חזרה לתוצאות החיפוש

ארכיון פיני לייטרסדורף

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
בדימוי: צילום של פיני לייטרסדורף, צלם לא ידוע, 1970 לערך.מתוך ארכיון פיני לייטרסדורף.

אדולפינה (פיני) לייטרסדורף, מעצבת אופנה, נולדה בקומארום שבהונגריה בשנת 1906 ונפטרה ב־1986 בסביון. את קריירת העיצוב החלה בצ'כוסלובקיה, שאליה היגרה בשנת 1932. ב־1937 עלתה לייטרסדורף לארץ ישראל, התגוררה בתל אביב וניהלה סטודיו לעיצוב. היא עיצבה תלבושות לתיאטרון הקאמרי וללהקת ענבל, ובאמצע שנות החמישים מונתה למעצבת הראשית של בית האופנה משכית. לייטרסדורף וכלתה, רינה מאייר, אספו ושמרו את חומרי הארכיון, המתעדים את פועלה המקצועי של לייטרסדורף כמעצבת אופנה החל ממינויה למעצבת הראשית של משכית בשנת 1955 ועד לשנות השמונים. לאחר פטירתה הועבר הארכיון למשרדה של מאייר במגדל שלום מאיר בתל אביב. בין חומרי הארכיון עיצובים שיצרה לייטרסדורף במסגרת תערוכות האופנה שערך ארגון הבונדס בשנות השישים והשבעים במטרה לגייס כספים למדינת ישראל הצעירה. בארכיון שמורים מסמכים, סקיצות ותצלומים של עיצוביה של לייטרסדוף לאורך השנים, תצלומים אישיים ותצלומים המתעדים את העבודה בסטודיו. כמו כן נאספו קטעי עיתונות שפורסמו משנות החמישים ועד שנות ה־2000, הסוקרים את פעילותה המקצועית ותערוכות ותצוגות אופנה שבהן השתתפה ומציגים ראיונות שנערכו עימה וכתבות שפורסמו לזכרה לאחר פטירתה. נוסף לכך הארכיון כולל חומרי חולפות, ובהם קטלוגים, עלונים והזמנות לתערוכות לזכרה של לייטרסדורף והזמנות לתצוגות אופנה של הבונדס משנות השישים והשבעים.

סימול
PFiLe
סימול מקורי
חזקה פרטית
תאריך
1930-2022
היקף
תכולת הארכיון הדיגיטלי: 63 רשומות ו־2,422 קבצים.; תכולת הארכיון הפיזי: 9 מכלים, מתוכם 3 מכלים בגודל גיליון המותאמים לכרזות וגיליונות שרטוט ו־6 מכלי ארכיון.
כותר ארכיון פיני לייטרסדורף.
יוצרים נוספים מאייר, רינה (בעלים נוכחיים)
הערות היסטוריה ארכיונית: חומרי הארכיון של אדולפינה (פיני) לייטרסדורף נאספו ונשמרו בידיה ובידי כלתה, רינה מאייר. לאחר פטירתה של המעצבת הועברו החומרים לחזקת מאייר ונשמרו במשרדיה במגדל שלום מאיר בתל אביב. בשנת 2023 הארכיון סודר, נרשם והומר למדיה דיגיטלית במסגרת מיזם "האוסף הלאומי הדיגיטלי בתחום העיצוב" בניהול הספרייה הלאומית. במסגרת הטיפול בארכיון סודרו החומרים בארבע חטיבות, לפי סוגי החומרים: (1) חטיבת מסמכים וחולפות, ובה קטלוגים, עלונים והזמנות לתצוגות אופנה של הבונדס שבהן השתתפה לייטרסדורף ולתערוכות שנערכו לזכרה, וכן מסמכים ומכתבים הנוגעים להשתתפותה בתצוגות אופנה ותערוכות אופנה. (2) חטיבת פרסומים, הכוללת קטלוגים וקטעי עיתונות שפורסמו משנות החמישים ועד שנות ה־2000 ומתעדים את פעילותה המקצועית של לייטרסדורף. (3) חטיבת סקיצות לעיצוביה של לייטרסדורף. (4) חטיבת תצלומים, המכילה תצלומים אישיים ומשפחתיים ותצלומים של עיצובים למשכית ועיצובים לתצוגות אופנה של הבונדס. בחטיבה זו נשמר גם קטע וידיאו מתוך סרטו של עמוס גוטמן, "סיפורי בדים", הכולל ראיון נדיר עם לייטרסדורף שבו היא מדברת על עבודתה. הארכיון נרשם ונסרק באופן מקיף, למעט פריטים כפולים, פרסומים וגזרי עיתונות שנרשמו באופן בסיסי ולא נשלחו לסריקה. עבודת הרישום הניבה רשימה של מוסדות ואישים שעבדו ביחד עם פיני לייטרסדורף. לאחר הטיפול בספרייה הלאומית הושב הארכיון לחזקה פרטית.
סוג ארכיון: ארכיון אישי
פרסומים https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%99%D7%A0%D7%99_%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%98%D7%A8%D7%A1%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%A3
מתוך ארכיון פיני ליטרסדורף
Fini Leitersdorf Archive
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים ארכיון פיני לייטרסדורף זמין דיגיטלית, באדיבות המשפחה ובמסגרת שיתוף הפעולה בין תכנית "ציוני דרך" במשרד ירושלים ומורשת, מחלקת היודאיקה בספרייה אוניברסיטת הרווארד, שנקר-הנדסה.עיצוב.אמנות. והספרייה הלאומית של ישראל. Fini Leitersdorf Archive can now be accessed online, by courtesy of the family and as part of a collaborative initiative between the Israel Ministry of Jerusalem and Heritage’s Landmarks Program, the Harvard Library Judaica Division, Shenkar-Engineering.Design.Art and The National Library of Israel.
מספר מערכת 997012360499005171
קישורים תמונת ארכיון

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

ארכיון פיני לייטרסדורף זמין דיגיטלית, באדיבות המשפחה ובמסגרת שיתוף הפעולה בין תכנית "ציוני דרך" במשרד ירושלים ומורשת, מחלקת היודאיקה בספרייה אוניברסיטת הרווארד, שנקר-הנדסה.עיצוב.אמנות. והספרייה הלאומית של ישראל. Fini Leitersdorf Archive can now be accessed online, by courtesy of the family and as part of a collaborative initiative between the Israel Ministry of Jerusalem and Heritage’s Landmarks Program, the Harvard Library Judaica Division, Shenkar-Engineering.Design.Art and The National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים