדריכלות, זמינים דיגיטלית במסגרת שיתוף פעולה בין משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. A selection of items from the Arieh and Eldar Sharon Collection, courtesy of the Azrieli Architectural Archive, can now be accessed online as part of a collaborative initiative between The Ministry of Jerusalem and Heritage and The National Library of Israel.
מספר מערכת 997009927622605171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 207
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

מבחר מייצג של פריטים מתוך אוסף אריה ואלדר שרון, באדיבות ארכיון עזריאלי לאדריכלות, זמינים דיגיטלית במסגרת שיתוף פעולה בין משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. A selection of items from the Arieh and Eldar Sharon Collection, courtesy of the Azrieli Architectural Archive, can now be accessed online as part of a collaborative initiative between The Ministry of Jerusalem and Heritage and The National Library of Israel.

תנאי השימוש:

איסור העתקה

יתכן שאסור להעתיק את הפריט ולהשתמש בו עבור פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

לבירור אפשרות שימוש בפריט, יש למלא טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

מידע נוסף: הפריט עשוי להיות כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים