חזרה לתוצאות החיפוש

ארכיון קיבוץ לביא

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • ארכיון
בצילום: בית הכנסת בקיבוץ לביא. צילום: ישראל הרטמן, 1999

קיבוץ לביא נוסד בשנת 1949 בגליל התחתון ליד צומת גולני. הקיבוץ קרוי כשם פונדק הדרכים מתקופת המשנה והתלמוד אשר שירת עוברי אורח שהיו בדרכם מציפורי לטבריה, שני ריכוזי פעילות יהודית ענפה באותה תקופה. שרידי הפונדק נמצאו בקרבת הקיבוץ. מייסדי לביא הראשונים היו נערים ונערות שהועברו לאנגליה מגרמניה ואוסטריה כילדים במבצע ה"קינדרטרנספורט" ערב מלחמת עולם השנייה. באנגליה הם מצאו מפלט בתנועת הבח"ד (ברית חלוצים דתיים) והצטרפו לחוות שנוהלו על ידי התנועה. בחוות עסקו בעבודות חקלאיות, למדו מקצוע, למדו עברית והכשירו את עצמם לחיי שיתוף לקראת עליה ארצה. יחד עם חברי בח"ד ילידי אנגליה הקימו גרעין במטרה לעלות ולהקים קבוץ, וקראו להם "הגרעין האנגלי". הגרעין בחר מיקום על גבעה חשופה, ללא הכנת השטח, ללא מים וללא אמצעי קיום, אבל עם נוף יפהפה, הכנרת במזרח והר תבור במערב. בהתמדה, באומץ ובשיתוף חברתי מעורר השראה בנו קבוץ יפה עם הווי יהודי, מזג אנגלי וחלוציות ישראלית. בלביא מפעל לייצור רהיטים, המתמחה ביצור ריהוט בתי כנסת, ומשווק את תוצרתו בארץ ובחו"ל. כמו כן, פועל בלביא מלון המפעיל 188 חדרי אירוח ברמה גבוה. ענפי החקלאות שהתפתחו במהלך השנים כוללים: גידולי שדה, מטעים, רפת, עדר בקר ולולים. ב-1973 הוחלט באסיפת החברים להקים ארכיון. החבר דוד רייס ז”ל נבחר כארכיונאי, השתלם בקורסים והחל בסידור ושימור החומר בצורה מקצועית. בשנת 1982 הקיבוץ ייעד בנייו לארכיון ודוד דאג לרכז את כל החומר, ולהביא למודעות המוסדות והחברים את החשיבות של שמירת החומר המנהלי וההיסטורי. ארכיון קיבוץ לביא מכיל חומר ייחודי על התארגנות הגרעין האנגלי שייסד את הקיבוץ. יש התכתבות ענפה עם הבח”ד (ברית חלוצים דתיים) באנגליה, ומידע על הקינדרטרנספורט וההכשרות באנגליה. בנוסף, יש חומר מנהלי ממוסדות הקבוצה, המזכירות, רכזי ענפים, ועדות, ונושאי תפקידים שונים. פרוטוקולים של אספות החברים וישיבות המזכירות מיום הקמת הקיבוץ רשומים או מוקלטים. יש מעט חומר על הקבוצות הזמניות ששהו בלביא לאורך השנים- גרעינים, הכשרות, אולפנים, מתנדבים ושירות לאומי. הארכיון שומר על חוברות עלון הקיבוץ “אצלנו” משנת 1950, ומשנת 1960 נשמרו גם תכנית ודף השבוע, המודיעים לחבר על עניינים ונושאים עדכניים וחשובים מאותו שבוע, ולכן שופכים אור על התנהלות הקבוץ לאורך זמן. בארכיון אפשר לעיין בתיקים ובמפות וללמוד על התפתחות החקלאות, החינוך והכלכלה בגליל התחתון. יש בארכיון אוסף תצלומים החל מימיה הראשונים של לביא ועד ימינו. ברשות הארכיון סרטים שצולמו באירועים שונים וראיונות אישיים עם ותיקי לביא. כמו כן, צוות הארכיון שומר, בין היתר, על ארכיונים אישיים של חברים שהפקידו את אוסף חייהם בארכיון. צוות הארכיון ישמח להיענות לבקשות של חוקרים, בני נוער, או לכל המתעניין בקיבוץ. חלק מהחומר כבר ממוחשב וזה מקל על הנגישות לכל הנושאים.

סימול
IL-LAVI-001
כותר ארכיון קיבוץ לביא.
מתוך ארכיון קיבוץ לביא
Kibbutz Lavi Archives
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין ארכיון קיבוץ לביא, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Kibbutz Lavi Archives, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997012324808405171
קישורים תמונת ארכיון

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין ארכיון קיבוץ לביא, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Kibbutz Lavi Archives, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים