ברית מלח
פרשת קרח עוסקת בניסיונם של קרח ועדתו לערער על כהונתו של אהרן. כדי לאשש את מעמדו של אהרן, מודיע הקב"ה על 24 מתנות כהונה הניתנות לאהרן ובניו. הבטחה זו מחוזקת בברית מיוחדת 'ברית מלח'.
כנאמר בפרשה:
"כֹּל תְּרוּמֹת הַקֳּדָשִׁים, אֲשֶׁר יָרִימוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל לַה' נָתַתִּי לְךָ וּלְבָנֶיךָ וְלִבְנֹתֶיךָ אִתְּךָ, לְחָק-עוֹלָם: בְּרִית מֶלַח עוֹלָם הִוא לִפְנֵי ה', לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּך"
(במדבר יח, יט)ְ.
מסביר רש"י:
"ברית מלח עולם – כרת ברית עם אהרן בדבר הבריא ומתקיים ומבריא את אחרים: ברית מלח – כברית הכרותה למלח שאינו מסריח לעולם".
גם בקרבנות נאמר ביטוי זה:
"וְכָל קָרְבַּן מִנְחָתְךָ בַּמֶּלַח תִּמְלָח וְלֹא תַשְׁבִּית מֶלַח בְּרִית אֱלֹהֶיךָ מֵעַל מִנְחָתֶךָ עַל כָּל קָרְבָּנְךָ תַּקְרִיב מֶלַח:"
(ויקרא ב, יג).
וכן על מלכות בית דוד:
"הֲלֹא לָכֶם לָדַעַת כִּי ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל נָתַן מַמְלָכָה לְדָוִיד עַל יִשְׂרָאֵל לְעוֹלָם לוֹ וּלְבָנָיו בְּרִית מֶלַח" (דברי הימים י"ג ה).
המלח משמש מרכיב חיוני במזון לטיבול ולשימור. כמו כן: "נהגו להניח מלח על השולחן לפי שהשולחן דומה למזבח והאכילה כקרבן ונאמר על כל קרבנך תקריב מלח" (שולחן ערוך אורח חיים סימן קסז, ח).
ביהדות נודעת למלח חשיבות בתהליך הכשרת הבשר. את הבשר צריך להדיח מדם, להשרות במים נקיים ואז למלוח אותו, כדי שהדם יצא מהבשר. הלכות אלו נשנו בשולחן ערוך יורה דעה. בפועל, הנשים הן שעסקו בהכשרת הבשר והן כמובן לא למדו את השולחן ערוך. לכן נכתבו ספרי הדרכה מיוחדים לנשים בשפה עממית, כדי שידעו להכשיר את הבשר כהלכתו. אחד הספרים נקרא ברית מלח אשר נכתב בידי רבי יום טוב ליפמן הלר (של"ט-תי"ד; 1654-1579), והתפרסם בחיבורו תוספות יום טוב על המשנה. רבי יום טוב ליפמן הלר היה מתלמידיו של המהר"ל מפראג. כיהן כרב בניקלשבורג ובעיר וינה. אחרי עלילה נאלץ לעבור לפולין ובה כיהן בערים לובלין, בריסק וקרקוב.