צנאיעייא יהוד די אמיריכה ולעואן פאבור לכיריית ליהוד כאמלין תערפ'ו באין ואחד לקהילה דליהוד מן לכבאר די כאיינין פ'דנייא כ'לאקת פ'י אמיריכה. כתר מן זוז דלמליון דליהוד זאו, פ'י האד תלאתין עאם תאליין, יסכנו פ'י אמיריכה. תזמעו כאמלין פשי בלאדאת כבאר די אמיריכה אשרקייא – ופ'י ניויורק וחדהא כאינין מליון ונץ מעלה מטה – ליהוד די אמיריכה ענדהום נפ'אע כביר פ'י אמיריכה, ענדהום עאדאד כתאר דלחברות עלה כל רהט, ענדהום גיר אזט עשירים די כה יעאוונו בכלאמ- הום וכא ימששיו ליהוד מזמועין פ'י אמיריכה. לכתרא דליהוד הומא מן רוסייא, ליהוד די אמיריכה די דימא תבעו לומור בלקלב ונייא באש ירפ'דו שאן כ'ותהום דרוסייא. וביהא סאבאב לגיררא די קלב מן ראץ חתא לרזלין למעישה דלגנס דליהוד פ'רוסייה עמלת ואחד להאראז כביר פי אמיריכה ללעואן די כ'ותהום דרוסייה. האד להאראז עמלוה צנאיעייא די ענדהום פועל וקווא עצ'ימא וענדהום לקאדארא די באש יעטיו ארראי, והאד אציפ'א די דאזית ואחד "לקומיטי דצנאייעייא דליהוד אמיריכאן" כ'לאק בלמקצוד באש ימששיו לומור בלזהד ולקווא ללכ'יר דליהוד. פ'י שהאר סיפטאמבר לפ'איית האד לקומיטי עמל ואחד למעמד די פ'יה כאנו חאצ'רין 198 דלכבאר די כאנו רייאץ' עלה 350.000 תלת מייא וכ'מסין אלף יהודי כאמלין מן חברה אוחדה. פ'האד לזמוע מא תכללמו גיר עלה לחאלה דליהוד מן סאבאב לגיררא, ובחתו וצאבו רהט די באש יעאוונו כ'ותהום למדרארין פ'זמיע לבלאדאת. האדא טרזים שי כלאיים מן להדרא די תאפ'קו עליהא פ'האד לזמוע: "לחאלה לקביחה דליהוד פ'י שי בלאדאת דלגנוס די פ'לגיררא, ותעאד- דו מן גיר חק, ותטריד מן ג'יר רחמא ואלא שפ'אקא, ולקהראת מן כל רהט, וקללת אשי בלמיזירייא די דאיירא ביהום, מלאיין מן כ'וואנא, מעה אולופ'את מן לעסכר דליהוד די רא- הום יהרקו דממהום פ'צפ'וף לעסכר די זמיע לגנוס די הומא פ'לגיררא, כא יחדאזו מננא, חנא ליהוד אמיריכאן ואחד לפ'עאל קויי וכ'פ'יף פ'אבור לכי- ריית ליהוד די כאינין פ'לבלאדאת די מא ענדהום לא חנין ואלא רחים מן ג'יר אללאה. האד לפ'עאל מקצודו הווא נצ'וויוו ונעררפ'ו גנס לאמיריכאן ואורופה אמא הייא לחאלא לחקיקייא דליהוד, ונוו- דו פ'י כל מודאע שכוואת קויין די יכ'רזו מן ענד זמיע לקהילות די הומא ליום מקוומין על אצאח ונרוועו דנייא ונקצדו סכאת די דאייר בלעדאב די כא ידווזו גנסנא פ'דנייא. לפ'עאל דיאלנא מן זיהא אוכרא, מקצודו הווא, נפ'עלו בחקנא עלה למלכ'ות די אמיריכה, ועלה כבאר למלכ'ות דלגנס לאמיריכאני, באש נזללבוהום ידכ'לו רוצהום פ'אבור ללחק דליהוד ופ'לזמוע דצולוח די יכון ג'אדי יכממל לגיררא, ויחדאזו לגנוס דדנייא כאמלא יקבלו האד אשורוטאת די יכונו דאכ'לין פלקוואעד דצולוח. ליהוד יחדאזו ידהרו פ'זמיע לומור, דכ'לאניין וברראניין ויכונו מגאדדין מעא זמיע בני אדם ושראע די יחכם עלה לעיבאד יחכם עליהום. וביהא, האד לזמוע כא יעטי אידן ללקומיטי באש יפ'עאל מעה זמיע לקהילות לוכ'רין דליהוד די זמיע אמי- ריכה באש יכון פ'עאל ואחד מרככב עלה לקוואוד די ענדהום מרציין. למעמד תפ'ק נית באש יכללפ'ו ואחד דיפוטי סוסיאליסט מן ניויורק יסמו מוסיו לונדון, באש יכתב פ'לזמוע דלכונגרי די יעמלו פ'קריב פ'י אמיריכה באש יטלב מן לגנס דריפובליך יעמלו פרוטיסטו מן קיבאל לגנוס די כא יתעד- דאו עלה ליהוד וכא ידחיוהום. ותפ'אקו באש נהאר למאניפ'יסטאסיון די הווא זמלא באש נהאר די יחבו חתא צאנאע מא יקדר יכ'דם מודדת ארבעה ועשרין סאעה.
|
|
בעלי המקצוע של אמריקה והעזרה חינם לטובת כל היהודים
תדעו, שקהילה אחת, של יהודים, מן הגדולות שיש בעולם, קמה באמריקה. יותר משני מיליונים יהודים הגיעו, בשלושים השנים החולפות, לגור באמריקה, התאספו, כולם, באיזה ערים גדולות, במזרח אמריקה, בניו יורק, לבדה, ישנם מיליון וחצי, מעלה מטה. יהודי אמריקה, יש להם תועלת גדולה באמריקה, יש להם מספר גדול של חברות, מכל סוג. יש להם רק את טובי העשירים, שעוזרים להם, בדבריהם, ומוליכים את כל היהודים, יחד, באמריקה.
רוב היהודים הם מרוסיה, יהודי אמריקה, שתמיד הלכו אחרי החוקים, בלב ובתמימות, כדי לדאוג לאחיהם שברוסיה. ועל כן, בעקבות המלחמה, שהפכה, מהראש ועד הרגליים את המחיה של האומה היהודית ברוסיה, נעשה רעש גדול באמריקה, לעזור, לאחותם, רוסיה. את הרעש הזה, עשו בעלי המקצועות, שיש להם, השפעה וכוח גדולים, ויש להם יכולת לחוות דעתם, והקיץ החולף, נולד ארגון של בעלי המקצועות היהודים של אמריקה, במטרה להוליך את העניינים במאמץ ובכוח, לטובת היהודים.
בחודש ספטמבר, החולף, הארגון הזה עשה מעמד אחד שהיו נוכחים בו 198 של גדולים, שהיו ראשים על 350.000, שלוש מאות וחמישים אלף יהודים, כולם מחברה אחת.
באסיפה זו לא דיברו אלא על מצב היהודים, בעקבות המלחמה, ובדקו ומצאו אופן, כדי לעזור לאחיהם, המפוזרים בכל הארצות.
זהו התרגום של איזה דברים, מהדברים שהוסכם עליהם, באסיפה הזו: "המצב הגרוע של היהודים, באיזה ערים מהמדינות שבמלחמה, והדיכוי, הלא מוצדק, וההתנכלות, מבלי רחמים או הצלה, והשנאה, מכל סוג, ובפרט, בקמצנות הסובבת אותם, מיליונים מאחינו, יחד עם אלפים מהחיילים היהודים, שנותנים את דמם, בהגנה, על החיילים של כל האומות שבמלחמה, מצריכים, אותנו, יהודי אמריקה, פעולה אחת, חזקה וקלה, בחינם, לטובת היהודים הנמצאים בערים, שאין בהם, לא רחמן ולא רחום, זולתי האל.
פעולה זו, מטרתה, היא, להתייעץ ונדע את העם האמריקאי והאירופאי, מה הוא המצב הנכון של היהודים, ונשלח, לכל מקום, תלונות חזקות, שתצאנה מכל הקהילות, שהן, כיום, מודעים לצדק, ונעורר את לעולם, ונגיש תלונות, על הסובב בדיכוי שעובר על אומתנו בעולם.
הפעולה שלנו, מצד אחר, מטרתה היא, שנפעל למען צדקנו, ממלכותה של אמריקה, ומגדולי המלכות של העם האמריקאי, כדי לאלץ אותם להכניס ראשם, חינם, למען הצדק של היהודים, ובהסכמי השלום, שעומדים לסיים את המלחמה, ואומות העולם, כולו, תהיינה צריכות, לקבל את התנאים, שיכנסו בהסכמי השלום.
היהודים, צריכים להיות חלק בכל ההחלטות, פנימיות וחיצוניות, ויהיו שווים לכללות האנשים, והחוק שישלוט על העולם, ישלוט עליהם. ולכן, האסיפה הזאת, נותנת רשות לארגון, לפעול עם כלל הקהילות האחרות, של יהודי אמריקה כולה, שתהיה פעולה אחת, מושת על הפקודים, שעליהם פוקדים.
המעמד החליט, גם, לשלוח עובד סוציאלי, מניו יורק, ששמו מסיו לונדון, שיכתוב באסיפת הקונגרס, שיקיימו בקרוב באמריקה, כדי לבקש מהעם ברפובליקה, לעשות אולטימטום, מפני העמים שמדכאות את היהודים ומגרשים אותם.
והסכימו שביום העצמאות, שהוא חובה, שביום שירצו, שום בעל מלאכה לא יוכל לעבוד, במשך עשרים וארבע שעות.
|