חזרה לתוצאות החיפוש

ארכיון יעקב רובין

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
צילום: לא ידוע, 1948מתוך ארכיון יעקב רובין

ארכיון יעקב רובין מונה כ-840 תצלומים שתועדו במצלמתו. רובין הגיע ארצה על סיפונה של האנייה "אלטלנה" וירד בעת עגינתה בכפר ויתקין. הוא עלה לארץ ישראל אחרי שעבר את שנות מלחמת העולם השנייה בקאלוש ובבוצ'אץ' שבפולין ולקראת סוף המלחמה שירת בצבא הפולני. רובין, יליד 1923, היה רוב שנותיו צלם חובב ומשנות ה-60 ועד למותו בשנת 1982 עסק בצילום מקצועי. באוסף שמורים תצלומים המתעדים את מסעה של האנייה "אלטלנה" והגעתה לחופי ישראל ביוני 1948, ומפגש ראשוני של אנשיה עם המולדת. רובין לחם במלחמת העצמאות בחטיבת "עציוני" והאוסף מתאר חיילים באימונים במבואות ירושלים, בקסטל, בסיורים באזור הכנרת, חיפה ותל אביב. חלק גדול מן האוסף מתאר חיילים בירושלים: במחנה אלנבי בתלפיות, במרכז העיר, בארמון הנציב ועל קו התפר בעיר העתיקה.

סימול
ARC. 4* 2148
תאריך
1948-1950
היקף
30 filmstrips (842 frames) : b/w ; 35 mm.
שפה
zxx;
תיאור
ארכיון יעקב רובין מונה כ-840 תצלומים על גבי סלילים והוא נפתח עם עלייתו של רובין ארצה, על סיפון האונייה "אלטלנה". בהיותו צלם חובב, הנציח את מסעה של האונייה בשלושים תמונות המתארות את הפלגתה מצרפת ועד להגעתה לחוף כפר ויתקין, ב-19 ביוני, 1948. מתצלומיו ניבט הוויי העולים המפליגים על סיפונה, הגעתה לחוף כפר ויתקין, רחצה ראשונה בחופי המולדת והמפגש של העולים עם אנשי האצ"ל ואף עם קבוצת ילדי בן שמן שפונו בשל המלחמה למשטרת החוף הבריטית הסמוכה. בהמשך תיעד את "אלטלנה" הטבועה מול חוף פרישמן בתל אביב. רובין נמנה על חטיבת "עציוני" ולחם במלחמת העצמאות. בין התצלומים באוסף, ניתן לראות חיילים מתאמנים במבואות ירושלים, הקסטל וסביבתו, חיילים עם משה דיין שעמד בראש החטיבה, חיילים בלטרון, חיילים בחנוכת דרך בורמה, חיילים מבקרים בחיפה, צופים במפרץ חיפה ומראות של מפעל "נשר", חיילים מסיירים בדרום הכנרת, בטבריה, ובקיבוצי הסביבה, חיילים בתל אביב (קולנוע מוגרבי), ותצלומים רבים של חיילים בירושלים: במחנה אלנבי בתלפיות, על קו התפר ליד העיר העתיקה, במרכז ירושלים, בארמון הנציב עם חיילים ירדנים, בטקס הנחת אבן הפינה ליד הזיכרון למגיני ירושלים בכיכר נורדאו בנוכחות ראש העיר דניאל אוסטר, חיילים על מרפסת כנסיית הנוטרדאם וחיילים משחקים בשלג, במשלטים באזור ירושלים.
מיקום
  • מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית
כותר ארכיון יעקב רובין.
כותרים נוספים English title: Yaakov Rubin Archive.
הערת ציטוט ARC. 4* 2148 ארכיון יעקב רובין, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
מתוך ארכיון יעקב רובין.
רמת התיאור Fonds Record
תקציר ביוגרפי יעקב רובין (1923–1982), נולד ב-28 באפריל, 1923, וגדל כבן יחיד להוריו בסביבה נוצרית בעיר קאלוש, פולין. בראשית יולי 1941 נכנסו הגרמנים לקאלוש ומשפחתו עברה להתגורר בגיטו בעיר. רובין נמלט מן העיר בזהות בדויה אל בוצ'אץ', שם עבד בבית מלאכה לדברי חשמל של א. אלטינסקי, שסייע ליהודים רבים להסתתר בזמן המלחמה. לקראת סוף המלחמה נלווה רובין אל הכוחות הרוסים הבורחים והתגייס לצבא הפולני שאורגן בברית המועצות ובו שירת עד שנת 1946. הוא היה קצין בארמיית לודובה, ונכנס עם הצבא האדום לברלין. רובין היה בין העולים על סיפון האנייה "אלטלנה". הוא הגיע ארצה ללא משפחה, ללא חברים וללא ידיעת השפה העברית. רובין היה חובב צילום מושבע והותיר בעזבונו, בין היתר, תצלומים ממסעה של האנייה ומהגעתה לחוף כפר ויתקין, יום לפני שעגנה בנמל תל אביב והותקפה. חבריו בארץ היו ניצולי שואה, ואיתם שירת במלחמת העצמאות בחטיבת "עציוני". הוא המשיך בשירות מילואים עד סוף שנות ה-50 בחיל התותחנים. בשנת 1953 נישא רובין לפאני קולברג ולזוג נולדו שני בנים. עד שנות ה-60 עבד רובין ב-"סולל בונה" ובהמשך פעל כצלם מקצועי בגבעתיים. ב-1970 העביר את חנות הצילום שלו לחולון ובה עבד עד לפטירתו בספטמבר 1982.
היסטורית בעלים ארכיון יעקב רובין הופקד בספרייה הלאומית בחודש יולי 2023.
קרדיטים ארכיון יעקב רובין נרשם והונגש באדיבות קרן מוריס ובוורלי בייקר Yaakov Rubin Archive. This record was made available thanks to the generosity of Morris and Beverly Baker Foundation
מספר מערכת 997012426176705171
קישורים תמונת ארכיון

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

ארכיון יעקב רובין נרשם והונגש באדיבות קרן מוריס ובוורלי בייקר Yaakov Rubin Archive. This record was made available thanks to the generosity of Morris and Beverly Baker Foundation

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?