חזרה לתוצאות החיפוש

מחזור מנהג צרפת לחנוכה-תשעה באב

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • כתב יד
This manuscript belongs to the Biblioteca Palatina of Parma, Ministero per I Beni e le Attività Culturali, Italy
כותר מחזור מנהג צרפת לחנוכה-תשעה באב.
כותרים נוספים ספר המצוות לאברהם בן אפרים (לקוטים)
ספר התרומה (הלכות יין נסך)
ספר מצוות קטן (ממצות קפד-קפה)
אברות יונה שפתים דחופה
אדון אמנני אצלו שכנני
אדון חסדך בל יחדל
אהוביך אהבוך מישרים
אופני הוד ושרפי להבה
אור יום הנף
אור ישע מאושרים
אור ישראל וקדושו
אות ומופת קדשת
אותותיך אז ראינו בעין
אז בגלות יונים צעקו ממצר
אז רוב נסים הפלאת בלילה
אזהרת ראשית לעמך נתת
אזכור ברעד מעללי יה
אזכרה שנות עולמים
אי פתרוס בעברך
אל לקחני לנחלה
אלהים בצעדך הכות פתרוס
אמהות עת נכבשה
אמר משה נביאה
אמרות ה' אמרות טהורות
אמת יהגה חכי
אנכי אחת דבר בקדשו
אנכי שמעתי ונתאיימו
אנעים לקלס בעדוני
אסירים אשר בכושר שעשעתה
אסירים כיצאו ביד רמה
אערוך לך ואצפה
אפיק רנן ושירים
ארח חיים מוסר תוכחת
אריא וגנבי טובי מרעיה
אריות הדיחו פזורה
ארנן חסדך לבקר
את השם הנכבד והנורא
אתה הארת יומם ולילה לפני מחני
בדעתו אביעה חידות
ויהי בימי אחשורוש אמר רב אי היה בימיו
ויושע אדון איומה מכף מעני
ויושע ה' אום למושעות
וירד אביר יעקב נורא עלילה
טל תן לרצות ארצך
ידודון ידודון כל חילי קרטון
יום הבכורים תקריבו מנחה חדשה
כל ישראל יש להם, פירוש משה לימד תורה לזקנים
לבעל התפארת מתקן רום בזרת
ליל שמורים אור עולמו נגלה
ליל שמורים אותו אל חצה
מדרש תנחומא (פרשת בשלח)
משה לימד תורה לזקנים
שטר מכירת ספר
שיר בפי אערוך במקהלות
שקדתי דלתות
תחלת כל מעש תורה קנית
תקון שטרות
יוצרים נוספים אבן גיאת, יצחק בן יהודה, 1038-1089 ((ממנו))
אבן עזרא, אברהם בן מאיר, 1089-1164 ((ממנו))
אונקלוס ((ממנו))
אליהו בן מנחם, הזקן ((ממנו))
אליעזר בן שמואל, הכהן.
בנימין בן זרח ((ממנו))
ברוך בן יצחק, מגרמיזה ((ממנו))
טוב עלם, יוסף בן שמואל ((ממנו))
יהודה, הלוי, 1075 בערך-1141 ((ממנו))
יוסף בן יעקב ((ממנו))
יצחק בן אברהם ((ממנו))
יצחק בן אשר ((ממנו))
יצחק בן יהודה ((ממנו))
יצחק בן יוסף, מקורביל ((ממנו))
מנחם בן שמואל ((ממנו))
משולם בן קלונימוס ((ממנו))
פרץ בן אליהו, מקורביל, נפטר ב-1295? ((ממנו))
קלונימוס בן שבתי מרומה ((ממנו))
אלעזר בירבי קיליר, פיטן, פעל במאה ה-6-7 ((ממנו))
קרא, יוסף בן שמעון, 1065 בערך-1135 בערך ((ממנו))
שלמה בן יהודה, הבבלי ((ממנו))
שמואל בן אליהו הכהן ((ממנו))
שמואל בן יצחק ((ממנו))
שמואל בן מאיר (רשב"ם)
שמואל בן מנחם ((ממנו))
שמעיה, תלמידו של רש"י, 1060-1130 ((ממנו))
בנימין בן אהרן (בעלים קודמים)
יוסף בכור שור ((מוזכר))
יצחק הלוי, המאה ה-11 ((מוזכר))
מאיר בן יצחק, ש"ץ ((מוזכר))
משה, הדרשן ((מוזכר))
משלם בן משה ((מוזכר))
שלמה בן יצחק (רש"י), 1040-1105 ((מוזכר))
The Palatina Library Italy
(current owner)
מקור/בעלים The Palatina Library, Parma, Italy
סוג הכתיבה אשכנזית מרובעת
שנה מאה י"ג
הערות כולל פיוטים, קריאות בתורה, הפטרות ומגילות לשבתות חנוכה, ד' פרשיות, פורים, שבת הגדול, פסח, שבועות ותשעה באב.
דף [16]ב-[20]א: חנוכה, בין הפיוטים לשבת חנוכה ה"גאולה" "אז בגלות יונים צעקו ממצר".
דף [20]ב-[26]א: שקלים, בין הפיוטים האופן "לבעל התפארת מתקן רום בזרת" מאת בנימין בר זרח והזולת "אסירים כיצאו ביד רמה". בכל הקדושתאות שבכה"י לא נעתקו סילוקים, בקדושאות לד' פרשיות נכתבו במקומם פזמונים מאת ריצ"ג.
המפטיר לשבת שקלים ארוך מהנהוג במנהג אשכנז.
דפים [26]א-[35]א: זכור. בין הפיוטים הזולת "אערוך לך ואצפה" וה"מי כמוך" "אדון חסדרך בל יחדל" מאת ריה"ל.
דפים [35]א-[47]ב: פורים.
דפים [47]ב-[52]א: פרה. בין הפיוטים האופן "אופני הוד ושרפי להבה".
דפים [52]א-[57]א: החודש. בין הפיוטים האופן "ידודון ידודון כל חיילי קירטון" מאת יצחק בר יהודה.
דפים [57]א-[63]ב, [68]א: שבת הגדול. היוצר "ארנן חסדך לבקר", הזולת "אריות הדיחו פזורה" והקדושתא "אלהים בצעדך הכות פתרוס" כולם מאת ריט"ע. הרהיט "אז רוב נסים הפלאת בלילה" בקדושתא זו החלף בפזמון "אל לקחני לנחלה" מאת ראב"ע.
ההפטרה היא הפטרת פרשת צו והיא נכתבה עם התרגום הארמי אחרי כל פסוק. גם ההפטרות לפסח (כולן) ולשבועות עם התרגום הארמי אחרי כל פסוק.
דפים [68]ב-[88]א: א של פסח. לרגלים יש בכה"י מעריבים. לא' של פסח "ליל שמורים אותו אל חצה" (רק שתי הברכות הראשונות והביכור "אזכרה שנות עולמים" מאת מאיר בר יצחק שץ, הגדה של פסח, היוצר "אור ישע מאושרים" מאת שלמה הבבלי (כל חלקיו),
במוסף הקרובה הקלירית לטל "בדעתו אביעה חידות". הפיוט "טל תן לרצות ארצך": שבסופה לא נעתק ולא נעתק במקומו פיוט אחר.
דפים [88]א-[95]ב: ב' של פסח. המעריב "ליל שמורים אור עולמו נגלה" (רק שתי הברכות הראשונות) והביכור "אור יום הנף" מאת מאיר בר יצחק שץ. היוצר "אזכור ברעד מעללי יה" מאת ריט"ע (רק פיוט יוצר).
בשוליו הוסיף המעתיק "פתיחה לקדיש ממו' אבי הר' שמואל בה"ר אליהו הכהן צב"י: שקדתי דלתות", ו"פתיחה לברכו ממו' אבי ... שיר בפי אערוך במקהלות". הקדושתא "אברות יונה שפתים דחופה" מאת ריט"ע. בראשה "קרובת העומר" ([89]ב). ההפטרה עם ברכות.
דף [96]א-[99]א: הקריאות בתורה לחוהמ"פ.
דפים [99]א-[106]א: שבת חוהמ"פ. שתי מערכות יוצר שמהן נעתקו פיוטי יוצר וזולת בלבד "אפיק רנן ושירים" מאת משולם בר קלונימוס ו"אהוביך אוהביך מישרים" מאת שמעון בר יצחק. בראש שתיהן "ויאמר מה שירצה".
ביניהן נעתקה הקדושתא הקלירית "אסירים אשר בכושר שעשעתה" ללא הרהיטים. בראש מערכת היוצר השניה: "יוצר אחר ... וקרובה אחרת" ([104]א), אולם קרובה נוספת לא נעתקה.
דפים [106]א-[120]ב: ז' של פסח. המעריבים לימים אחרונים של פסח נעתקו בשלמות. לז' של פסח "ויושע אדון איומה מכף מעניי" מאת ריט"ע, היוצר "אתה הארת יומם ולילה לפני מחני", הזולת "אי פתרוס בעברך" מאת שמעון בר יצחק,
והקדושתא "את השם הנכבד והנורא" מאת ריט"ע. הקריאה בתורה עם תרגום אונקלוס ועם ההרחבות המדרשיות בארמית המשולבות בתרגום זה.
דפים [120]ב-[134]ב: ח' של פסח. המעריב "ויושע ה' אום למושעות" מאת יוסף בן יעקב, היוצר "אנעים לקלס בעידוני" מאת ריט"ע, הזולת "אמהות עת נכבשה" מאת שמעון בר יצחק והקדושתא "אותותיך אז ראינו בעין" גם היא מאת שמעון בר יצחק.
בקריאה בתורה לח' של פסח נכתבה רק הפרשה הנקראת כשהוא חל ביום חול. החלק הנוסף הנקרא כשהוא חל בשבת נכתב בשוליים. מגילת שה"ש נכתבה אחרי ההפטרה.
דפים [134]ב-[144]א: פרקי אבות עם פרק קנין תורה.
דפים [146]ב-[167]א: א' של שבועות, המעריב "אנכי אחת דבר בקדשו" מאת יוסף בר יעקב (בשלמות), היוצר "אדון אמנני אצלו שכנני" הזולת "אנכי שמעתי נתאיימו" והקדושתא "אורח חיים מוסר תוכחת" שלשתם מאת שמעון בר יצחק.
קריאה התורה עם תרגום אונקלוס אחרי כל פסוק ועם ההרחבות והפיוטים בארמית לעשרת הדברות. נעתקו פיוטים ארמיים לשבעת הדברין הראשונים (ללא תשא שני פיוטים "אמר משה נביאה" ו"אריא וגנבי טובי מרעיה").
למוסף האזהרות "אזהרת ראשית לעמך נתת" ובשוליהן התוספת שתחילתה "תחלת כל מעש תורה קנית" ([166]ב).
דפים [167]א-[186]ב: ב' של שבועות. המעריב "וירד אביר יעקב נורא עלילה" מאת ריט"ע (רק שתי הברכות הראשונות) והביכור "יום הבכורים תקריבו מנחה חדשה" מאת יוסף בר יעקב, היוצר "אות ומופת קדשת" הזולת "אור ישראל וקדושו"
והקדושתא "אמרות ה' אמרות טהורות" שלשתם מאת ריט"ע. למוסף האזהרות "אמת יהגה חכי" מאת אליהו הזקן.
דפים [187]א-[192]ב: תשעה באב. רק מגילת איכה והקריאות בתורה וההפטרות לשחרית ולמנחה.
לכה"י נוספו דפים. בשני מקומות. בתחילת כה"י ([1]-[15]) ובהם ברכות השחר ופסוקי דזמרא לשבת ויו"ט. בברכות השחר מצויות, בין השאר, הברכות "מגביה שפלים" "שלא עשאני בור" "סומך נופלים", "שלא חסר מצרכי כלום"
ומצויות בהן תפילותיהם של ר' אלעזר ושל רב (בבלי ברכות טז ע"ב) ([3]א). בתפלת "ברוך שאמר" מצויה הברכה "ברוך כסא מלכותו" בפסוקי דזמרא מזמורים מיוחדים לר"ה ויו"כ. לפני מזמור קמה קבוצת פסוקים גדולה הפותחת במילה "אשרי".
המזמור עצמו לא נעתק. דפים נוספו גם באמצע ההפטרה לשה"ג, ובהם נעתקה מגילת רות שהמעתיק שכח להעתיק במקומה. מכיון שהדפים הנוספים חלקו את הפטרת שה"ג לשני חלקים והרחיקו את החלקים זה מזה.
כתב המעתיק את החלק שאחרי המגילה עם תרגומו לארמית פעם נוספת לפני המגילה, המגילה עם ניקוד וטעמים אך השלמת ההפטרה ללא ניקוד וטעמים.
הפטרות אחדות הושלמו בשוליים כדי להתאימן למנהג מקומי. בשולי הפטרת פרה נוספו בראשה שלושה פסוקים (יח' לו:יט-לו:כא). בשולי הפטרת שה"ג נוספו בסופה 3 פסוקים (יר' ח:כט-ח:לא). ההוספה רק בחלק שאחרי מגילת רות.
גם בהפטרות ז' וח' של פסח וא' וב' של שבועות דילג המעתיק על חלקים שהושלמו בשוליים.
בשולי הדפים (למעט הדפים שנוספו לכה"י) פרושי פיוטים והלכות. כשהיו למעתיק דפים ריקים נכתבו העניינים שבשוליים גם בפנים. כך בדפים [14]ב-[15]א תיקון שטרות הכולל: "שאר הלואה בעדים" (שני נסחים), "שטר מכירת ספר", "שטר מחילה", "שטר הרשאה"
ו"כתובה דארכסא". ובדפים [144]ב-[145]ב ספר מצוות קטן מאת יצחק בן יוסף מקורביל עם הגהות פרץ בן אליהו מקורביל מצוות קפד-קפה. בראשן "הלכות גיטין", "הלכות חליצה".
בפרושי הפיוטים ובהלכות שבשוליים מרבה המעתיק להביא דברים מזקנו "הר' מנחם בר שמואל" ([58]א, [82]ב, [83]א, [96]א, [96]ב, [97]א, [97]ב ועוד).
דף [74]ב: "שמעתי מפי זקני הר' שמואל בה"ר מנחם נ"ע".
בשולי דפי כה"י נעתק כדלהלן:
דפים [16]ב-[18]א: פרוש הפיוטים לחנוכה.
דפים [18]א-[19]ב: פרוש רש"י לקריאת התורה בחנוכה (במ' ז-ח).
דפים [19]ב-[20]א, [25]ב-[26]א, [82]ב-[83]א, [92]ב-[99]א, [101]ב-[104]א, [164]ב-[166]א: הלכות חלקן מלוקטות מסימני ספר המצוות מאת אברהם בר אפרים.
בהלכות מוזכרים בין השאר "ריב"א" ([164]ב) ו"הכ"ר יוסף קרא או' בשם ר' קלונימוס איש רומי" ([165]א), "הרפ"ש" [=פרץ בן אליהו מקורביל] ([165]ב).
דפים [20]ב-[25]א, [26]א-[27]ב, [20]ב-[39]א, [47]ב-[51]א, [52]ב-[56]א: פרוש הפיוטים לד' פרשיות. הפרוש הוא נוסח מעובד של פרוש ר' שמעיה (השווה כ"י פרמא-דה רוסי 378 (ס' 13736). מוזכרים בו: "ר' משולם [בן משה]" ([22]ב.
[24]א, [30]ב, [33]ב, [38]א, [38]ב, [39]א, [48]א, [49]א, "ר' יוסי [קרא] ([21]ב), "רבי יוסף בכור שור" ([37]א), "ר' יצחק הלוי מ"כ", "ר' משה הדרשן" ([34]א),
"ר' מאיר [בר יצחק] משבש את המחזורי'" ([34]ב), "כך הגיה ר' מאיר [בר יצחק] ההגון זצ"ל" ([38]ב, "מפי רש"י" ([36]א).
דפים [27]ב-[30]א, [51]ב-[52]א, [56]ב-[57]א: סימני ספר התרומה מאת ברוך בן יצחק מגרמיזא הלכות יין נסך, בראשן "הלכות יין נסך כאשר מצ' בס' התר'", בסופן "סליק סה"ת" [=ספר התרומה] ואחריהן פסקה נוספת שתחילתה "דין משתאות של גויים כגון מי תפוחים"
דפים [39]ב-[46]א: פרוש למגילת אסתר מלוקט ממדרשי חז"ל. פותח: "ויהי בימי אחשורוש אמ' רב אי היה בימיו מה שכתו' בתורה".
דפים [46]א-[47]ב: לקט מאמרי חז"ל בדיני קריאת המגילה.
דפים [57]א-[63]ב, [68]א-[69]א, [76]א-[81]א, [83]ב-[92]ב, [99]ב-[101]א, [104]א-[114]א, [121]א-[128]א: פרוש לפיוטים לשבת הגדול ולפסח, מוזכר "כ"ה הר' דוד" ([110]ב).
דפים [69]ב-[76]א: פרוש הגדה של פסח, כנראה מאת המעתיק. דף [73]א: סימן לעריכת ליל הסדר וברכת המזון.
דפים [83]ב-[88]א: פרוש לפיוטי הטל. נוסח מעובד מפרוש ר' שמעיה (השווה כ"י פרמא-די רוסי 378 (ס' 13736), מזכיר "ר' נתן" ([86]ב, [87]ב).
דפים [114]א-[121]א: מדרש "תנחומא" פ' בשלח, שונה מן הנדפס.
דפים [130]ב-[134]ב: פרוש מגילת שה"ש. ההתחלה זהה לפרוש המיוחס לרשב"ם (השווה פירוש על קהלת ושיר השירים לרבינו שמואל בן מאיר ז"ל, ליפסיא תרט"ו, עמ' 37-39) אך הרוב שונה.
דפים [134]ב-[143]ב: פרוש המשנה מסכת אבות, פותח: "משה לימד תורה לזקנים, לא לע' זקנים שהיו בימיו", ואולי הפרשן הוא אליעזר בן שלמה שכתב את הקולופון בדף [144]א.
דפים [146]ב-[155]ב, [156]ב-[164]א, [166]א-[177]ב: פרוש הפיוטים לשבועות.
דפים [177]ב-[186]א: פרוש האזהרות "אמת יהגה חכי" לאליהו הזקן כנראה מאת המעתיק. עם הוספות רבות בגליונות. מוזכרים "הר"ר פרץ" ([178]א), "הר"ר יעקב מאוליינש" ([84ב).
דפים [187]א-[190]א: פרוש רש"י למגילת איכה.
דפים [13]ב-[14]א: "סימנים ממה שכתוב סביב המחזור מבחוץ" לפי מפתח זה רשומים נוסף למצוי בשולי הדפים שבכה"י עניינים שאינם בכה"י, וביניהם פרוש תפלות לימים נוראים והלכות אסור והתר רבות, ומכאן שבכה"י היו בעבר יותר דפים מהמצויים בו היום
עם קישוטים מעטים.
עם מחיקות צנזור.
בראש כה"י בכתיבה שונה לוח מולדות לחודשי השנים יג-יח במחזור רסט (=שנים ק"ה-ק"י).
נושא נוסף: מקרא פרשנות (שלמה בן יצחק רש"י)
נושא נוסף: מקרא פרשנות כתובים מגלות איכה
נושא נוסף: מקרא פרשנות כתובים מגלות אסתר
נושא נוסף: מקרא פרשנות כתובים מגלות שיר השירים
נושא נוסף: מקרא תנ"ך נביאים הפטרות
נושא נוסף: תלמוד משנה פרשנות סדר נזיקין אבות
נושא נוסף: הלכה דינים ומנהגים
נושא נוסף: הלכה. ספרי מצוות
נושא נוסף: מדעים. אסטרונומיה
נושא נוסף: תפלה פרשנות
נושא נוסף: תלמוד משנה סדר נזיקין אבות
נושא נוסף: צנזורה
נושא נוסף: ברכת המזון
נושא נוסף: מדרש. אגדה
נושא נוסף: לוח לשנים ק"ה-ק"י
נושא נוסף: לוח מולדות לשנים ק"ה-ק"י
נושא נוסף: תפלה סדורים ומחזורים מנהג צרפת
נושא נוסף: ציורים. קישוטים
נושא נוסף: ברכות השחר
נושא נוסף: שבת הגדול
נושא נוסף: עמר
The Palatina Library Parma Italy Cod. Parm. 3136
Catalogue De-Rossi Parma Italy 405
בכה"י חסרים דפים ב-4 מקומות שונים: באמצע פיוטים לחנוכה (אחרי דף [16]), באמצע פרקי אבות (ג:יט-ד:כז) (אחרי דף [138]), סמוך לסוף אזהרות "אמת יהגה חכי" (אחרי דף [185]) באמצע קה"ת לתשעה באב (אחרי דף [190]).
ספרור הדפים [בסוגריים מרובעים] לפי ספרור המסגרות שעל הסרט.
הפירוש בשוליים בכתיבה שונה, אותו סופר העתיק גם דפים אחדים [17]ב-[20]א ו-[68]א בכתיבה המרובעת שלו (השווה דפים [81]ב-[82]א).
קולופון בדף [144]א: "סליקו פרקי אבות ... חזק אליעזר בה"ר שמואל הכהן זצ"ל".
נושא Digitized manuscripts
פרסומים כה"י מסומן פ במחזור פסח, מהד' י' פרנקל (ירושלים, תשנ"ג). ושם במבוא, עמ' נא: "מייצג שלב קדום של מנהג צרפת".
J. B. De-Rossi, Mss. codices hebraici Biblioth I. B. De-Rossi (Parmae, 1803), no. 405.
Hebrew manuscripts in the Biblioteca Palatina in Parma: catalogue / edited by Benjamin Richler
palaeographical and codicological descriptions, Malachi Beit-Arié. Jerusalem: Hebrew University of Jerusalem, Jewish National and University Library, 2001
סוגה Censored manuscripts
Calendars
Illustrated works (Manuscript)
סימול במוסד בעלים בדף [3]א בראש הדף: "אני בנימן בר אהרן ז"ל עשיתי אלו הסימנים" מובאים שמות אנשים ונשים כנראה בני משפחתו של בנימין הנ"ל, לידם פסוקי מקרא שמצויים בהם שמות אלו, ולידם הפרט הרמוז בכל פסוק והתאריך שהוא מציין. מצויינים התאריכים פ"ז-צ.
היקף החומר [192] דף.
בכה"י חסרים דפים ב-4 מקומות שונים: באמצע פיוטים לחנוכה (אחרי דף [16]), באמצע פרקי אבות (ג:יט-ד:כז) (אחרי דף [138]), סמוך לסוף אזהרות "אמת יהגה חכי" (אחרי דף [185]) באמצע קה"ת לתשעה באב (אחרי דף [190]).
ספרור הדפים [בסוגריים מרובעים] לפי ספרור המסגרות שעל הסרט.
שפה עברית
קרדיטים This manuscript belongs to the Biblioteca Palatina of Parma, Ministero per I Beni e le Attività Culturali, Italy, The National Library of Israel. "Ktiv" Project, The National Library of Israel.
מספר מערכת 990000834690205171
קישורים For Hebrew Manuscripts in the Biblioteca Palatina in Parma (Ed. B. Richler) entry, click here
For related article in RAMBI, click here
For related article in RAMBI, click here
For related article in RAMBI, click here
For related article in RAMBI, click here
For related article in RAMBI, click here
For related article in RAMBI, click here
For related publication, click here
For related publication, click here
For related publication, click here
For related publication, click here
For related publication, click here

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

This manuscript belongs to the Biblioteca Palatina of Parma, Ministero per I Beni e le Attività Culturali, Italy, The National Library of Israel. "Ktiv" Project, The National Library of Israel.

תנאי השימוש:

איסור העתקה שימוש לא מסחרי להוראה ומחקר בלבד

מותר להשתמש בכתב היד למטרות הוראה, מחקר ושימוש אישי בלבד.

מותר להעתיק ולפרסם טקסט הלקוח מכתב היד למטרות הוראה ומחקר.

חובה לציין את מקור כתב היד בכל שימוש בפריט.

אסור להעתיק את העותק הדיגיטלי של כתב היד.

אסור לפרסם את העותק הדיגיטלי של כתב היד.

אסור לעשות שימוש מסחרי בפריט.

אין צורך לפנות לספרייה הלאומית לקבלת רשות לשימוש שאינו מסחרי לצרכי הוראה ומחקר וללא העתקה ופרסום של העותק הדיגיטלי.

שימוש מסחרי, שימוש שאינו לצורכי הוראה ומחקר העתקה ופרסום העותק הדיגיטלי מותנים בקבלת הרשאה מבעל כתב היד. לא נדרש אישור נוסף מהספרייה הלאומית.

לפרטי הקשר של בעלי כתבי היד יש ללחוץ כאן.

מידע נוסף:

כתב יד זה שייך לנחלת הכלל (Public Domain) ואינו כפוף לזכויות יוצרים במדינת ישראל.

תנאי השימוש נקבעו בהסכם עליו חתמה הספרייה הלאומית.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

 

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?