חזרה לתוצאות החיפוש

תת-חטיבה 01: מיכה יוסף ברדיצ'בסקי

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
תת חטיבה
סימול
ARC. 4* 2110 01
תאריך
1865-2019
שפה
גרמנית; עברית; רוסית; יידיש; ארמית;
תיאור
תת-חטיבה מכילה: כתבי יד של מיכה יוסף ברדיצ'בסקי משנת 1886 ועד לפטירתו בשנת 1921; כתבי יד של ספרי מי"ב - הוצאות מחודשות וחדשות, שעובדו ויצאו לאור לאחר פטירתו, על ידי רחל רעיתו ובנו עמנואל וכן על ידי פרופ' אבנר הולצמן ואחרים; אלפי התכתבויות מאת ואל מי"ב; תצלומים של בני משפחות ברדיצ'בסקי, רמברג, ואישים שונים; תעודות של מי"ב ובני משפחתו; כמה דברי אמנות שנאספו על ידי המשפחה; רשומות וכרטסות, שקופיות וקלטות, שנכתבו בענייני בית מי"ב (ארכיון וספריה), על ידי עמנואל בן גריון ופרופ' אבנר הולצמן ועוזריהם; דברי ביקורת - מאמרים, דיסרטציות ועבודות סטודנטים על מי"ב וחיבוריו, עוד בימי חייו ובעיקר לאחר פטירתו; גזרי עיתונים וגיליונות שמי"ב אסף וחילק לפי נושאים, ואשר שימשו אותו לצרכי מחקריו, בעיקר בנושאי מקרא, נצרות, קראים ושומרונים. רוב המאמרים נכרכו לחוברות על ידי מי"ב. בין העיתונים: "העברי", הצפירה", "העולם". כמו כן מאות מאמרים, "ספרונים" מאת מחברים שונים, בעיקר בגרמנית, שמי"ב אסף וכרך. על חלק מהם ישנם הערות בכתב ידו של מי"ב והקדשות המחברים אל מי"ב.
כותר תת-חטיבה 01: מיכה יוסף ברדיצ'בסקי.
כותרים נוספים Sub-Fonds 01: Micha Josef Berdyczewski.
יוצרים נוספים בן גריון, רחל 1879-1955
בן גוריון, עמנואל 1903-1987
הולצמן, אבנר 1956-
מתוך ארכיון מיכה יוסף ברדיצ'בסקי.
רמת התיאור Sub-Fonds Record
תקציר ביוגרפי מיכה יוסף ברדיצ'בסקי, היה סופר והוגה דעות עברי, שנולד בשנת 1865 במדזיבוז' שבפודוליה, למשפחת רבנים ולמדנים מדורי-דורות. בהיותו בן 12 מתה אמו ואביו נשא אשה אחרת. בגיל 17 (1882) השיאו לו אישה, אולם בגלל נטייתו לעולם ההשכלה, הוא נאלץ לתת לה גט. כבן עשרים הוא יצא ללמוד בישיבת וולוז'ין, שם התחיל את כתיבתו הפובליציסטית. כבן עשרים וחמש הוא נישא בשנית, וגם נישואים אלו הסתיימו בגירושים. באותה התקופה הוא פרסם את סיפורו הראשון, "הציץ ונפגע" (1889). לאחר מכן יצא ללמוד בגרמניה (1890), הוכתר בתואר דוקטור לפילוסופיה (1897), והתחיל להיות מנהיגה של קבוצת הסופרים הצעירים בספרות העברית, במקביל התחיל הפולמוס הספרותי שלו עם אחד העם. בשנת 1902 נשא לאישה את רחל רמברג, שהיתה שותפתו הנאמנה גם למפעלים הספרותיים הרבים שלו. בברסלאו ובברלין, הוא הרבה לכתוב ספרות ופובליציסטיקה, מחקר והיסטוריוסופיה. בעשרים שנותיו האחרונות ברדיצ'בסקי עסק גם כמלקט ועורך של ספרות העם היהודית וכחוקר קדמוניות.
לפני מלחמת העולם הראשונה, מי"ב הקדיש את עיקר מרצו למחקר ההיסטוריה והאגדה היהודית, וכתב בגרמנית. לאחר המלחמה, הוא ערך מחדש את כתביו, כדי להוציאם בהוצאת שטיבל וכן כתב את הרומנים הקצרים שלו ואת הרומן "מרים". בשנת 1920 נודע לו על רצח אביו ובני משפחתו בפוגרומים באוקראינה. לכך נוספה גם הידיעה על הירצחו של יוסף חיים ברנר, מכל אלו לא יכול היה להתאושש והוא נפטר מהתקף לב בחשון תרפ"ב (נובמבר 1921).
מספר מערכת 997011287885505171
קישורים תמונה קדמית (גרסה מוקטנת)
תמונת ארכיון

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים