חזרה לתוצאות החיפוש

מחזור מנהג אשכנז המזרחי לימים נוראים

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • כתב יד
These manuscripts courtesy of Dr. David and Jemima Jeselsohn
כותר מחזור מנהג אשכנז המזרחי לימים נוראים : עם פרושי הפיוטים מלוקטים בשולי הטקסט.
כותרים נוספים אותך אדרוש ואליך אתודע
אותך אדרוש ואליך אתודע (פרשנות)
תומת צורים וחסדם
אמנם כן יצר
אמנם כן יצר (פרשנות)
סלח נא אשמות ופשעי לאמך
סלח נא אשמות ופשעי לאמך (פרשנות)
אמנם אשמנו עצמו מספר
אמנם אשמינו עצמו מספר (פרשנות)
יעלה תחנונינו מערב
יעלה תחנונינו מערב (פרשנות)
כי הנה כחומר ביד היוצר
כי הנה כחומר ביד היוצר (פרשנות)
אנוסה לעזרה אמצא לנגדי (קטע)
אנוסה לעזרה אמצא לנגדי (פרשנות)
כי אנו עמך ואתה אלהינו
יוצרים נוספים שמעון בן יצחק, פיטן ((ממנו))
יום טוב בן יצחק, מיואני ((ממנו))
בנימין בן זרח ((ממנו))
אברהם בן עזריאל
יוסי בן יוסי, פעל במאה ה-4 או 5 ((ממנו))
Jeselsohn, David and Jemima Switzerland
(current owner)
מקור/בעלים Jeselsohn, David and Jemima, Zurich, Switzerland
סוג הכתיבה אשכנזית מרובעת ורהוטה למחצה
שנה [מאה י"ד]
הערות נוסח המחזור מותאם למנהג פולין והפיוטים שייכים לנוסח זה, הערות על הפיוטים ניתן לראות במחזור דניאל גולדשמידט לימים נוראים (ירושלים תש"ל) בהתאמה לפיוטים השונים.
בשוליים ובין השיטין תיקונים ותוספות של פסוקים ממנהג אשכנז המערבי בכתיבה מאוחרת של המאה הט"ז.
דף 1א-4ב: מוסף ליום ב' של ראש השנה, מסוף שופרות ועד סוף תפילת הבוקר.
חלק מהפיוט: אנוסה לעזרה אמצא נגדי (1א) שרד מהאות ק ואילך: "קדש חדש הוכן מועד" ליוסי בן יוסי. בשוליים פירוש דרשני למחבר לא מזוהה.
"היום תאמצנו" (3א), "אין כאלהינו", פיטום הקטורת, השיר שהיו הלוים אומרים בבית המקדש (4א-ב) תפלת עלינו לשבח איננה. בסוף 4ב כותרת הפרק הבא שלא שרד: "יוצר לשבת דשובה".
דף 5א-12ב: סליחות לערבית של יום כיפור, חסר בהתחלה ובסוף.
"יעלה תחנונו [צ"ל תחנוננו] מערב, ויבא שוועתינו מבקר" (5א) לפי דניאל גולדשמידט, מחזור חימים נוראים (ירושלים, תש"ל) עמ' 10: זה הנוסח המקובל במנהג פולין. בשוליים פירוש לפיוט מתחיל במילים : "פתיחה היא זו לש"צ תיקנוה להתחיל בה" לאברהם בר' עזריאל נתפרסם בספר ערוגת הבשם, מהדורת אפרים א. אורבך (ירושלים, תשכ"ג), חלק ג' עמ' 551.
"שומע תפלה עדיך כל בשר יבואו" (5ב), בשוליים תוספות של פסוקים ממנהג אשכנז המערבי בכתיבה מאוחרת של המאה הט"ז.
"אמנם אשמנו עצמו מספר" (6א) ליוסי בן יוסי. ד' גולדשמידט מחזור לימים נוראים ... יום כפור (ירושלים, תש"ל), עמ' 20: במנהג אשכנז המערבי אין אומרים כאן פיוט זה. בשוליים פירוש המתחיל במילים: "דרכך אלהינו להאריך אפיך מנהג צורינו הוא" ולאחר מכן "אמנם אשמנו עצמו מספר באמת כי אשמתינו גדלו וחזקו שאין אדם יודע לספר".
"סלח נא אשמות ופשעי לאמך" (8א) בשוליים פירוש: "סלח נא אשמות וכו' כ"ה [כלשון הכתוב] ולאומים יחליפו כח".
"אמנם כן יציר [!] סוכן בנו" (8ב) ליום טוב בן יצחק, ונשמטה פה הסטרופה: יום יום ידרשון לך" ראה גולדשמידט שם עמוד 28. בשולים פרוש המתחיל במילים: "אמנם כן פי' הבעיר בנו יצר וגורם לנו לחטוא" לאברהם בר' עזריאל שם חלק ג' עמ' 552.
בשולי דף 8ב בכתיבה המאוחרת הפיוט "תומת צורים וחסדם" לבנימין בר זרח.
"כי הנה כחומר ביד היוצר" (9ב) ובשוליים פירוש: "כי הנה כחמר [!] כל אומן חומל על כלי אומנות שלו" ערוגת הבושם כרך ג' עמ' 552 עם שינויים מהנדפס שם.
"אותך אדרוש ואליך אתוודע" (10ב) לשמעון בר יצחק. בשוליים פירוש: "אותך אדרוש ואליך אתוודע לא אחפוש אך אותך".
"כי אנו עמך ואתה אלהינו" (12א).
לוחיות פתיחה מצוירות פיליגרן, בחלקן בתוספת ציורים גרוטסקיים של ראשי אדם (פרצופי מסכה בסגנון האיטלקי: 2א, 5א, 7ב, 8א, 9א, 10ב,12א,12ב), חיות (5ב) ודגים (5א, 8ב). סגנון העיטורים דומה לזה שבכתב יד ירושלים - הספרייה הלאומית Ms. Heb. 4°681-682 וכתב יד פרמא - ספרית הפלאטינה Cod. Parm. 1264
נושא נוסף: תפלה פרשנות. פיוטים
נושא נוסף: ציורים ועטורים
נושא נוסף: ציורים. חיות
נושא נוסף: ציורים. דגים
Jeselsohn, David and Jemima Zurich Switzerland Ms. 19
קלף אשכנזי, בטשטוש ההבחנה בין צד שיער לצד בשר. ניקוב בשוליים החיצונים והפנימיים ושרטוט בעיפרון עופרת. הפירושים כתובים בכתיבה רהוטה. כתיבה בדיו אדומה לאותיות בראשי סטרופות של הפיוטים, "ככת'" לפני הבאת פסוקים בפיוטים ולמילת הפתיחה של הפזמון החוזרת בסוף כל סטרופה.
כולל שני קטעים ממצחף גדל-מדות.
נושא Digitized manuscripts
סוגה Illustrated works (Manuscript)
היקף החומר 12 דף.
קלף אשכנזי, בטשטוש ההבחנה בין צד שיער לצד בשר. ניקוב בשוליים החיצונים והפנימיים ושרטוט בעיפרון עופרת. הפירושים כתובים בכתיבה רהוטה. כתיבה בדיו אדומה לאותיות בראשי סטרופות של הפיוטים, "ככת'" לפני הבאת פסוקים בפיוטים ולמילת הפתיחה של הפזמון החוזרת בסוף כל סטרופה.
כולל שני קטעים ממצחף גדל-מדות.
שפה עברית
קרדיטים David and Jemima Jeselsohn, The National Library of Israel. "Ktiv" Project, The National Library of Israel.
מספר מערכת 990037675730205171

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

David and Jemima Jeselsohn, The National Library of Israel. "Ktiv" Project, The National Library of Israel.

תנאי השימוש:

שימוש לא מסחרי להוראה ומחקר בלבד

מותר להעתיק ולהשתמש בכתב היד למטרות הוראה, מחקר ושימוש אישי בלבד.

מותר לפרסם את כתב היד למטרות הוראה ומחקר.

חובה לציין את מקור כתב היד בכל שימוש בפריט.

אסור לעשות שימוש מסחרי בפריט.

אין צורך לפנות לספרייה הלאומית לקבלת רשות לשימוש שאינו מסחרי למטרות הוראה ומחקר.

שימוש מסחרי או שימוש שאינו לצורכי הוראה ומחקר מותנים בקבלת הרשאה מבעל כתב היד. לא נדרש אישור נוסף מהספרייה הלאומית.

לפרטי הקשר של בעלי כתבי היד יש ללחוץ כאן.

מידע נוסף:

כתב יד זה שייך לנחלת הכלל (Public Domain) ואינו כפוף לזכויות יוצרים במדינת ישראל.

תנאי השימוש נקבעו בהסכם עליו חתמה הספרייה הלאומית.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?