חזרה לתוצאות החיפוש

מחזור מנהג אשכנז המערבי (מגנצא) שבת זכור-שבת תשובה

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • כתב יד
Courtesy of the Library of the Jewish Theological Seminary
כותר מחזור מנהג אשכנז המערבי (מגנצא) שבת זכור-שבת תשובה.
כותרים נוספים אצילי עם עולי גולה
אכן מעין סדר יום התחלתי
פרה אמרה קשה
שיר השירים אמריה צפה
אילו פומי נימי
אילת אהבים מתנת סיני
אורחות אראלים יקדישו ברדתו לסיני
אנכי גדול בנועדים
ארץ מטה ורעשה
אז טרם נוסדו ארץ ושמים
אלפים שנה נמחקתי בחכו
אדון אמנני אצלו שכנני
ארח חיים מוסר תוכחת
אקדמות מלין ושריות שותא
אנא אתקנית עלמא בתבונה
אתא ודוגמא בריבותא
איסב רשות מן כולכון
אלקא רבא קיים וחייא
אילת השחר אורה בהצחר
משרתיו עומדים/אהובים ונחמדים
אתניה שבחיה דחי עלמיא
יפרח לנוחי שר משיחי
קרוב מצדיקי קדושתו המתיקי
לקדוש בחילה נורא עלילה
זולתך אדונים בעלוני באף ובחרי
אראלים ומלאכים מקדישים ומברכים
אור זרוע זורח כבודו
אזכרך דודי מארץ ירדן וחרמונים
יוצרים נוספים אלעזר בירבי קיליר, פיטן, פעל במאה ה-6-7 ((ממנו))
מאיר בן יצחק, ש"ץ ((ממנו))
שמעון בן יצחק, פיטן ((ממנו))
יוחנן בן יהושע, הכהן ((ממנו))
שמואל בן ראובן, מקרטרש ((ממנו))
קלונימוס בן יהודה ((ממנו))
יהוספיה, הגר ((ממנו))
יצחק בן אלעזר, הלוי ((ממנו))
משולם בן קלונימוס ((ממנו))
מנחם בן מכיר, ממגנצא ((ממנו))
אמתי בן שפטיה ((ממנו))
אליעזר בן נתן ((ממנו))
The Jewish Theological Seminary of America USA
(current owner)
מקור/בעלים The Jewish Theological Seminary of America, New York, NY, USA
סוג הכתיבה אשכנזית מרובעת
שנה מאה י"ג
הערות אינו כולל סליחות וקינות.
ההתחלה עד אמצע הקרובה הקלירית לשבת זכור חסרה.
הפיוט "אצילי עם עולי גולה" שבקרובה הקלירית לשבת פרה נכתב אחרי הסילוק של קרובה זו (10ב).
עם שבעתות למוסף לשבתות זכור, פרה והחודש. השבעתא לשבת פרה פותחת: "פרה אימרה קשה" (11א).
בקרובה לשבת הגדול נכתב גם "רשות לסדר" שתחילתו: "אכן מעין סדר יום התחלתי" (17ב).
לא' דפסח הקרובה "שיר השירים אמריה צפה" (23א), בכה"י נכתבו לקרובה זו גם הפיוטים לקדושה (24ב), אך הפיוטים המיוסדים על שה"ש ב:טו-ד:ח לא נכתבו.
לימים אחרונים של פסח אין בכה"י מעריבים.
התרגום הארמי לקריאת התורה בז' של פסח עם הרשות "אילו פומי נימי" מאת מאיר בר יצחק שץ שלפניו נכתב בדף 76א.
היוצר לא' דשבועות הוא "אילת אהבים מתנת סיני" מאת שמעון בר יצחק (52ב) האופן: "אורחות אראלים יקדישו ברדתו בסיני" (52ב), והזולת: "אנכי גדול בנועדים" (53א). הקרובה ליום א' של שבועות היא "ארץ מטה ורעשה" מאת הקליר (53ב).
לפני ה"סדר" של הקרובה הזו הוכנסו שני דפים (55-56) ובהם ה"סדר" מתוך הקרובה לשבועות מאת יוחנן הכהן ברבי יהושע שתחילתו "אז טרם נוסדו ארץ ושמים".
החלקים בגנות האבות ב"סדר" הקלירי "אלפים שנה נמחקתי בחיקו[!]" החסרים בחלק מכתבי-היד נמצאים בכתב-יד זה.
היוצר ליום ב' של שבועות הוא "אדון אמנני אצלו שכנני" מאת שמעון בר יצחק (66ב), והקרובה ליום זה "אורח חיים מוסר תוכחת" גם היא ממנו.
כאמור, אחרי הקרובות לשבועות נכתב תרגום אונקלוס לקריאות בתורה, בז' של פסח ובא' דשבועות. התרגום עם ההרחבות המדרשיות המשולבות בו. בראש התרגום לקריאה בתורה בא' דשבועות הרשות "אקדמות מילין ושריות שותא" מאת מאיר בר יצחק שץ (81ב)
משולבים בתרגום פיוטי הדברין הארמיים, מצויים פיוטי דברין לכל עשרת הדברות ולשני הפסוקים שלפניהם (83ב).
הפיוט לדיבר הראשון פותח: "אנא אתקנית עלמא בתבונה" (84ב).
בדף 92ב "רשות להפטרות" [=רשות לתרגום ההפטרות] נעתקו הרשויות: "אתא ודוגמא בריבותא" מאת שמואל בן ראובן מצרטוש (92ב), "איסב רשות מן כולהון[!]" (93א), "אלקא רבא קיים וחייא" (93א).
בסוף הרשות השלישית מצויין שהתרגום הנקרא אחריה הוא תרגום של הפטרה מספר יחזקאל. אחרי הרשויות נכתבו תרגומי ההפטרות. שרדו התרגומים להפטרות שני הימים הראשונים של פסח והתחלת תרגום הפטרת שבת חול המועד פסח.
בדף 95א: יוצרות לשבתות מצויינות בשנה. שרדו: יוצר אופן וזולת לשבת נחמו יוצר ואופן לשבת ר"ח כמנהג אשכנז המערבי ואחריהם היוצר "אילת השחר אורה בהצחר" (97א), והאופן "משרתיו עומדים אהורים ונחמדים" (97ב)
שניהם מאת מאיר בר יצחק שץ ושניהם מיועדים גם הם לשבת ור"ח
מערכות יוצר ורשויות לשבת חתן, נעתקו: מערכת יוצר (פיוטי יוצר אופן וזולת) ורשויות לחתן מאת שמעון בר יצחק (98א) ואחריהן הפיוט "אתניה שבחיה דחי עלמיא" (100ב),
פסוקי תורה מענין חתונה שקורא החתן אחרי קריאת התורה, תרגום אונקלוס אחרי כל פסוק, פיוטים לשלב בקדושה של מוסף והפיוט "יפרח לנוחי שר משיחי" מאת יוסיפיה הגר לשלב בברכת שים שלום של תפלה זו,
מערכת יוצר (פיוטי יוצר אופן וזולת) "לרבינו יצחק הלוי" (101ב), מערכת יוצר "לחתן מרבנא קלונימוס בן רבנא יהודה" במערכת זו פיוט יוצר 3 פיוטי אופן (הראשון פותח: "קרוב מצדיקי קדושתו המתיקי" והשני "וקדוש בחילה נורא (עליה) עלילה"
שניהם מאת קלונימוס בר יהודה והשלישי "אראלים ומלאכים מקדיש[ים] ומברכים" "לר' אמיתי") ופיוט זולת (103א), ומערכת יוצר "מר' מאיר שליח ציבור" (105ב)
ואחריהן רשויות לחתן "של רבנא קלונימוס" (107א), "של רבינו יצחק הלוי" ו"דרבנא אב"ן" [=אליעזר בן נתן] (109א), "יוצר לשבת של הפסקה: אור זרוע זרוח כבודו" מאת מנחם בר מכיר (פיוט יוצר בלבד) (110ב)

מערבת "יוצר לתשובה לר' אליעזר בר נתן" (יוצר אופן וזולת) (111ב), ו"זולתות אומ' בין פסח לעצרת" (113א).
שני פיוטי זולת השייכים לקבוצה זו "אזכרך דודי מארץ ירדן וחרמונים" מאת משולם בר קלונימוס ו"זולתך אדונים בעלוני באף ובחרי" מאת קלונימוס בן יהודה כתובים בדף שנכרך בראש כה"י.
דפים 2א-54ב, 57א-76א, 95א-96א, 111ב-113א עם ניקוד וציון הרפות. עם זרויות בניקוד.
בדפים 76א-110א עיטורים סביב חלק ממילות הפתיחה.
נושא נוסף: תפלה סדורים ומחזורים מנהג אשכנז המערבי (מגנצא)
נושא נוסף: ציורים. עטורים
נושא נוסף: נקוד
The Jewish Theological Seminary of America New York, NY USA Ms. 9303
The Jewish Theological Seminary of America New York, NY USA Ms. D. 444
בכתיבות שונות.
על מנת לשלב כאמור, את הסדר "אז טרם נוסדו ארץ ושמים" נמחקה התחלת הסדר הקלירי "אלפים שנה נמתקתי בחרו" (54ב, התחלת המילה "אלפים" והמלים "באין בארות" שרדו).
בדף 56ב נמחקו סופו של ה"סדר" של יוחנן הכהן ברבי יהושע, והמשך הקרובה לשבועות שלו, ובמקומם נכתבה התחלת ה"סדר" הקלירי נמחק כאמור בדף 54ב.
נושא Digitized manuscripts
סוגה Illustrated works (Manuscript)
היקף החומר 114 דף.
בכתיבות שונות.
על מנת לשלב כאמור, את הסדר "אז טרם נוסדו ארץ ושמים" נמחקה התחלת הסדר הקלירי "אלפים שנה נמתקתי בחרו" (54ב, התחלת המילה "אלפים" והמלים "באין בארות" שרדו).
בדף 56ב נמחקו סופו של ה"סדר" של יוחנן הכהן ברבי יהושע, והמשך הקרובה לשבועות שלו, ובמקומם נכתבה התחלת ה"סדר" הקלירי נמחק כאמור בדף 54ב.
שפה עברית
קרדיטים Courtesy of the Library of the Jewish Theological Seminary, The National Library of Israel. "Ktiv" Project, The National Library of Israel.
מספר מערכת 990001236360205171

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

Courtesy of the Library of the Jewish Theological Seminary, The National Library of Israel. "Ktiv" Project, The National Library of Israel.

תנאי השימוש:

איסור העתקה שימוש לא מסחרי להוראה ומחקר בלבד

מותר להשתמש בכתב היד למטרות הוראה, מחקר ושימוש אישי בלבד.

מותר להעתיק ולפרסם טקסט הלקוח מכתב היד למטרות הוראה ומחקר.

חובה לציין את מקור כתב היד בכל שימוש בפריט.

אסור להעתיק את העותק הדיגיטלי של כתב היד.

אסור לפרסם את העותק הדיגיטלי של כתב היד.

אסור לעשות שימוש מסחרי בפריט.

אין צורך לפנות לספרייה הלאומית לקבלת רשות לשימוש שאינו מסחרי לצרכי הוראה ומחקר וללא העתקה ופרסום של העותק הדיגיטלי.

שימוש מסחרי, שימוש שאינו לצורכי הוראה ומחקר העתקה ופרסום העותק הדיגיטלי מותנים בקבלת הרשאה מבעל כתב היד. לא נדרש אישור נוסף מהספרייה הלאומית.

לפרטי הקשר של בעלי כתבי היד יש ללחוץ כאן.

מידע נוסף:

כתב יד זה שייך לנחלת הכלל (Public Domain) ואינו כפוף לזכויות יוצרים במדינת ישראל.

תנאי השימוש נקבעו בהסכם עליו חתמה הספרייה הלאומית.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

 

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?