חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף ניסן רוזנברג

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

ניסן (ניסל) רוזנברג (1974-1894), התגייס לגדוד "ציון" של נהגי הפרדות במסגרת הגדודים העבריים. היה מקורב ליוסף טרומפלדור ולזאב ז'בוטינסקי. האוסף כולל שישה מכתבים שנשלחו אליו מאת יוסף טרומפלדור, זאב ז'בוטינסקי ויצחק ברמן (מזכירו של זאב ז'בוטינסקי).

סימול
V 3529
תאריך
1917-1929
היקף
0.2 מטר..
שפה
עברית; רוסית;
תיאור
האוסף כולל שישה מכתבים שנשלחו אל ניסן רוזנברג: שני מכתבים בכתב יד, ברוסית, מאת יוסף טרומפלדור ארבע איגרות קצרות בעברית מאת זאב ז'בוטינסקי (במכונת כתיבה ובכתב ידו) שתי איגרות קצרות מאת מזכירו של זאב ז'בוטינסקי, יצחק ברמן.
מיקום
  • מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית
כותר אוסף ניסן רוזנברג.
כותרים נוספים English title: Nissan Rosenberg Collection.
אסף ניסן רוזנברג.
הערת ציטוט V 3529 אוסף ניסן רוזנברג, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
מתוך אוסף ניסן רוזנברג.
רמת התיאור Fonds Record
תקציר ביוגרפי ניסן (ניסל) רוזנברג נולד ברוסיה בשנת 1894. ב-1915, לאחר פרוץ מלחמת העולם הראשונה, היה רוזנברג אחד מראשוני המתגייסים לגדוד "ציון" של נהגי הפרדות, במסגרת הגדודים העבריים. רוזנברג נפצע בעת אחת מפעולות הגדוד, וצויין לשבח. בדצמבר 1916 התגייס לגדוד הלונדוני ה-20, ולצד יוסף טרומפלדור נמנה על ראשוני המצטרפים לגדוד ה-38 של קלעי המלך. אישיותו והצטיינותו כלוחם קרבו אותו אל זאב ז'בוטינסקי ובמיוחד אל יוסף טרומפלדור, שהיה לידידו. ב-1919 השתחרר רוזנברג משירותו בצבא הבריטי בדרגת סרג'נט, ועבד במשך שנים אחדות כפקיד במשרד העלייה שליד נמל יפו. במאורעות תרפ"א היה לרוזנברג תפקיד מכריע בהצלת יהודים. משנת 1923 ועד 1948 היה רוזנברג פקיד באגף המכס והבלו של ממשלת פלשתינה (א"י) ועם קום המדינה, המשיך בתפקיד זה בשירותה של ממשלת ישראל עד פרישתו לגימלאות. בימי מלחמת העולם השנייה היה רוזנברג מפקד כוחות הג"א באיזור פתח תקוה. באחרית ימיו מונה רוזנברג לתפקיד נשיא מועדון "בני ברית" בפתח תקווה. ניסן רוזנברג נפטר בחודש אפריל 1974.
היסטורית בעלים האוסף הופקד לצמיתות בספרייה הלאומית בחודש אוגוסט 2013 על ידי בנו של ניסן רוזנברג, מר דן זמיר.
הערת שפה התעודות באוסף הן בעברית וברוסית.
מספר מערכת 990036000800205171

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?