פיוט מסוג 'אופן' לשבת 'נחמו' – השבת שלאחר תשעה באב – במנהג אשכנז ופולין. מקובל לייחס את הפיוט לר' מנחם בר מכיר מרגנסבורג (אשכנז, המאה ה-11), ואכן השם 'מנחם' חתום באותיות הפותחות את הטור האחרון בארבע המחרוזות הראשונות. כפיוט מסוג 'אופן' משובץ פיוטנו בברכת 'יוצר אור' (הברכה הראשונה שלפני קריאת שמע של שחרית), ונועד להטרים בשיר את פסוקי הקדושה הנאמרים בתפילה זו ומיוחסים למלאכים (המכונים, בתפילה זו ובכלל – 'אופנים'). בימינו שוב כמעט אין עוד קהילות המשמרות את מנהג אמירת פיוטי ה'אופן' ושאר פיוטי קריאת שמע ותפילת עמידה, מלבד בימים הנוראים. על פי מיטב מסורת הסוגה הפייטנית שלמסגרתה נוצק פיוטנו, ובייחוד בזיקה לפיוט ה'אופן' המפורסם 'שנאנים שאננים' לר' שלמה אבן-גבירול הספרדי ממנו הושפע ביותר, אף הוא מצטיין בתיאור משוכלל של שירת המלאכים הממליכים את האל עליהם בהתמדה שאינה פוסקת לעולם; שירת המלאכים בשמים תלויה ואחוזה בשירת ישראל בארץ, ובמובן מסוים נחותה ביחס אליה – בהתאם לדברי חז"ל בתלמוד ובמדרשים. כפיוטי 'אופן' אחרים אף פיוטנו מעצב יפה את המתח הכביר שבין פעולת ההקדשה התמידית של האל, לבין היעלמו מעין כל – שהרי אף המלאכים שואלים "איה מקום כבודו?", ואינם זוכים לתשובה. ואולם, בצד השימוש המתוחכם במקורות ובסגנון שהורישה לו המסורת הפייטנית, ניתן לזהות גם קו ייחוד עצמאי ביצירתו של פייטננו. זו עולה מן הטור 'אוֹנִים לוֹ / וְהִלּוּלוֹ / שָׁכוֹן אֶת דַּכָּא וְנָכֶה", שפירושו הוא כי למרות כוחו העצום ורב האונים של הקדוש ברוך הוא, תפארתו האמיתית היא בענוותנותו, בנכונותו לשכון במקומות נמוכים ושפלים למען בריותיו. הטור מיוסד על דרשת חז"ל בתלמוד הבבלי ( מגילה לא, ע"א): "אמר רבי יוחנן: כל מקום שאתה מוצא גבורתו של הקדוש ברוך הוא אתה מוצא ענוותנותו...". כך, אל מול עליונותו המופתית של האל, זו שכלל אינה ניתנת להשגה, אל מול היעדרו המוחלט, מציע הפייטן תשובה מפתיעה-משהו לשאלת המלאכים "איה מקום כבודו"; מקום כבודו, מסתבר, לא רק בקרב המלאכים בשמים – אם אמנם מאחורי פרגוד – אלא גם, ושמא בעיקר, בקרב בריות דלות ומסכנות הזקוקות לחסדיו ולגאולתו.
|