חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף ועד עדת הספרדים בירושלים

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

ועד העדה הספרדית בירושלים היה הגוף הרשמי אשר ניהל את ענייניהם המשפטיים והחוקיים של היהודים בני העדה הספרדית, בתקופת השלטון העות'מאני. לאחר מלחמת העולם הראשונה הוקם הוועד במתכונת חדשה, ובתקופת המנדט הבריטי על ארץ ישראל היה בעל תפקיד מצומצמם יותר. משרדי ועד העדה שכנו ברובע היהודי בירושלים, בבית אשר הופצץ בשנת 1948 על ידי הלגיון הירדני. בעקבות פיצוץ זה, אבדו מרבית תיקי ארכיון ועד העדה. מתוקף מעמדו של ועד העדה הספרדית, נשמרו בארכיונו תעודות הנוגעות לניהול נכסיהם של יהודי ירושלים, בעלות על קרקעות ובתים, התדיינויות משפטיות, ועוד. שרידי ארכיון ועד העדה שמורים בארכיון העיר ירושלים, והעתקים מצולמים מחומר נוסף שמורים ברשות מכון בן-צבי לחקר קהילות ישראל במזרח, ירושלים. האוסף הנוכחי הוא אוסף מצומצם בהיקפו, ומקורו ככל הנראה בגניזת סופרי הוועד. האוסף כולל טיוטות ותעודות על מעשי בין דין ושטרות של ועד העדה הספרדית בירושלים, וכן מעשי בית דין ומכתבים מקהילות גוריציה, קושטא (איסטנבול), שלוניקי, וקהילת חאלב בסוריה.

סימול
V 3538
תאריך
1802-1913
היקף
0.1 מטר..
שפה
עברית;
תיאור
אוסף אקראי של טיוטות ותעודות על מעשי בית דין ושטרות, משרידי ארכיון העדה הספרדית בירושלים. באוסף גם: מעשי בית דין ומכתבים מקהילות גוריציה, קושטא (איסטנבול), שלוניקי וקהילת חלב, סוריה. מרבית התעודות על מעשה בית דין דנות בענייני עזבונות וירושות, סכסוכים בין בני זוג ושטרות חוב פרטיים. בין יתר השטרות, השתרבבו גם קבלה לשוחט, מינוי שליח לקידושין, נדוניה, גט, שידוכין. ככל הנראה, התעודות שבאוסף זה מקורן בגניזת סופרי הוועד.
מיקום
  • מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית
כותר אוסף ועד עדת הספרדים בירושלים.
כותרים נוספים English title: Collection of the Jewish Sephardic Committee in Jerusalem.
הערות מספרים קודמים: Heb. 24* 1154
Arc. 4* 1154
הערת ציטוט V. 3538 אוסף ועד עדת הספרדים בירושלים, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
מתוך אוסף ועד עדת הספרדים בירושלים.
סימול קודם Ms. Heb. 1154=24
רמת התיאור Fonds Record
תקציר ביוגרפי ועד העדה הספרדית בירושלים היה הגוף הרשמי אשר ניהל את ענייניהם המשפטיים והחוקיים של היהודים בני העדה הספרדית, בתקופת השלטון העות'מאני. לאחר מלחמת העולם הראשונה הוקם הוועד במתכונת חדשה, ובתקופת המנדט הבריטי על ארץ ישראל היה בעל תפקיד מצומצמם יותר. משרדי ועד העדה שכנו ברובע היהודי בירושלים, בבית אשר הופצץ בשנת 1948 על ידי הלגיון הירדני. בעקבות פיצוץ זה, אבדו מרבית תיקי ארכיון ועד העדה. מתוקף מעמדו של ועד העדה הספרדית, נשמרו בארכיונו תעודות הנוגעות לניהול נכסיהם של יהודי ירושלים, בעלות על קרקעות ובתים, התדיינויות משפטיות, ועוד. שרידי ארכיון ועד העדה שמורים בארכיון העיר ירושלים, והעתקים מצולמים מחומר נוסף שמורים ברשות מכון בן-צבי לחקר קהילות ישראל במזרח, ירושלים.
היסטורית בעלים האוסף הועבר מבניין בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי בהר הצופים אל גבעת רם בראשית שנות השישים של המאה העשרים, ואז נרשם לראשונה בפנקסי הספרייה.
הערת שפה התעודות באוסף זה הן בעברית, בסוגי כתב שונים.
מספר מערכת 990036501740205171

תנאי השימוש:

איסור העתקה

יתכן שאסור להעתיק את הפריט ולהשתמש בו עבור פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

לבירור אפשרות שימוש בפריט, יש למלא טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

מידע נוסף: הפריט עשוי להיות כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?