פנים מאירות
פרשת בהעלותך פותחת באור המנורה: "דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת-הַנֵּרֹת אֶל-מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת" (במדבר ח, ב). בהמשך הפרשה בני ישראל מתלוננים על המן ותובעים בשר: "וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמְרוּ מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר: זָכַרְנוּ אֶת-הַדָּגָה אֲשֶׁר-נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת-הֶחָצִיר וְאֶת-הַבְּצָלִים וְאֶת-הַשּׁוּמִים: וְעַתָּה נַפְשֵׁנוּ יְבֵשָׁה אֵין כֹּל בִּלְתִּי אֶל-הַמָּן עֵינֵינוּ" (במדבר יא, ד-ו). התורה משבחת את המן: "וְהַמָּן כִּזְרַע-גַּד הוּא וְעֵינוֹ כְּעֵין הַבְּדֹלַח" (שם, ז).
חז"ל במכילתא לפרשת בשלח מעירים על ההבדל בין המן לשליו: "ובקר וראיתם -מכאן אתה למד, שבפנים מאירות ניתן המן לישראל. השלו ששאלו ממלא מעיים ניתן להם בפנים חשכות, אבל המן ששאלו אותו כהלכה, ניתן להם בפנים מאירות".
הבקר המאיר הוא זמנו של המן שהוא הכרחי לקיומו של האדם. לעומת זאת הבשר שהוא מותרות ניתן בלילה בחשכה.
רבי מאיר בן רבי יצחק איזנשטט (ת"ל-תק"ד; 1744-1670) נולד בפולין. אמו הייתה בת אחותו של רבי שבתי הכהן בעל הש"ך על יורה דעה וחושן משפט. כיהן כרב בשידלובצא שבפולין. עבר משם לאשכנז והתמנה לראש ישיבה בוורמייזא. לאחר מכן כיהן כרב בפרוסניץ שבמורביה (צ'כיה). שם גדל ביתו רבי יהונתן אייבשיץ. בשנת תע"ז (1717) עבר לאיזנשטט, הקהילה המרכזית של 'שבע הקהילות' שבמחוז בורגלנד שבאוסטריה, על שמה נקרא שם משפחתו איזנשטט. ספרו המפורסם הוא פנים מאירות, הכולל שאלות ותשובות וחידושים על הש"ס. נדפס לראשונה באמשטרדם תע"ה-תצ"ח (1738-1715).
לפניכם סריקה של הספר פנים מאירות, אמשטרדם, 1738