קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חקר הזמר העברי

חקר הזמר העברי

זמר עברי - המחקר של ציפי פליישר

כריכת מחקרה של ציפי פליישר התפתחותו ההיסטורית של שיר העם העברי (ארכיון ציפי פליישר, MUS 0121)

כריכת מחקרה של ציפי פליישר התפתחותו ההיסטורית של שיר העם העברי (ארכיון ציפי פליישר, MUS 0121)

הצלע השלישית בתחומי עיסוקיה המרכזיים של ציפי פליישר, צלע המבטאת מחויבות אישית עמוקה שלה (והקשורה, לא פחות, לאידיאולוגיה החינוכית שלה) היא חקר הזמר העברי כמשקף את הדמוגרפיה וההיסטוריה של ההתיישבות בארץ ובמדינת ישראל "ומטפח את זיכרון הישות הישראלית והיהודית" כהגדרתה של פליישר.

העיסוק בזמר העברי החל עוד בנעוריה של פליישר כתלמידה בביה"ס הריאלי בחיפה. עבודת הגמר שלה אז – התפתחותו ההיסטורית של שיר העם העברי (שנמסרה בשנת 1964) – היה מחקר רב היקף, ראשון מסוגו אז בארץ, על תולדות הזמר העברי. המחקר קיבל ברבות הימים תוקף כמחקר אתנו-מוזיקולוגי והתפרסם כספר עב כרס. הספר סוקר את הסגנונות המוזיקליים בשילוב הרקע ההיסטורי של שירים מראשית ההתיישבות החלוצית בארץ, שירים מתקופת "המדינה שבדרך" ושירים משנותיה הראשונות של המדינה הצעירה, כל אלה בליווי דוגמאות תווים נדירות ואינדקס אתחלתות של לחנים. כמו-כן כולל הספר ניתוחים מוזיקליים של השירים וראיונות רבים עם יוצרים – משוררים ופזמונאים, מלחינים ומבצעים.

מאז הרחיבה פליישר את היריעה ופרסמה מחקרים נוספים על אודות הזמר העברי, כגון: ענקי הקיבוץ בזמר העברי: מתתיהו שלם, דוד זהבי, יהודה שרת ("מוסיקה", מס' 12); העמק הוא חלום – שירי עמק יזרעאל ("סידרת עידן", כרך 17); משנות ה-50 אל שנות ה-60: המהפך בזמר העברי 1964-1957 ("במכללה : עיתון פנימי / מכללת לוינסקי לחינוך", מרץ 1995) ועוד.

ציפי פליישר על הזמר העברי

ראיון עם המפקחת המרכזת על החינוך המוסיקלי במשרד החינוך דר' יעל ישי (2011)

​הביטוי המעשי למרכזיותו של הזמר העברי בתרבות הישראלית תורגם על-ידי ציפי פליישר לפרויקט שאותו יזמה, הפיקה וערכה במכללת לוינסקי בין השנים 1996-1992 בשם "פורומי הזמר". במסגרתם, היא הנחתה מפגשים שהוקדשו לנושאים בעלי אופי היסטורי (ציונות והתיישבות חלוצית; העליות הראשונות; המאורעות בארץ; מלחה"ע השנייה; קום המדינה ושנות המדינה) ולנושאי חתך (נופיה ואקלימה של הארץ; שירי ילדות, גן וביה"ס; מורשות מוזיקליות יהודיות ממזרח וממערב והשפעות מוזיקליות זרות; שירי מחולות; שירי שבת ועוד). מפגשים נוספים הוקדשו ליוצרים חשובים כמתתיהו שלם, עמנואל זמיר, משה וילנסקי, סשה ארגוב, נעמי שמר, יורם טהר לב, עמנואל עמירן, מתי כספי, שלום חנוך ועוד, וכן ליוצרים נשכחים כחיים ברקני, אמיתי נאמן, יגאל גורדון ואחרים.

"המפעל הכניס את כל המכללה [מכללת לוינסקי לחינוך] למודעות עמוקה כתוצאה מן העיסוק בזמר העברי" כתבה פליישר. "היה זה באותן שנים של צמיחת הרוק הבוטה בארץ... ההתרחשות [של מפעל הזמר] חשובה בחיי התרבות בישראל, חלוצית תרתי משמע.. .ראשונה מסוגה ומעוררת את התחושה החלוצית-ציונית מן העבר... ועד לחידושים המעניינים והרעננים אז של להקות טיפקס ואתניקס... שיתופם היצירתי של התלמידים בפורומי הזמר, עד כדי חשיפתם כזמרים-מלחינים-מעבדים בפני חבריהם, היה במקום העליון ונוספה כאן חוויה עם הד עצום... שהותירה משקעי ידע וחדווה שלא יימחו. אין כוח שימחק מתוכך את מה שחווית בעוצמות שהן הרבה מעבר לשגרת היום-יום...". מפגשים אלו היוו בהמשך בסיס לסדרת הקונצרטים הפתוחים במכללה בנושא "חלוצי הזמר והחינוך המוזיקלי ביישוב העברי".

פורומי הזמר בביצוע של עשרה שירים

כריכת ספרה של ציפי פליישר הירמון שירים (ארכיון ציפי פליישר, MUS 0121)

כריכת ספרה של ציפי פליישר הירמון שירים (ארכיון ציפי פליישר, MUS 0121)

בשנת 2005 פרסמה פליישר את שני כרכי ספרה הירמון שירים, שהם פרי עשרות שנות מחקר והוראה בתחום ההירמון והזמר העברי. בספר, שהפך לכלי לימוד מרכזי למבצעים, למחנכים, ליוצרים ולמעבדים ברחבי הארץ, מציגה פליישר שיטה מתודולוגית מוזיקלית-תרבותית ייחודית לניתוח של לחני הזמר העבריים בהשראת עבודותיהם החלוציות של המלחינים והאתנומוזיקולוגים בלה בארטוק וזולטאן קודאי על זמר העם.

בשנת 2013 ראה אור מחקר רחב היקף של ציפי פליישר מתי כספי – הקסם והחידה בו היא פורשת את עולמו ההרמוני העשיר והייחודי של המלחין והמבצע מתי כספי, זאת על סמך ניתוח מעמיק של 40 משיריו, בד בבד עם עיסוק ברבדי חייו ובהשפעות המוזיקליות, מהארץ ומחו"ל, שפעלו עליו. ניתוחי השירים מייחסים חשיבות רבה לטקסטים המולחנים. המחקר כולל שתי מהדורות: מהדורה מורחבת בת שלושה כרכים, אשר הוענקה כמתנה לספריות המוזיקה המרכזיות בארץ, ומהדורה בת כרך אחד אשר הופצה בחנויות הספרים. מחקר נוסף רחב היקף של ציפי פליישר אשר יראה אור בעתיד הינו השלמה, כרונולוגית, לספרה משנת 1964 על סגנונות הזמר העברי עד תום העשור השני של שנות האלפיים.

 

ציפי פליישר על הירמון שירים

ראיון עם המפקחת המרכזת על החינוך המוסיקלי במשרד החינוך דר' יעל ישי (2011)

ציפי פליישר מנגנת את השיר "עין גדי"

על-פי הלחן של דב אהרוני למילים של איתן פרץ (2011)

ציפי פליישר מראיינת את יפה ירקוני בביתה, 9.3.1995